- Berichten: 831
het zit niet mee... Koppakking?
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Even naar de carterventilatie gekeken (loopt bij mij naar buiten) en hier zat behoorlijk wat sludge in (toch veel gereden de afgelopen week) ook het filter op het kleppendeksel was voorzien van wat sludge. Het lijkt er dus op dat er op één of andere manier vocht in het carter komt. Koelvloeistof verbruik is er wel maar heeeeel erg weinig heb ik het idee.
Kan het zijn dat door een lekke koppakking er uitlaatgassen (lpg dus vochtig) in het carter komen, er veel overdruk ontstaat en de bougie van cilinder 4 rood uitgeslagen is? Rest van de bougies licht bruinig.
Compressie van cilinder 4 loopt ook wat achter tov de rest, misschien komt dit ook door een lekke koppakking?
Ik hoop graag te horen, vandaag nog droog dus als de boel uit mekaar gaat dan maar snel


Groet Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 884
Verder een paar simpele houtje touwtje testmethoden. Draai je motor warm tot je thermostaat opengaat en kijk of er bellen uit je expansievat komen (dop eraf halen, als tie dan al over kookt, dan weet je het ook). Voel aan de uitlaatgassen, krijg je een beetje plakkerig gevoel aan je handen? Dan heb je hoogstwaarschijnlijk een lekke koppaking. Wanneer dit niet zo is, is het nog steeds geen garantie dat je er geen hebt.
Ik heb 2 keer een lekke koppaking gehad met een S40, de 1e keer kwamen er bubbels naar boven in het expansievat, de 2 keer kwamen er geen bubbels uit het expansievat, maar werden mijn handen plakkerig door de koelvloeistof in de uitlaatdampen. Er zijn veel manieren hoe een koppaking lek kan zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 464
Als het koelwaterverlies echt minimaal is kan dat geen lekke koppakking zijn.
Dat de bougie 4e cilinder anders gekleurd is kan heel goed te maken hebben de hogere verbrandingstemperatuur achterin het blok. Zeker op lpg.
Had je keerring goed ingevet vóórdat je hem monteerde? Zéker vet tussen de olielip en de stoflip aanbrengen voordat je het boeltje monteerd. Ook de krukas stomp lekker invetten voor montage en desnoods een soort trechter maken om het netjes eroverheen te kunnen schuiven, ik gebruik wel eens isolatieband eromheen draaien vóór montage.
De stomp waar de olielip op draait was ook onbeschadigd? Anders kan je de keerring wel eens op een bv minder diepe plek inbrengen zodat hij op een andere (onbeschadigde)plek op de stomp afdicht. Ik neem aan dat je de kunstofkeerring bedoeld?
Kijk het eens een tijdje aan. Lichte lekkage mag best, het houdt de onderzijde een beetje vettig.
gr marcel
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
- Berichten: 831
dank voor je reactie. Ik heb idd zo'n los filtertje en wat je zegt klinkt erg aannemelijk. Ik heb geen bubbels in het expansievat iig.
Ik heb net wel even een compressietest gedaan met als resultaat:
cilinder 1, 2 & 3 13bar. Cilinder 4 komt op 10,5 bar en met een flinke scheut olie op 11. Scheelt dus niet heel veel met olie op de cilinder dus ik denk niet dat ik me zorgen hoef te maken over het onderblok. Verschil in druk zal dus waarschijnlijk te maken hebben met de kleppen van cilinder 4 (of kan dit ook een teken zijn van een lekke koppakking?) en misschien komt de overdruk het carter hier ook vandaan??
Ziet er dus wel naar uit dat zowiezo de kop eraf gaat om eens te zien of er iets met de kleppen aan de hand is en ik kan gelijk checken of de pakking lek is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
- Berichten: 831
"marcel Smelter" schreef:
Ik zou niet de koppakking verdenken. Ik denk dat je teveel zorgen maakt.
Als het koelwaterverlies echt minimaal is kan dat geen lekke koppakking zijn.
Dat de bougie 4e cilinder anders gekleurd is kan heel goed te maken hebben de hogere verbrandingstemperatuur achterin het blok. Zeker op lpg.
Had je keerring goed ingevet vóórdat je hem monteerde? Zéker vet tussen de olielip en de stoflip aanbrengen voordat je het boeltje monteerd. Ook de krukas stomp lekker invetten voor montage en desnoods een soort trechter maken om het netjes eroverheen te kunnen schuiven, ik gebruik wel eens isolatieband eromheen draaien vóór montage.
De stomp waar de olielip op draait was ook onbeschadigd? Anders kan je de keerring wel eens op een bv minder diepe plek inbrengen zodat hij op een andere (onbeschadigde)plek op de stomp afdicht. Ik neem aan dat je de kunstofkeerring bedoeld?
Kijk het eens een tijdje aan. Lichte lekkage mag best, het houdt de onderzijde een beetje vettig.
gr marcel
Gaat een lekke koppakking altijd gepaard met koelvloeistof verlies? Ligt het er niet aan waar hij lekt, ik kan me voorstellen dat hij misschien ook lekt alleen aan de oliezijde.
En je hebt het over vet, ik heb de keerring in de olie gelegd en bij het monteren flink de "stomp" flink ingesmeerd met motorolie. Had ik vet moeten gebruiken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 464
De plastieke vullen met vet en zorgvuldig monteren.
Koppakking gaat eigenlijk altijd gepaard met koelwaterverlies en temperatuurprobleem.
Idd ook met een steeds blijvend borrelend expansievat. Daarbij gaat het koelwater ineens als een fontein omhoog komen.
Dan weet je het zeker.
Je hebt toch niet vergeten de kopbouten na 1000km na te trekken?
De Volvo blokken zijn loeisterk dus het gevaar van een kromme kop (zijn ook van gietijzer), stel dat je zou blijven rijden met een koppakking is vrijwel ondenkbaar.
gr marcel
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 884
De trekker van mijn voormalige werkgever heeft een lekkage van de koelvloeistof naar de olie. (olie level stijgt) Roken doet hij niet en ook geen bubbels in het expansievat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 464
óf door lekkage van de losse cilinderbussen welke de Volvo blokken niet hebben. óf door inwendige lekkage in oliekoelers, die de amazons ook niet hebben. (Zover ik weet alleen sommige B30, P1800)
Als anwb man kom ik dit eigenlijk nooit tegen.
Vroeger in de werkplaats wel meegemaakt bij voornamelijk aluminium koppen en dan scheuren bij de bougiegaten naar één van de klepzetels.
én dan nog flink doorrijden na een temperatuurprobleem.
Maar zeg nooit nooit.
gr marcel
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 943
Wat betreft de keerring: je hebt dit misschien al eerder gelezen, maar als je een moderne keerring monteert, draai dan (of laat dat een helper doen) de krukas rond ( in de draairichting van de motor) terwijl je het deksel vastzet zodat de boel goed centreert.
Koelwater verliezen via een lekke koppakking naar het inwendige van de motor is iets dat normaal gesproken niet gebeurt. De druk in het koelwatersysteem is simpelweg niet hoog genoeg om een koppakking er "uit te blazen". Dat gebeurt door de druk in de cilinders.
Als daarbij ook een verbinding naar het koelwater ontstaat geeft dat zo'n mooie rook. Dit is bij een B18/B20 iets waar ik nog nooit van gehoord heb omdat het van nature zulke brave rustige motoren zijn. Koppakkingen begeven het meestal omdat er geen nieuwe bouten gebruikt zijn, niet aangehaald na een paar honderd kilometer, te veel hitte wegens kalkafzetting in de kanalen (dus te nauw en te weinig capaciteit).
Dat laatste kan ook een reden zijn voor de 4e om te gaan fluiten en schade aan de uitlaatklep toe te brengen. De compressie hoort bij een gezond blok op alle 4 de pitten gelijk te zijn.
Misschien toch een idee om de kop er deze winter af te halen?
Succes,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.