Opbouwen B18
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
05-11-2012 21:43 #119974
door Roel Jansen (GAST)
Beantwoord door Roel Jansen (GAST) in topic Opbouwen B18
Volgens de meneer van wie ik het blok heb gekocht heeft het blok 60.000 km gelopen. Hij kende de geschiedenis van de auto, dus het klonk aannemelijk... Ik vind het er zelf ook allemaal wel mooi uitzien, maar aan de mening van kenners hecht ik wat meer waarde! 
Ik heb het blok gekocht om te oefenen, maar zou het erg leuk vinden om het uiteindelijk ook daadwerkelijk te horen lopen. Maar eerst maar een paar keer in en uit elkaar!
Zijn daar ook handige werkbanken of standaards voor? Iets waardoor je overal goed bij kan?
Grtz,
Roel

Ik heb het blok gekocht om te oefenen, maar zou het erg leuk vinden om het uiteindelijk ook daadwerkelijk te horen lopen. Maar eerst maar een paar keer in en uit elkaar!
Zijn daar ook handige werkbanken of standaards voor? Iets waardoor je overal goed bij kan?
Grtz,
Roel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lars Weffers (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
05-11-2012 21:51 #119979
door Lars Weffers (GAST)
Beantwoord door Lars Weffers (GAST) in topic Opbouwen B18
Het enigste waaraan je kan zien dat het gelopen heeft is de iet wat zwart/bruine rand bovenaan de cilinders en de zwarte plekjes op de zuigers.
De nokkenas en krukas zouden na een tijdje moeten gaan "glimmen" op de loopvlakken en de nokken van de nokkenas. Bij deze is dat niet het geval en het ziet eruit of je ze gister nieuw gekocht hebt!
Er zijn blok bokken, daar kun je hem heel makkelijk aan ophangen, alleen zul je waarschijnlijk wel zelf de bevestiging moeten maken.
De nokkenas en krukas zouden na een tijdje moeten gaan "glimmen" op de loopvlakken en de nokken van de nokkenas. Bij deze is dat niet het geval en het ziet eruit of je ze gister nieuw gekocht hebt!
Er zijn blok bokken, daar kun je hem heel makkelijk aan ophangen, alleen zul je waarschijnlijk wel zelf de bevestiging moeten maken.
- k den Besten
- Premium lid
-
Minder
Meer
05-11-2012 22:16 #119982
door k den Besten
Beantwoord door k den Besten in topic Opbouwen B18
Ziet er uit als een mooi blok!
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
05-11-2012 22:56 #119985
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Opbouwen B18
Hi Roel,
Wat een uitstekend idee van je om langs deze weg (voor € weinig) ervaring op te gaan doen met een Volvo-blok. Er is niets zo leerzaam als een motor in elkaar te zetten. Mocht je serieus zijn over het reviseren van dit blok (dat er op de foto's niet als een bonk roest uitziet) dan is het toch dringend aan te raden om het onderblok even naar een revisiebedrijf te brengen en te laten controleren of het niet krom is. Het heeft tenslotte lange tijd onbeschermd gestaan en het zou jammer zijn van het geld dat je uit gaat geven als achteraf blijkt dat het resultaat niet zo geweldig is. Dan wordt ook gelijk naar de zuigerwanden gekeken waarbij het belangrijk is of je met honen uitkomt of dat overmaat boren nodig is. Dat laatste betekent nieuwe zuigers en die zijn ook niet gratis.
Jammer dat je in Assen zit (en ik in Vlissingen).
Veel succes,
Teun
Wat een uitstekend idee van je om langs deze weg (voor € weinig) ervaring op te gaan doen met een Volvo-blok. Er is niets zo leerzaam als een motor in elkaar te zetten. Mocht je serieus zijn over het reviseren van dit blok (dat er op de foto's niet als een bonk roest uitziet) dan is het toch dringend aan te raden om het onderblok even naar een revisiebedrijf te brengen en te laten controleren of het niet krom is. Het heeft tenslotte lange tijd onbeschermd gestaan en het zou jammer zijn van het geld dat je uit gaat geven als achteraf blijkt dat het resultaat niet zo geweldig is. Dan wordt ook gelijk naar de zuigerwanden gekeken waarbij het belangrijk is of je met honen uitkomt of dat overmaat boren nodig is. Dat laatste betekent nieuwe zuigers en die zijn ook niet gratis.
Jammer dat je in Assen zit (en ik in Vlissingen).
Veel succes,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
05-11-2012 23:04 #119986
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Opbouwen B18
Een
motorbok koop je vanaf 60 euro
.
Dat motorblok had ik ook gespot op Marktplaats en als "buitenkansje" op m'n Oude Volvo Facebook pagina gezet. De koppeling leek ook al als nieuw.
Veel plezier ermee!
Dat motorblok had ik ook gespot op Marktplaats en als "buitenkansje" op m'n Oude Volvo Facebook pagina gezet. De koppeling leek ook al als nieuw.
Veel plezier ermee!
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
06-11-2012 08:19 #119999
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Opbouwen B18
Als je lid van de VKV zou zijn, kon je onder "documenten" de greenbooks zien met alle gegevens en instructie hoe op te bouwen. Ik zou je in ieder geval aanraden om een greenbook te kopen of in ieder geval een HAYNES manual.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-11-2012 09:42 #120000
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Opbouwen B18
beste Roel, ik heb hier een manual van olyslager als je je Email adres geeft kan ik demontage en montage van de motor uit deze manual naar je toesturen, kun je daarmee aan de slag.
m.vr.gr.
Johan Geers
m.vr.gr.
Johan Geers
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Minder
Meer
06-11-2012 10:40 #120002
door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Opbouwen B18
Inderdaad valt de slijtage erg mee zo te zien maar hij heeft wel lang stilgestaan aan de pitting te zien op zuigers,krukas en nokkenas.
Dat hoeft geen bezwaar te zijn houd lekker olie vast.
Ook geen stootrand in de cilinders, je hebt hoop ik de stoters ook gemerkt?
Dit blok kun je inderdaad opbouwen met nieuwe pakkingen en zuigerveren.
Kleppen slijpen en de krukas en drijfstanglagers opmeten waarschijlijk zijn ze nog goed.
Ik heb vroeger (ruim 30 jr geleden) een Ford V4 1700 cc uit een Taunus rs gehaald in Zuid Frankrijk voor in mijn Saab 96.
Deze motor had 8 jaar stilgestaan de drijfstanglagerschalen waren bijna zwart gekleurd maar gewoon opgebouwd, low budget alleen de kleppen geslepen en nieuwe pakkingen en zuigerveren, en ik heb er nog jaren mee gereden.
Dus ik zou zeggen: Gewoon doen.
Dat hoeft geen bezwaar te zijn houd lekker olie vast.
Ook geen stootrand in de cilinders, je hebt hoop ik de stoters ook gemerkt?
Dit blok kun je inderdaad opbouwen met nieuwe pakkingen en zuigerveren.
Kleppen slijpen en de krukas en drijfstanglagers opmeten waarschijlijk zijn ze nog goed.
Ik heb vroeger (ruim 30 jr geleden) een Ford V4 1700 cc uit een Taunus rs gehaald in Zuid Frankrijk voor in mijn Saab 96.
Deze motor had 8 jaar stilgestaan de drijfstanglagerschalen waren bijna zwart gekleurd maar gewoon opgebouwd, low budget alleen de kleppen geslepen en nieuwe pakkingen en zuigerveren, en ik heb er nog jaren mee gereden.
Dus ik zou zeggen: Gewoon doen.