het zit niet mee... Koppakking?

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-11-2012 13:44 #120706 door Jeroen Visser (GAST)
het zit niet mee... Koppakking? is gemaakt door Jeroen Visser (GAST)
Vandaag even een blik geworpen op de olielekkage welke weer (paar maanden geleden vervangen) bij de krukaskeerring vandaan lijkt te komen. De kant van het expansievat was weer helemaal vet en vies.

Even naar de carterventilatie gekeken (loopt bij mij naar buiten) en hier zat behoorlijk wat sludge in (toch veel gereden de afgelopen week) ook het filter op het kleppendeksel was voorzien van wat sludge. Het lijkt er dus op dat er op één of andere manier vocht in het carter komt. Koelvloeistof verbruik is er wel maar heeeeel erg weinig heb ik het idee.

Kan het zijn dat door een lekke koppakking er uitlaatgassen (lpg dus vochtig) in het carter komen, er veel overdruk ontstaat en de bougie van cilinder 4 rood uitgeslagen is? Rest van de bougies licht bruinig.

Compressie van cilinder 4 loopt ook wat achter tov de rest, misschien komt dit ook door een lekke koppakking?

Ik hoop graag te horen, vandaag nog droog dus als de boel uit mekaar gaat dan maar snel :D :D

Groet Jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-11-2012 14:59 #120710 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic het zit niet mee... Koppakking?
Jeroen jij hebt toch boven op je Olievudop alleen een powerfilter staan, dit is toch niets meer dan een gaasje. Zou het niet kunnen dat je condensvorming (het zijn koude nachten met veel vocht) in je blok gaat krijgen door een open verbinding met de lucht. Vaak is de lucht in je motor warmer en kan dus meer vocht bevatten waardoor het vocht "aantrekt" vanuit de koude omgeving.

Verder een paar simpele houtje touwtje testmethoden. Draai je motor warm tot je thermostaat opengaat en kijk of er bellen uit je expansievat komen (dop eraf halen, als tie dan al over kookt, dan weet je het ook). Voel aan de uitlaatgassen, krijg je een beetje plakkerig gevoel aan je handen? Dan heb je hoogstwaarschijnlijk een lekke koppaking. Wanneer dit niet zo is, is het nog steeds geen garantie dat je er geen hebt.

Ik heb 2 keer een lekke koppaking gehad met een S40, de 1e keer kwamen er bubbels naar boven in het expansievat, de 2 keer kwamen er geen bubbels uit het expansievat, maar werden mijn handen plakkerig door de koelvloeistof in de uitlaatdampen. Er zijn veel manieren hoe een koppaking lek kan zijn.

• Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-11-2012 15:04 #120711 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic het zit niet mee... Koppakking?
Ik zou niet de koppakking verdenken. Ik denk dat je teveel zorgen maakt.
Als het koelwaterverlies echt minimaal is kan dat geen lekke koppakking zijn.
Dat de bougie 4e cilinder anders gekleurd is kan heel goed te maken hebben de hogere verbrandingstemperatuur achterin het blok. Zeker op lpg.
Had je keerring goed ingevet vóórdat je hem monteerde? Zéker vet tussen de olielip en de stoflip aanbrengen voordat je het boeltje monteerd. Ook de krukas stomp lekker invetten voor montage en desnoods een soort trechter maken om het netjes eroverheen te kunnen schuiven, ik gebruik wel eens isolatieband eromheen draaien vóór montage.
De stomp waar de olielip op draait was ook onbeschadigd? Anders kan je de keerring wel eens op een bv minder diepe plek inbrengen zodat hij op een andere (onbeschadigde)plek op de stomp afdicht. Ik neem aan dat je de kunstofkeerring bedoeld?
Kijk het eens een tijdje aan. Lichte lekkage mag best, het houdt de onderzijde een beetje vettig.
gr marcel

Amazon Combi '66

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-11-2012 15:07 #120712 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic het zit niet mee... Koppakking?
Dag Ronald,

dank voor je reactie. Ik heb idd zo'n los filtertje en wat je zegt klinkt erg aannemelijk. Ik heb geen bubbels in het expansievat iig.

Ik heb net wel even een compressietest gedaan met als resultaat:

cilinder 1, 2 & 3 13bar. Cilinder 4 komt op 10,5 bar en met een flinke scheut olie op 11. Scheelt dus niet heel veel met olie op de cilinder dus ik denk niet dat ik me zorgen hoef te maken over het onderblok. Verschil in druk zal dus waarschijnlijk te maken hebben met de kleppen van cilinder 4 (of kan dit ook een teken zijn van een lekke koppakking?) en misschien komt de overdruk het carter hier ook vandaan??

Ziet er dus wel naar uit dat zowiezo de kop eraf gaat om eens te zien of er iets met de kleppen aan de hand is en ik kan gelijk checken of de pakking lek is.

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-11-2012 15:11 #120713 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic het zit niet mee... Koppakking?

"marcel Smelter" schreef:
Ik zou niet de koppakking verdenken. Ik denk dat je teveel zorgen maakt.
Als het koelwaterverlies echt minimaal is kan dat geen lekke koppakking zijn.
Dat de bougie 4e cilinder anders gekleurd is kan heel goed te maken hebben de hogere verbrandingstemperatuur achterin het blok. Zeker op lpg.
Had je keerring goed ingevet vóórdat je hem monteerde? Zéker vet tussen de olielip en de stoflip aanbrengen voordat je het boeltje monteerd. Ook de krukas stomp lekker invetten voor montage en desnoods een soort trechter maken om het netjes eroverheen te kunnen schuiven, ik gebruik wel eens isolatieband eromheen draaien vóór montage.
De stomp waar de olielip op draait was ook onbeschadigd? Anders kan je de keerring wel eens op een bv minder diepe plek inbrengen zodat hij op een andere (onbeschadigde)plek op de stomp afdicht. Ik neem aan dat je de kunstofkeerring bedoeld?
Kijk het eens een tijdje aan. Lichte lekkage mag best, het houdt de onderzijde een beetje vettig.
gr marcel

Gaat een lekke koppakking altijd gepaard met koelvloeistof verlies? Ligt het er niet aan waar hij lekt, ik kan me voorstellen dat hij misschien ook lekt alleen aan de oliezijde.

En je hebt het over vet, ik heb de keerring in de olie gelegd en bij het monteren flink de "stomp" flink ingesmeerd met motorolie. Had ik vet moeten gebruiken?

• Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-11-2012 15:22 #120715 door Marcel Smelter (GAST)
Als je de ouderwetse vilten gebruikt moet deze een dag in de olie liggen.
De plastieke vullen met vet en zorgvuldig monteren.
Koppakking gaat eigenlijk altijd gepaard met koelwaterverlies en temperatuurprobleem.
Idd ook met een steeds blijvend borrelend expansievat. Daarbij gaat het koelwater ineens als een fontein omhoog komen.
Dan weet je het zeker.
Je hebt toch niet vergeten de kopbouten na 1000km na te trekken?
De Volvo blokken zijn loeisterk dus het gevaar van een kromme kop (zijn ook van gietijzer), stel dat je zou blijven rijden met een koppakking is vrijwel ondenkbaar.
gr marcel

Amazon Combi '66

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-11-2012 15:37 #120717 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic het zit niet mee... Koppakking?
lekke koppakingen gaan niet altijd gepaard met koelvloeistofverlies.

De trekker van mijn voormalige werkgever heeft een lekkage van de koelvloeistof naar de olie. (olie level stijgt) Roken doet hij niet en ook geen bubbels in het expansievat.

• Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-11-2012 15:51 #120719 door Marcel Smelter (GAST)
Een koelwaterlekkage naar de olie (of andersom)gaat door een scheur in de kop of het blok
óf door lekkage van de losse cilinderbussen welke de Volvo blokken niet hebben. óf door inwendige lekkage in oliekoelers, die de amazons ook niet hebben. (Zover ik weet alleen sommige B30, P1800)
Als anwb man kom ik dit eigenlijk nooit tegen.
Vroeger in de werkplaats wel meegemaakt bij voornamelijk aluminium koppen en dan scheuren bij de bougiegaten naar één van de klepzetels.
én dan nog flink doorrijden na een temperatuurprobleem.
Maar zeg nooit nooit.
gr marcel

Amazon Combi '66

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-11-2012 22:33 #120732 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic het zit niet mee... Koppakking?
Heb je wel kleppen gesteld voor de compressiemeting? Misschien staan de kleppen van de vierde cilinder wel te strak.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-11-2012 23:04 #120756 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic het zit niet mee... Koppakking?
Hi Jeroen,

Wat betreft de keerring: je hebt dit misschien al eerder gelezen, maar als je een moderne keerring monteert, draai dan (of laat dat een helper doen) de krukas rond ( in de draairichting van de motor) terwijl je het deksel vastzet zodat de boel goed centreert.
Koelwater verliezen via een lekke koppakking naar het inwendige van de motor is iets dat normaal gesproken niet gebeurt. De druk in het koelwatersysteem is simpelweg niet hoog genoeg om een koppakking er "uit te blazen". Dat gebeurt door de druk in de cilinders.
Als daarbij ook een verbinding naar het koelwater ontstaat geeft dat zo'n mooie rook. Dit is bij een B18/B20 iets waar ik nog nooit van gehoord heb omdat het van nature zulke brave rustige motoren zijn. Koppakkingen begeven het meestal omdat er geen nieuwe bouten gebruikt zijn, niet aangehaald na een paar honderd kilometer, te veel hitte wegens kalkafzetting in de kanalen (dus te nauw en te weinig capaciteit).
Dat laatste kan ook een reden zijn voor de 4e om te gaan fluiten en schade aan de uitlaatklep toe te brengen. De compressie hoort bij een gezond blok op alle 4 de pitten gelijk te zijn.
Misschien toch een idee om de kop er deze winter af te halen?

Succes,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD