- Berichten: 87
Opbouwen B18
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
05-11-2012 11:56 #119926
door Roel Jansen (GAST)
Opbouwen B18 is gemaakt door Roel Jansen (GAST)
Hallo allemaal,
In mijn zoektocht naar een vreemd geluid in mijn B20 motor ben ik op een punt aangeland dat er binnenin de motor gezocht moet worden. En aangezien ik nog nooit iets van de motor heb losgehaald (laat staan weer goed vastgezet
) heb ik afgelopen weekend een B18 motorblok gekocht om op te oefenen.
Het blok kostte 100 euro en is helemaal compleet. Blok, ontsteking, startmotor, dynamo, spruitstuk en carburateur. Ik heb het blok volledig in onderdelen gekocht. Alles ligt los! Volgens de meneer komt het blok uit een Amazon die 16 jaar in een half ingestorte schuur heeft gestaan en het blok heeft bij hem 10 jaar in onderdelen in de garage gestaan. Als ik naar de individuele onderdelen kijk dan kan ik niet of nauwelijks slijtage ontdekken, dus ik heb het gevoel dat dit blok nog best wel eens goed kan zijn...
Nu wil ik hem weer opbouwen. Als het kan tot op het punt dat ik hem voor mijn B20 kan omruilen en daar mee aan de slag kan.
Nu is mijn vraag... Wat is in grote stappen de volgorde om dit te doen? Waar moet ik op letten?
En zijn er nog aanvullende materialen/onderdelen die ik daarvoor nodig heb? Voor zover ik nu kan zien heb ik alle pakkingen en een set nieuwe zuigerveren nodig. Maar dan vergeet ik vast nog iets.
Alle tips zijn welkom!
Grtz,
Roel
In mijn zoektocht naar een vreemd geluid in mijn B20 motor ben ik op een punt aangeland dat er binnenin de motor gezocht moet worden. En aangezien ik nog nooit iets van de motor heb losgehaald (laat staan weer goed vastgezet

Het blok kostte 100 euro en is helemaal compleet. Blok, ontsteking, startmotor, dynamo, spruitstuk en carburateur. Ik heb het blok volledig in onderdelen gekocht. Alles ligt los! Volgens de meneer komt het blok uit een Amazon die 16 jaar in een half ingestorte schuur heeft gestaan en het blok heeft bij hem 10 jaar in onderdelen in de garage gestaan. Als ik naar de individuele onderdelen kijk dan kan ik niet of nauwelijks slijtage ontdekken, dus ik heb het gevoel dat dit blok nog best wel eens goed kan zijn...
Nu wil ik hem weer opbouwen. Als het kan tot op het punt dat ik hem voor mijn B20 kan omruilen en daar mee aan de slag kan.
Nu is mijn vraag... Wat is in grote stappen de volgorde om dit te doen? Waar moet ik op letten?
En zijn er nog aanvullende materialen/onderdelen die ik daarvoor nodig heb? Voor zover ik nu kan zien heb ik alle pakkingen en een set nieuwe zuigerveren nodig. Maar dan vergeet ik vast nog iets.
Alle tips zijn welkom!
Grtz,
Roel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lars Weffers (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 78
05-11-2012 12:25 #119930
door Lars Weffers (GAST)
Beantwoord door Lars Weffers (GAST) in topic Opbouwen B18
Monteer gelijk nieuwe lagers nu je toch bezig bent, kosten de wereld niet en dan weet je zeker dat het goed is! En klep hoedjes niet te vergeten.
je hebt i.i.g een moment sleutel, klepveer tang en een gereedschap om de zuigers te monteren nodig (kom even niet op de naam). Verder de normale spullen zoals ring sleutels, schroevendraaiers enzovoort!
Volgorde?
Geen idee, zou beginnen met de krukas, dan de zuigers inclusief drij stangen, nokkenas, kop enzovoort..
Succes!
je hebt i.i.g een moment sleutel, klepveer tang en een gereedschap om de zuigers te monteren nodig (kom even niet op de naam). Verder de normale spullen zoals ring sleutels, schroevendraaiers enzovoort!
Volgorde?
Geen idee, zou beginnen met de krukas, dan de zuigers inclusief drij stangen, nokkenas, kop enzovoort..
Succes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 365
05-11-2012 13:07 #119937
door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Opbouwen B18
Enige techniesche kennis is toch wel gewenst bij het opbouwen van een motorblok je zegt dat je nog nooit een motorblok hebt opengemaakt of alleen deze nooit?
Als je lagerschalen gaat kopen moeten ze bij de krukas passen b.v. er zijn verschillende maten in en je weet niet of de krukas ooit geslepen is, de speling is erg belangrijk. Speling kun je meten met plastic gauge of door een revisiebedrijf laten opmeten.
Zuigerveren moeten uiteraard bij de zuigers passen en zijn de veergroeven niet uitgeslagen? Zit er een stootrand in de cilinder bovenaan waar de zuigerveren tot stilstand zijn gekomen op het hoogste punt dan moet je die verwijderen anders breken je nieuwe veren zomaar. Er komt best wel wat bij kijken bij een motorblok opbouwen en ervaring is erg belangrijk anders wordt het een (dure) desillusie.Succes.
Als je lagerschalen gaat kopen moeten ze bij de krukas passen b.v. er zijn verschillende maten in en je weet niet of de krukas ooit geslepen is, de speling is erg belangrijk. Speling kun je meten met plastic gauge of door een revisiebedrijf laten opmeten.
Zuigerveren moeten uiteraard bij de zuigers passen en zijn de veergroeven niet uitgeslagen? Zit er een stootrand in de cilinder bovenaan waar de zuigerveren tot stilstand zijn gekomen op het hoogste punt dan moet je die verwijderen anders breken je nieuwe veren zomaar. Er komt best wel wat bij kijken bij een motorblok opbouwen en ervaring is erg belangrijk anders wordt het een (dure) desillusie.Succes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
05-11-2012 13:15 #119938
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Opbouwen B18
Beste Roel, ik zou eerst eens beginnen om the checken of dat er niet een flinke stootrand boven in de cilinders zit, zo ja dan zou ik het maar als oefenblok gebruiken want dan wordt reviseren meestal een ramp.
Je begint het blok op te bouwen met eerst de krukas, dan zuigers met drijfstangen (deze gaan er langs boven terug in) Heb je geen zuigerveer klem om de zuigerveren te klemmen zodat ze de cilinder ingaan kun je ook een stuk rioolpijp gebruiken wat dicht tegen de maat van je zuigers zit (in langsrichting het suk pijp open zagen en met ijzerdraad de zuigerveren om de zuiger dichtklemmen en de zuigers in de cilnders duwen).
Zitten de zuigers erin dan, de nokkenas met distributie tandwielen, oliepomp monteren, karterpan monteren, dan de klepstoters, dan de krukas afdichting achter (denk erom dat je het huis waar de vilten ring ingaat goed gecentreerd is t.o.v de krukas.
Dan het distributie deksel ook goed centreren, cilinderkop, stoterstangen en dan de tuimelaaras en dan de ontsteking.
Daar het voor jou de eerste keer is zou ik eerst eens met de bestaande onderdelen het blok in elkaar zien te zetten zonder nieuwe pakkingen te steken en het blok als een soort oefenstuk gebruiken.
Gebruik het blok als oefening om ervaring op te doen.
Zo heb ik het gedaan met mijn overdrive een oude defecte gekocht voor een 50 euro en deze als oefenobject gebruikt.
Een foto zegt soms meer dan duizend woorden maar een life voorbeeld werkt nog beter.
succes met je oefening.
Johan Geers
Je begint het blok op te bouwen met eerst de krukas, dan zuigers met drijfstangen (deze gaan er langs boven terug in) Heb je geen zuigerveer klem om de zuigerveren te klemmen zodat ze de cilinder ingaan kun je ook een stuk rioolpijp gebruiken wat dicht tegen de maat van je zuigers zit (in langsrichting het suk pijp open zagen en met ijzerdraad de zuigerveren om de zuiger dichtklemmen en de zuigers in de cilnders duwen).
Zitten de zuigers erin dan, de nokkenas met distributie tandwielen, oliepomp monteren, karterpan monteren, dan de klepstoters, dan de krukas afdichting achter (denk erom dat je het huis waar de vilten ring ingaat goed gecentreerd is t.o.v de krukas.
Dan het distributie deksel ook goed centreren, cilinderkop, stoterstangen en dan de tuimelaaras en dan de ontsteking.
Daar het voor jou de eerste keer is zou ik eerst eens met de bestaande onderdelen het blok in elkaar zien te zetten zonder nieuwe pakkingen te steken en het blok als een soort oefenstuk gebruiken.
Gebruik het blok als oefening om ervaring op te doen.
Zo heb ik het gedaan met mijn overdrive een oude defecte gekocht voor een 50 euro en deze als oefenobject gebruikt.
Een foto zegt soms meer dan duizend woorden maar een life voorbeeld werkt nog beter.
succes met je oefening.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 87
05-11-2012 14:02 #119940
door Roel Jansen (GAST)
Beantwoord door Roel Jansen (GAST) in topic Opbouwen B18
Hallo,
Tsja... Dit wordt voor mij de eerste keer dat ik aan een blok ga sleutelen. Maar eens moet de eerste keer zijn!
Het zou leuk zijn het blok ooit in gebruik te kunnen nemen, maar zal eerst zeker gaan droogoefenen.
Er zit geen stootrand in de cilinders. Cilinderkop lijkt bijna nieuw. En ook de overige onderdelen zien er naar mijn mening nog erg goed uit. Maar dat is de blik van een leek...
Grtz,
Roel
Tsja... Dit wordt voor mij de eerste keer dat ik aan een blok ga sleutelen. Maar eens moet de eerste keer zijn!
Het zou leuk zijn het blok ooit in gebruik te kunnen nemen, maar zal eerst zeker gaan droogoefenen.
Er zit geen stootrand in de cilinders. Cilinderkop lijkt bijna nieuw. En ook de overige onderdelen zien er naar mijn mening nog erg goed uit. Maar dat is de blik van een leek...

Grtz,
Roel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lars Weffers (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 78
05-11-2012 15:31 #119943
door Lars Weffers (GAST)
Beantwoord door Lars Weffers (GAST) in topic Opbouwen B18
Ik weet niet waar je woont, maar als het in de buurt is wil ik wel langs komen om te helpen!
Vergeet ook niet een beetje olie op de lagers, cilinderwand en zuigerveren te smeren!!!!
Vergeet ook niet een beetje olie op de lagers, cilinderwand en zuigerveren te smeren!!!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 464
05-11-2012 15:40 #119945
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Opbouwen B18
Ik zou eens beginnen met het openen van het distributiedeksel van je eigen motor.
Daar komt vaak raar getik uit wat zelfs bij de verdeler te horen is......
Zonder demontage is geen goede diagnose mogelijk.
Er zijn ook andere truukjes, is de "tik" er nog als je de desbetreffende bougiekabel lostrekt?
Zelfde met dan plots gas geven?
s6
Daar komt vaak raar getik uit wat zelfs bij de verdeler te horen is......
Zonder demontage is geen goede diagnose mogelijk.
Er zijn ook andere truukjes, is de "tik" er nog als je de desbetreffende bougiekabel lostrekt?
Zelfde met dan plots gas geven?
s6
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 87
05-11-2012 17:43 #119958
door Roel Jansen (GAST)
Beantwoord door Roel Jansen (GAST) in topic Opbouwen B18
Hallo,
Lars, wat een super aanbod! Helaas woon ik niet in de buurt...
Assen. Zag in je restauratie topic dat je niet in de buurt woont.
Cool trouwens, dat je op jouw leeftijd aan zo'n project begint. En bedankt voor de tip!
En wat betreft het geluid... Het is geen getik. Lees maar even het topic wat daarover gaat door...
www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=137&t=19435
Grtz,
Roel
Lars, wat een super aanbod! Helaas woon ik niet in de buurt...


En wat betreft het geluid... Het is geen getik. Lees maar even het topic wat daarover gaat door...
www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=137&t=19435
Grtz,
Roel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 87
05-11-2012 21:30 #119970
door Roel Jansen (GAST)
Beantwoord door Roel Jansen (GAST) in topic Opbouwen B18
Hi,
Ik ben toch wel nieuwsgierig wat de kwaliteit van de verschillende onderdelen is. En omdat Johan zegt dat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden...
Een paar fotootjes.
De klepzittingen
De kleppen
In- en uitlaat op de kop
Onderblok
Cilinder
Zuiger
Nokkenas
Lager van de krukas
Krukas
Ben benieuwd wat een getraind oog in deze onderdelen ziet.
Grtz,
Roel
Ik ben toch wel nieuwsgierig wat de kwaliteit van de verschillende onderdelen is. En omdat Johan zegt dat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden...

De klepzittingen
De kleppen
In- en uitlaat op de kop
Onderblok
Cilinder
Zuiger
Nokkenas
Lager van de krukas
Krukas
Ben benieuwd wat een getraind oog in deze onderdelen ziet.
Grtz,
Roel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lars Weffers (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 78
05-11-2012 21:36 #119972
door Lars Weffers (GAST)
Beantwoord door Lars Weffers (GAST) in topic Opbouwen B18
Dat blok heeft niet veel gelopen of wel?
Onderdelen zien er als nieuw uit!
En de klep zittingen kun je controleren door de kleppen te monteren en dan te kijken hoever ze op de kop liggen. Dit moet minimaal 1 mm zijn.
Krukas en nokkenas zijn niet "ingelopen"
Cilinders zien eruit of ze net gehoond zijn.
Onderdelen zien er als nieuw uit!
En de klep zittingen kun je controleren door de kleppen te monteren en dan te kijken hoever ze op de kop liggen. Dit moet minimaal 1 mm zijn.
Krukas en nokkenas zijn niet "ingelopen"
Cilinders zien eruit of ze net gehoond zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.