Vastzetten kop
- Marc Schunck
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
27-10-2012 07:14 #119505
door Marc Schunck
Vastzetten kop is gemaakt door Marc Schunck
Met de Haynes als handleiding heb ik de kop weer op t blok geplaatst, kopbouten vastgezet met 39Nm en vervolgens de tuimelaar as erop. Nu moeten de kopbouten nogmaals strakker worden aangedraaid en na t lopen vd motor nog een 3e keer. De momentsleutel met dop kan ik nu echter niet meer gebruiken omdat die tuimelaaras over de helft vd bouten hangt. Moet ik nu een ander soort momentsleutel hebben of kan ik de tuimelaaras er ff af halen en dan de kopbouten goed vastzetten (idem na het 10 minuten draaien vd motor) of is er nog een andere truc/oplossing ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-10-2012 09:46 #119506
door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Vastzetten kop
Tuimelaars er weer af lijkt me.
Wat ik nog doe is als ik de bouten vastzet tijdens de laatste (meeste kracht) sessie is nadat de moment sleutel geklikt heeft even de bout weer een slagje terug en vervolgens met dezelfde waarde weer vastzetten. Je zult zien dat de bout dan nog een tikkie verder draait dan de eerste poging. Overigens heb ik zelf de bouten niet nagetrokken nadat de motor heeft gedraaid. Misschien is dit per pakking anders, in de handleiding welke bij de pakking zit staat dit niet vermeld iig.
Succes
Wat ik nog doe is als ik de bouten vastzet tijdens de laatste (meeste kracht) sessie is nadat de moment sleutel geklikt heeft even de bout weer een slagje terug en vervolgens met dezelfde waarde weer vastzetten. Je zult zien dat de bout dan nog een tikkie verder draait dan de eerste poging. Overigens heb ik zelf de bouten niet nagetrokken nadat de motor heeft gedraaid. Misschien is dit per pakking anders, in de handleiding welke bij de pakking zit staat dit niet vermeld iig.
Succes
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-10-2012 11:57 #119508
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Vastzetten kop
Normaal gesproken zet men de kop vast met de opgegeven momenten een voorbeeld dus geen actuele waardes: 5-7-10 kgm dan rijd je 1000km draai je een bout los en zet je weer vast met 10kgm en dan de volgende.
Je hebt speciale "dop"hiervoor die half open is aan de zijkant maar of het de moeite waard is om die een aan te schaffen?
Makkelijkste(als je dus niet zo'n dop hebt) lijkt me tuimelaaras er even af en dan kopbouten aandraaien en tuimelaaras er weer op en niet vergeten de kleppen weer te stellen.
Zo'n soort dop bedoel ik: tis.spaghetticoder.org/s/view.pl ... 39&lang=NL
Je hebt speciale "dop"hiervoor die half open is aan de zijkant maar of het de moeite waard is om die een aan te schaffen?
Makkelijkste(als je dus niet zo'n dop hebt) lijkt me tuimelaaras er even af en dan kopbouten aandraaien en tuimelaaras er weer op en niet vergeten de kleppen weer te stellen.
Zo'n soort dop bedoel ik: tis.spaghetticoder.org/s/view.pl ... 39&lang=NL
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-10-2012 13:16 #119510
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Vastzetten kop
Beste Marc, dit heb ik uit het boek van Olyslagers 1e fase 4m-kg, 2e fase 8m-kg en 3e fase laat de motor 10min warmdraaien en trek vervolgens de bouten aan tot 9m-kg.
Ik haal na het warmdraaien even de tuimelaaras eraf werkt het makkelijkst.
Heb dit al een paar maal zo gedaan tot nu toe geen problemen.
ps kijk bij het losnemen van de tuimelaaras dat je geen stoterstangen met klepstoters mee naar boven neemt kun je weer opnieuw beginnen klepstoters zijn er met een gemonteerde kop moeilijk terug in te krijgen.
Stoterstangen laten zitten of draaiend verwijderen zodat klepstoters blijven zitten.
Je zal de eerste niet zijn waarbij het misgaat het is mij ook al eens een keer overkomen dat er een stoter meekwam nou dan ben je een tijd aan het pielen voordat je die terug hebt zitten.
succes
Johan Geers
Ik haal na het warmdraaien even de tuimelaaras eraf werkt het makkelijkst.
Heb dit al een paar maal zo gedaan tot nu toe geen problemen.
ps kijk bij het losnemen van de tuimelaaras dat je geen stoterstangen met klepstoters mee naar boven neemt kun je weer opnieuw beginnen klepstoters zijn er met een gemonteerde kop moeilijk terug in te krijgen.
Stoterstangen laten zitten of draaiend verwijderen zodat klepstoters blijven zitten.
Je zal de eerste niet zijn waarbij het misgaat het is mij ook al eens een keer overkomen dat er een stoter meekwam nou dan ben je een tijd aan het pielen voordat je die terug hebt zitten.
succes
Johan Geers
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-10-2012 20:06 #119522
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Vastzetten kop
"Stoterstangen laten zitten of draaiend verwijderen zodat klepstoters blijven zitten.
Je zal de eerste niet zijn waarbij het misgaat het is mij ook al eens een keer overkomen dat er een stoter meekwam nou dan ben je een tijd aan het pielen voordat je die terug hebt zitten."
En als je echt pech hebt valt de volger bij de poging hem weer terug te zetten in het carter ...
Succes, Rudi
Je zal de eerste niet zijn waarbij het misgaat het is mij ook al eens een keer overkomen dat er een stoter meekwam nou dan ben je een tijd aan het pielen voordat je die terug hebt zitten."
En als je echt pech hebt valt de volger bij de poging hem weer terug te zetten in het carter ...
Succes, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-10-2012 22:46 #119527
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Vastzetten kop
Hi Marc,
Het mooiste is een speciale sleutel, anders blijf je de tuimelaaras uit- en inbouwen. Vroeger had je deze van Mabeco (die maakte speciaal gereedschap voor Ford) en Hazet. Beide firma's hebben deze sleutels niet meer in het assortiment, dus dat wordt zoeken. Ik zou eerst maar even vragen bij een Ford-dealer.
Verder las ik dat Jeroen de bouten weer even loszet. Doe dat aub never nooit! Bij het aandraaien van de bout bouw je zorgvuldig en heel geleidelijk een spanning op in de kop. Dat in Jeroen's geval de bout net iets verder draait kan er op wijzen dat de draad niet meer goed is, de bout te oud of dat de bouten niet een beetje geolied zijn.
Verder: gebruik nieuwe kopbouten. Heb je een motor met veel vermogen dan is ARP het merk van keuze. Het voordeel daarbij is dat ze "studs" hebben, zodat bij het vastdraaien alleen de moer beweegt en dat er in de kop dus geen wrijving is. De kwaliteit van dit merk is dusdanig dat je de bouten/moeren opnieuw kan gebruiken. (maar ook niet voor de eeuwigheid)
Succes,
Teun
Het mooiste is een speciale sleutel, anders blijf je de tuimelaaras uit- en inbouwen. Vroeger had je deze van Mabeco (die maakte speciaal gereedschap voor Ford) en Hazet. Beide firma's hebben deze sleutels niet meer in het assortiment, dus dat wordt zoeken. Ik zou eerst maar even vragen bij een Ford-dealer.
Verder las ik dat Jeroen de bouten weer even loszet. Doe dat aub never nooit! Bij het aandraaien van de bout bouw je zorgvuldig en heel geleidelijk een spanning op in de kop. Dat in Jeroen's geval de bout net iets verder draait kan er op wijzen dat de draad niet meer goed is, de bout te oud of dat de bouten niet een beetje geolied zijn.
Verder: gebruik nieuwe kopbouten. Heb je een motor met veel vermogen dan is ARP het merk van keuze. Het voordeel daarbij is dat ze "studs" hebben, zodat bij het vastdraaien alleen de moer beweegt en dat er in de kop dus geen wrijving is. De kwaliteit van dit merk is dusdanig dat je de bouten/moeren opnieuw kan gebruiken. (maar ook niet voor de eeuwigheid)
Succes,
Teun
Bijlage mabeco-1.jpeg niet gevonden
Bijlage mabeco-2.jpeg niet gevonden
Bijlagen:
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-10-2012 01:35 #119529
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Vastzetten kop
Beste Marc, Teun heeft gelijk het is beter om nieuwe kopbouten te gebruiken ik heb het een keer aan de hand gehad dat tijdens het vastdraaien een kopbout brak, kon hem gelukkig met een linkse tap eruit krijgen.
Heb toen gelijk nieuwe kopbouten gemonteerd en die kan je meestal nog wel een tweede maal gebruiken mocht het nodig zijn.
En losdraaien en weer vastzetten ik heb er nog nooit van gehoord of gelezen ik heb vroeger een Mazda616 gehad en daarbij moest je de kop elke 10000km aandraaien totdat dat niet meer ging en dan naar verloop van tijd vloog de koppakkig ertussen uit.
Bij losdraaien bestaat de kans volgens mij dat je lekken creeert.
Ik houd me wat Olyslager zegt en dat gaat tot nu toe goed.
succes
Johan Geers
Heb toen gelijk nieuwe kopbouten gemonteerd en die kan je meestal nog wel een tweede maal gebruiken mocht het nodig zijn.
En losdraaien en weer vastzetten ik heb er nog nooit van gehoord of gelezen ik heb vroeger een Mazda616 gehad en daarbij moest je de kop elke 10000km aandraaien totdat dat niet meer ging en dan naar verloop van tijd vloog de koppakkig ertussen uit.
Bij losdraaien bestaat de kans volgens mij dat je lekken creeert.
Ik houd me wat Olyslager zegt en dat gaat tot nu toe goed.
succes
Johan Geers
29-10-2012 11:36 #119581
door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic Vastzetten kop
Bedankt weer voor alle tips! Ik ben op internet op zoek geweest naar zo'n speciale dop, moeilijk te vinden idd. Wat ik wel veel tegen kom zijn de zgn Crow foot spanners (zoek maar eens op google afbeeldingen), maar die brengen denk ik een ander moment over dan wat je op de momentsleutel insteld. Dus ik heb de tuimelaaras er maar weer voorzichtig afgehaald en de kopbouten vastgezet met 8 Nm. Wat is de reden eigenlijk dat dit in 3 stappen moet gebeuren? Ik gebruik nieuwe kopbouten want die oude waren een beetje "dunnetjes" geworden. Ik weet niet van welk merk ze zijn maar ze zijn volgens mij sterker dan de originele, zie foto met links de nieuwe - en rechts de oude bout.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
29-10-2012 22:06 #119656
door Teun van Popta
Hi Marc,
Ik zal morgen eens bij mijn materialenzaak vragen of deze sleutels nog te leveren zijn. Voor de Crowfoot is er een systeem van Rahsol en ook Snap-On die wel werken, maar extreem kostbaar zijn. Geen echte optie dus.
Wat betreft de drie fasen: De bouten zijn geconstrueerd met een speciale "tensile strenght" en ook de cylinderkop moet zich langzaam kunnen "zetten". Bij in een keer aandraaien kunnen de krachten zo hoog worden dat je de kop krom trekt. Vandaar.
Overigens ziet jouw blok er superclean uit. Een weelde voor het oog. Ik hoop dat je gauw weer kunt rijden!
Groet,
Teun
Ik zal morgen eens bij mijn materialenzaak vragen of deze sleutels nog te leveren zijn. Voor de Crowfoot is er een systeem van Rahsol en ook Snap-On die wel werken, maar extreem kostbaar zijn. Geen echte optie dus.
Wat betreft de drie fasen: De bouten zijn geconstrueerd met een speciale "tensile strenght" en ook de cylinderkop moet zich langzaam kunnen "zetten". Bij in een keer aandraaien kunnen de krachten zo hoog worden dat je de kop krom trekt. Vandaar.
Overigens ziet jouw blok er superclean uit. Een weelde voor het oog. Ik hoop dat je gauw weer kunt rijden!
Groet,
Teun
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-10-2012 20:40 #119696
door Teun van Popta
Nieuws over de cylinderkopsleutel:
Hazet heeft inmiddels een vervangend model: 2758-17. De prijs is afgrijselijk: hoogste € 90,00 en de goedkoopste op amazon.de: € 47,00. Misschien aardig voor een stel lui centraal in Nederland om er eentje te kopen met elkaar.
Teun
Hazet heeft inmiddels een vervangend model: 2758-17. De prijs is afgrijselijk: hoogste € 90,00 en de goedkoopste op amazon.de: € 47,00. Misschien aardig voor een stel lui centraal in Nederland om er eentje te kopen met elkaar.
Teun
Bijlage hazet-ck.jpg niet gevonden
Bijlagen: