asje tussen verdeler/nokkenas wéér stuk, wat nu?

• Robert van Es (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-11-2012 07:17 #120337 door Robert van Es (GAST)
Beantwoord door Robert van Es (GAST) in topic asje tussen verdeler/nokkenas wéér stuk, wat nu?
Als je huidige blok verder in goede staat is (compressie) zou ik gaan voor een nieuwe nokkenas.
De motoruitwisseling zou je toch bij Dries doen? Dan zou ik de nokkenasombouw ook daar regelen. Heb je meteen hulp/advies voor alles wat je doet, en de onderdelen ook bij de hand.
Qua achtergebleven metaalscherven in je huidige blok zou ik me niet te veel zorgen maken. Dat ligt in je carter (en dat blijft daar wel lekker liggen). De zuiging van je oliepomp is niet zo groot dat deze dit kan opzuigen. WIl je zekerheid, dan zal je het carterdeksel moeten verwijderen en schoonmaken.
Olielekkage is vaak terug te voeren op slechte pakkingen/keerringen en relatief eenvoudig te verhelpen.
suc6 met je overweging

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-11-2012 16:56 #120675 door J Serraris
Beantwoord door J Serraris in topic asje tussen verdeler/nokkenas wéér stuk, wat nu?
Twijfel, twijfel.

Compressie van eigen blok (B18) gemeten: 9.5 - 10.5 - 10 - 10. Perfect dus. KM stand 161.000
Van het (eventuele) nieuwe blok (B20) is er eentje 8.5, rest rond 10. KM stand (voor zover bekend) +300.000

Voor komende zaterdag staat de motorwissel gepland, maar ik blijf twijfelen of dat de beste keuze is:
1. Misschien toch gewoon een nieuwe nokkenas en dit keer ook lagerschalen vervangen. Een jaar geleden legde ik een tweedehands nokkenas in mijn huidige blok, zonder lagers oid te vervangen. Mogelijk is dat dus de aanleiding geweest voor het tot 2x toe breken van verdelerasje. In dat geval zou een nieuwe nokkenas en lagerschalen de motor weer prima moeten laten rijden. Of...
2. in het andere geval is er misschien veel meer aan de hand en is zo'n motorruil misschien helemaal geen gek idee. Nadeel is dat het een paar euro duurder is en ik een blok krijg dat meer geleden & gereden heeft.. Maar met nieuwe nokkenas riskeer ik ook dat het over enige tijd weer raak is en alsnog voor een nieuw blok moet kiezen...

Is er iemand die een duidelijk idee heeft over waarom mijn nokkenas en 2x verdeleras nu eigenlijk stuk kunnen zijn gegaan? Die schalen die niet op de 2dehands as waren ingesleten lijkt mij het meest logisch, maar waar zou het nog meer aan kunnen liggen?

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-11-2012 17:17 #120677 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic asje tussen verdeler/nokkenas wéér stuk, wat nu?
Dat lijkt mij ook het meest logische.
vergeet niet dat je voor de-en montage van de nokkenas lagerschalen speciaalgereedschap nodig hebt.

• J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-11-2012 17:22 #120678 door J Serraris
Beantwoord door J Serraris in topic asje tussen verdeler/nokkenas wéér stuk, wat nu?
Ok, wist ik niet. Nokkenas heb ik toen zonder speciale gereedschappen zelf vervangen. Lagerschalen heb ik (nog) geen idee van hoe te vervangen.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-11-2012 17:49 #120681 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic asje tussen verdeler/nokkenas wéér stuk, wat nu?
Lagerschalen nokkenas vervangen is met gedemonteerde nokkenas zo gebeurd maar alleen met het speciaalgereedschap.
Het meest handige lijkt mij om bij een clublid in de buurt met het speciaalgereedschap langs te gaan en dit te laten doen.
Enige ervaring is wel handig.
Ik heb het speciaalgereedschap wel maar ik woon in castricum.
Ik leen dit gereedschap ook niet uit maar ben wel bereid om voor u de lagerschalen te vervangen ( kosteloos).
maar dan moet u wel met het blok naar castricum komen.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-11-2012 19:11 #120683 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic asje tussen verdeler/nokkenas wéér stuk, wat nu?
Bij mijn zoon is ooit niet het asje gebroken, maar de hele nokkenas naar achteren geschoven. Oorzaak: vastgelopen stroomverdeler, die uiteindelijk in de bronzen bus waar hij in draait muurvast liep. Dan gaat dus of je as stuk, of de nokkenas verschuift en dan is het einde blok...
Mijn zoon wist niet dat de verdeler gesmeerd moest worden, zowel op het viltje als in het smeergaatje aan de zijkant, dat heeft misschien te maken gehad met het euvel?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
26-11-2012 18:34 #120745 door J Serraris
Dat wist ik ook niet. Ben Flierman (Tinustuning) kwam met dezelfde tip. Maar het kan volgens hem ook gebeurt zijn omdat de geleidingsplaat achter het nokkenastandwiel mogelijk erg versleten is en de nokkenas van voor naar achteren een klein beetje speling heeft. De veel speling door versleten lagerschalen leek hem niet logisch en zou de oliedruk ook weg moeten zijn gevallen. Dat laatste was bij mij niet het geval.

Je schrijft "dan is het einde blok", heb je er een nieuw blok in moeten leggen of kon je het met nieuwe nokkenas repareren?

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-11-2012 20:04 #120747 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic asje tussen verdeler/nokkenas wéér stuk, wat nu?
Nee, dan had het hele blok uitelkaar gemoeten en dan moet een expert er nog een nieuwe bus voor maken, ik geloof niet dat die zo te krijgen zijn: een ander blok erin dus. Dat blok heb ik voorzien van nieuwe lagerschalen en zuigerveren en loopt als een....., maar zoon heeft een andere 144 gevonden waar niet aan gelast hoeft te worden, dus de auto is voor heel weinig te koop, wat de gek ervoor geeft zeg maar. (goede motor; goede, nog niet lang gelden vervangen remmerij; 3 jaar oude LPG installatie etc.) De wielranden achter en de dorpels moeten vervangen.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD