Vastzetten kop

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-10-2012 22:38 #119700 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Vastzetten kop
ik weet niet of die "Hazet cilinderkop sleutel" ("Toepasbaar bij Mercedes-Benz...") ook
voor Volvo cylinderkopbouten voor B18/B20 zal gaan, want ik lees ergens
dat de sleutelwijdte 12-kantig 17mm is, terwijl de kop van de Volvo bout eigenlijk
11/16"=17.46mm is. Ik heb nu vastgesteld dat een 12-kantige 17mm dop niet op de bout kan.

Bij Hazet bestaat echter nog volgende mogelijkheid:

die hebben nml. een zgn. "Insert adaptor" nr "6424 c" waarbij langs de ene kant de
momentsleutel+verlengstuk aangesloten wordt, en langs de andere kant bvb.
een 18mm 12-kant stuk "6630 c-18" (ik weet niet of zo'n 11/16" stuk bij Hazet bestaat),
het geheel ziet er dan schematisch ongeveer uit zoals op de foto, maar met de "crow foot"
in de linker benedenhoek dan vh gesloten type (zoek bvb. bij www.hazet.de naar "6630 c-18")

Met prijzen uit oud onderdeelboek van 2007 zit men terug al aan prijs van +-60 Euro voor
beide stukken samen, tenzij men ergens een serieuze korting krijgt.

Men kan natuurlijk ook een 12-kant ringsleutel 11/16" gebruiken, en er een tussenstuk voor maken
zodat een momentsleutel er kan op aangesloten worden.

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-10-2012 08:54 #119704 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Vastzetten kop
Dat laatste met de adaptor zal geen juist draaimoment opleveren: het is juist de truc een sleutel te hebben waarvan het draaipunt van de momentsleutel precies boven het draaipunt van de bout zit.
Als de 17er sleutel iets te klein is kun je hem precies op maat vijlen, iets te groot zou ik wel als probleem zien.
Zolang ik geen betaalbare dergelijke sleutel heb demonteer ik gewoon de tuimelas, als het goed is hoeven we als hobyist dit klusje niet echt vaak te doen.
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-10-2012 09:32 #119707 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Vastzetten kop
budget oplossing: F = m x a, ofwel kracht is massa maal arm. Voldoende platte sleutel met zo lang mogelijke arm, unster, even rekenen, klaar. Overigens kennen de groene boeken alleen 8,5 tot 9,5 als aanhaalwaarde.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-11-2012 16:10 #119774 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Vastzetten kop
Ziet er keurig uit,maar ik raad je wel aan het pasvlak van de startmotor goed kaal te maken,anders maakt die niet voldoende massa.Dit kan ook gelden voor het pasvlak van de stroomverdeler.
Succes

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-11-2012 16:24 #119776 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Vastzetten kop
Voor die 47euro draai ik wel even de vier 1/2inch boutjes van de tuimel-as los. Waarom zou je hem niet loshalen? Kleppenstellen moet toch gebeuren nadat je aan de kopbouten hebt gezeten.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-11-2012 20:28 #119785 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Vastzetten kop
Heren,

Vergeet het maar, ik heb de Hazet-sleutel in mijn handen gehad en passen doet ie niet (was ik al een beetje bang voor).
Dus dan inderdaad maar even de tuimelaaras los.
Mocht ik nog een ouderwets model tegenkomen dan zal ik hem arresteren voor de club.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Marc Schunck
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
01-11-2012 23:14 #119793 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Vastzetten kop
Ik zal hier ook nog eens op zoek gaan bij de betere toolshops.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-11-2012 03:31 #119881 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Vastzetten kop
Heren,
Volvo zelf adviseert in de Green Manual om de 1e keer de kop met 8,5 - 9,5 kgm op moment te zetten, kleppen te stellen op 0,50 - 0,55 mm en dan de motor warm te draaien en binnen 20 minuten de kop vast te zetten met 8,5 - 9,0 kgm.
Voor de B20B & E is het na trekken niet nodig ivb met de hogere compressie, voor de B20A wel en dan is de geadviseerde klepspeling warm 0,40 - 0,45 mm.

Die vier boutjes van de tuimelaars heb je inderdaad zo los, even opletten met de stoters.

Omdat we bijna allemaal op LPG rijden, verloopt de klepspeling sneller, ik draai dus na 5000 km alsnog de aanhaalmomenten na in de goede volgorde en stel de kleppen opnieuw.
Gisteren nog een B30E, op LPG, de klepspeling gecontroleerd na 5000 km en dat was al niet meer acceptabel...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD