B18 blijft achter bij gas geven laag toerental
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-11-2012 20:57 #120406
door Arno Pfennings
B18 blijft achter bij gas geven laag toerental is gemaakt door Arno Pfennings
Niet dat het blok op straat blijft liggen hoor 
Als de motor stationair loopt en ik dan ineens het gaspedaal in trap dan valt het toerental eerst een flink stuk terug om vervolgens de pedaalslag die ik maak bij te benen met het juiste toerental.
Als ik het pedaal een stukje in hou of de choke een stuk uit trek en dan gas geef dan loopt het toerental zoals verwacht meteen op.
Carburateur is schoon en bij mijn weten is ontsteking goed afgesteld en zijn buogies/contactpunten enz ook in orde. Ik dacht even aan oude benzine-effect en heb toen een jerrycan benzine (die wel al die tijd hermetisch dicht is geweest) erbij gegooid om eventuele verouderingseffecten in de benzine die in de tank zit te verdunnen...maar het gedrag blijft hetzelfde.
Iemand een idee?
Groet
Arno

Als de motor stationair loopt en ik dan ineens het gaspedaal in trap dan valt het toerental eerst een flink stuk terug om vervolgens de pedaalslag die ik maak bij te benen met het juiste toerental.
Als ik het pedaal een stukje in hou of de choke een stuk uit trek en dan gas geef dan loopt het toerental zoals verwacht meteen op.
Carburateur is schoon en bij mijn weten is ontsteking goed afgesteld en zijn buogies/contactpunten enz ook in orde. Ik dacht even aan oude benzine-effect en heb toen een jerrycan benzine (die wel al die tijd hermetisch dicht is geweest) erbij gegooid om eventuele verouderingseffecten in de benzine die in de tank zit te verdunnen...maar het gedrag blijft hetzelfde.
Iemand een idee?
Groet
Arno
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-11-2012 21:02 #120408
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic B18 blijft achter bij gas geven laag toerental
O ja, iets rijker afstellen van de zenith helpt ook wat maar dan is het effect nog steeds aanwezig
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
14-11-2012 23:40 #120421
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic B18 blijft achter bij gas geven laag toerental
Beste Arno, heb je genoeg olie in je demper zitten van je carburator 6 tot 8 mm boven de zuiger.
Johan Geers
Johan Geers
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-11-2012 07:48 #120423
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic B18 blijft achter bij gas geven laag toerental
Dag Johan, is dat van toepassing bij de zenith/B18A?
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-11-2012 12:28 #120426
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic B18 blijft achter bij gas geven laag toerental
Beste Arno, ja, volgens Olyslager 6mm boven dezuiger.
m.vr.gr.
Johan Geers
m.vr.gr.
Johan Geers
- Ben Bergmans
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-11-2012 18:49 #120435
door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic B18 blijft achter bij gas geven laag toerental
Ik heb hetzelfde gehad met mijn544 met B16 en Zenithcarburateur. Nog steeds weet ik het niet zeker of het aan de oude benzine ligt of aan de carburateur. Bij de benzine loodvervanger gedaan met daarin ook een conserveringsmiddel. En in de carburateur zit in de deksel een afdichtingsventiel. Dat heb ik vernieuwd en nu geen problemen meer. Succes, Ben
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-11-2012 18:50 #120436
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic B18 blijft achter bij gas geven laag toerental
Johan een zenith heeft geen zuiger 
Bij zenith's zit een acceleratie klep/ zuiger/ sproeier erin
In je vlotterkamer zit een zuigertje en deze willen wel eens vastzitten, als je met de motor uit en luchtfilter eraf eens gas gaf handmatig moet je een klein straaltje zien spuiten.

Bij zenith's zit een acceleratie klep/ zuiger/ sproeier erin
In je vlotterkamer zit een zuigertje en deze willen wel eens vastzitten, als je met de motor uit en luchtfilter eraf eens gas gaf handmatig moet je een klein straaltje zien spuiten.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
16-11-2012 00:36 #120447
door Johan Geers (GAST)
Beste Kevin, ik praat over de 175CD-2-S Zenith Stromberg carburator.
Als ik op blz 20 van de Olyslagermanual kijk noemt men onderdeel 22 een vacumzuiger, daarboven zit een membraam met een verstevegingsplaat met daarboven een membraamveer.
Misschien dat jij een andere Zenith Stromberg carburator bedoel?
Ik heb dit uit een vraagbaak manual van de 140 serie van bouwjaar 1967 tot 1974.
m.vr.gr.
Johan Geers
Als ik op blz 20 van de Olyslagermanual kijk noemt men onderdeel 22 een vacumzuiger, daarboven zit een membraam met een verstevegingsplaat met daarboven een membraamveer.
Misschien dat jij een andere Zenith Stromberg carburator bedoel?
Ik heb dit uit een vraagbaak manual van de 140 serie van bouwjaar 1967 tot 1974.
m.vr.gr.
Johan Geers
16-11-2012 09:22 #120450
door Gertjan Tillema
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic B18 blijft achter bij gas geven laag toerental
Ik dacht ook dat Zenith-caburateurs op een B18a altijd VN36's zouden zijn (dus zonder olie), maar er zijn er dus ook met een Zenith Stromberg (de latere modellen). Wel hadig als er duidelijkheid is om welke carb het dus gaat.
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
16-11-2012 10:10 #120451
door Roel Jansen (GAST)
Beantwoord door Roel Jansen (GAST) in topic B18 blijft achter bij gas geven laag toerental
Hallo Anno,
Ik zou toch even kijken naar de ontsteking. Als de ontsteking wel op tijd staat kan het ook zijn dat de vacuumvervroeging niet goed werkt. Dat zou het symptoom dat je hebt wel kunnen verklaren.
Grtz,
Roel
Ik zou toch even kijken naar de ontsteking. Als de ontsteking wel op tijd staat kan het ook zijn dat de vacuumvervroeging niet goed werkt. Dat zou het symptoom dat je hebt wel kunnen verklaren.
Grtz,
Roel