asje tussen verdeler/nokkenas wéér stuk, wat nu?

• J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
24-10-2012 13:03 #119432 door J Serraris
Afgelopen weekend reed ik met vrienden naar Hamburg in mijn 145. Aangekomen maakte de motor al wel wat meer lawaai dan normaal, maar ik dacht dat dat na een paar nachtjes rust wel weer bij zou trekken, misschien wat oververhit van de reis ofzo.

Toen we een paar dagen later de terugreis inzetten, kwamen we niet verder dan enkele kilometers op de ring. Duitse ANWB kwam te hulp, ondertussen had ik al gezien dat het rotortje was dolgedraaid. In het rotortje zit een plastic bultje om hem op zijn plek te houden, deze was afgebroken (niet versleten). Gek, want het rotortje was nog geen 2 maanden oud.

Gefixt met secondelijm, maar ANWB-er raadde me niet aan om zo naar NL te rijden. Dus wilde ik de paar kilometer terug rijden naar huis van mn vriend om de volgende dag (het was zondag) een nieuw rotortje te zoeken in de stad. Die paar kilometer hebben we niet gehaald. Al snel was het "klonk" en stopte alles ermee. Ditmaal kon de sleepauto komen.

Het asje onder de verdeler is gebroken op het punt waar hij in de verdeler steekt. Ook de onderkant van de verdeler zelf is afgebroken en scherfjes tussen asje/verdeler. Het asje zelf was enkele maanden terug ook gebroken. Toen dacht ik nog: ach, nieuw asje er in en we kunnen weer (toen gedaan mbv dhr Kasteleijn te Loosdrecht + afgesteld). Nu denk ik: hier moet iets meer aan de hand zijn!

Vreemde krachten rusten dus op het asje ofzo.

Ik heb een jaar geleden (november 2011) de nokkenas zelf een keer vervangen. Dat was mijn eerste serieuze poging zelf aan deze auto te sleutelen, maar heb met hulp van dit forum en andere bronnen alles toen wel naar mijn idee succesvol voor elkaar gekregen. Het eerste asje dat brak was rond juni 2012, het tweede asje nu dus (oktober 2012).

Iemand enig idee? Het hardere motorgeluid dat ik had heeft er misschien ook iets mee te maken gehad? Dat klonk gewoon zoals de motor moet klinken, maar dan veel luider.

PS. de 145 staat nog in Hamburg, ik moet de ANWB nog laten weten waar ik hem in NL afgezet wil hebben. Ik twijfel aan thuis of bij garage. Misschien verstandig om eens met een echte monteur naar te kijken. Iemand tips voor omgeving Utrecht/Wageningen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-10-2012 19:38 #119436 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic asje tussen verdeler/nokkenas wéér stuk, wat nu?
Misschien heeft de verdeler teveel speling zijwaarts, waardoor de rotor de uitsteeksels in de verdelerkap raakt. Haal de verdeler eens uit en probeer of-ie nog soepel draait, het ding heeft olie nodig en heeft daarvoor twee smeerpunten; een viltje onder de rotor en een OEL draaidopje aan de zijkant.
Ook de centrifugaal gewichtjes onder de rotor kunnen klem en/of los raken.

• Marc Schunck
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
25-10-2012 07:42 #119443 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic asje tussen verdeler/nokkenas wéér stuk, wat nu?
Het kan ook zijn dat er te weinig verticale ruimte voor de as is. Gebruik je de originele verdeler met bijbehorende pakking en oliepomp ?

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-10-2012 08:41 #119444 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic asje tussen verdeler/nokkenas wéér stuk, wat nu?
Hallo J.,

Was de verdeleras volledig intact toen je de nokkenas verving?
Heb je de veerringetjes gemonteerd?
Is de borging van de nokkenas goed geweest (ineens meer geluid?)

In ieder geval reden genoeg om de boel uit elkaar te halen en zeer zorgvuldig weer op te bouwen.
Als ik in de buurt van Utrecht/Wageningen zou wonen dan was er maar één: Job Brouwers bij "Classic Jaap" in Dalfsen. Die zit van jou wel circa 60 km vandaan, maar dan weet je dat er iemand bezig is die het echt kan.

Succes,
Teun

(ik moet overigens binnenkort naar Bakkenes op en neer en wil, als het nodig zou zijn, best even komen kijken)

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-10-2012 01:10 #119504 door J Serraris
Beantwoord door J Serraris in topic asje tussen verdeler/nokkenas wéér stuk, wat nu?
Alleen de verdeler heb ik hier bij de hand: Bosch VJU 4 BL 33. Of dat de originele is, weten jullie vast beter. Van de oliepomp zou ik het ook niet durven zeggen, maar ik ga er maar even van uit van wel.

Nu ik er aan terug denk, bij het losschroeven heb ik geen pakking gezien, misschien plakt die nog op het blok, maar ik denk het niet. (dat zou ook wel eens de oorzaak voor mijn (kleine) olielekkage kunnen zijn).

@Teun:

Bedankt, maar de auto staat nog in Hamburg. Ik heb wel met de ANWB afgesproken dat zij hem bij Bakkenes in Barneveld afzetten.

Toen ik de nokkenas verving was de verdeleras nog prima.
Veerringetjes heb ik geen idee van(?), oftewel, niet gemonteerd. Wel nieuwe nokvolgers.
Borging van de nokkenas aan de achterzijde? Ik heb hem er toen voorzichtig in 'getikt' met in mijn achterhoofd dat bij te grof geweld aan de achterzijde de borging (oid?) uit het blok kan vallen en je dat ook mag herstellen.

Het geluid was al iets schraperiger nadat ik deze zomer de fiber distributietandwielen heb vervangen (waren echt op) door aluminium van Hayes, Blok heb ik toen goed schoongemaakt van fiberresten ed. Het geluid dat ik in Hamburg hoorde was meer fellere tikken van het motorgeluid bij lage toeren. De motor klonk harder en hoger, zodat de boel vooral heel goed door vangrailsen en muurtjes terug naar binnen weerkaatst werd. Bij hogere toeren ging het fellere geluid weg en klonk de motor prima.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-10-2012 22:49 #119528 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic asje tussen verdeler/nokkenas wéér stuk, wat nu?
Oke J.,

Jouw auto gaat in ieder geval naar een goed adres. Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-11-2012 13:45 #120159 door J Serraris
Beantwoord door J Serraris in topic asje tussen verdeler/nokkenas wéér stuk, wat nu?
De auto is in NL.

Gisteren bij Bakkenes nog eens even van dichterbij bekeken en ook de nokkenas is beschadigd bij het tandwiel waar de verdeleras in steekt. Ik heb het er met dhr Bakkenes over gehad en hij had nog een B20 liggen in prima staat die ik voor 450 euro in mijn auto mag leggen bij hem in de garage (incl verdeler). Kost wat, maar omdat ik toch al een beetje olieverlies had en er nu mogelijk allerlei metaalscherven door mijn B18 zwerven misschien toch de beste keuze.

Ik zie die motoren wel eens goedkoper op marktplaats, maar van deze mag ik in ieder geval aannemen dat hij goed is. Dan is die prijs wel redelijk toch?

• Gertjan Tillema
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
09-11-2012 19:21 #120186 door Gertjan Tillema
Beantwoord door Gertjan Tillema in topic asje tussen verdeler/nokkenas wéér stuk, wat nu?
Dat ligt aan de garantie. Als dat tot de voordeur is, heb je niet zoveel aan 'prima staat', dan kan het blok na een paar duizend km alsnog de geest geven. Niet volledig gereviseerde blokken hebben dat probleem nu eenmaal. Maar -ik ken de werkwijze van Dries Bakkenes helemaal niet- ik hoor weinig klachten over zijn bedrijf en je mag volgens mij aannemen dat hij echt wel weet wat hij verkoopt en dat hij ook eerlijk is. Zonder die twee punten red je het echt niet in zo'n klein wereldje als de VK-wereld.
Natuurlijk koop je bij een particulier voor minder, maar dan weet je zeker dat je niet weet wat je koopt. En een volledig profi gereviseerd blok kost al gauw ongeveer het viervoudige. Wellicht dat je wel even iets als een compressietest kunt doen.

1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-11-2012 11:17 #120215 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic asje tussen verdeler/nokkenas wéér stuk, wat nu?
Vraag naar de compressiewaardes van het blok en anders: meten! Trouwens, meet eerst de compressie van je eigen blok eens, als die waardes goed zijn, kun je ook montage van een nieuwe nokkenas in jouw blok overwegen..

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-11-2012 20:24 #120316 door J Serraris
Van het nieuwe blok zei hij dat er één cilinder iets minder was, ik geloof 3x 10, 1x 8 (zeker weet ik wel dat het niet 7 of minder was).

Nieuwe nokkenas in mn eigen blok leggen heb ik natuurlijk aan gedacht, maar wil ik dat dit keer wel echt goed doen, dan:
1. kost ook veel geld (nieuwe as 150 euro, pakkingen, lagers, schalen, etc);
2. weet ik nog niet wat voor scherven er nog door mijn huidige blok zwerven.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD