mengsel te rijk te arm, hoe op orde te krijgen (lpg)

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-10-2012 17:00 #119184 door Jeroen Visser (GAST)
mengsel te rijk te arm, hoe op orde te krijgen (lpg) is gemaakt door Jeroen Visser (GAST)
Dag,

gister heb ik een lambda sonde geplaatst, deze is gekoppeld aan een leuk metertje waarop ik kan zien hoe rijk/arm de b20 loopt. Ik loop nu na wat gereden en gesteld te hebben tegen het volgende aan:

Vanmorgen de eerste rit gereden en ik merkte dat hij te arm stond. bij 3500tpm zat hij op 15. Stationair te rijk rond de 12. En wat ik eigenlijk wel raar vond/vind is dat bij lage toerentallen bv 50km/u in zijn 4 hij zo arm reed de meter het niet meer aangaf.

Net even een beetje met de afstellingen gestoeid en ik krijg hem niet rijk genoeg. Stationair geen probleem en staat inmiddels op 13.5 (schijnt de goede waarde te zijn op lpg) ook het extreem arme mengsel is opgelost alhoewel ik hem niet onder de 15 krijg tijdens het rijden (hij blijft nu rond de 16 hangen). Als ik de kunststof stelschroef (op de verdamper) nog verder uit draai is bijstellen met de messingschroef niet meer mogelijk. Deze is dan volledig ingedraaid (kan niet de bedoeling zijn lijkt me)

Volgens de remmenreiniger test geen valse lucht dus dit kan het ook niet zijn.

Een reden kan natuurlijk zijn het open luchtfilter. Zou het een idee zijn om deze gedeeltelijk dicht te maken zodat er minder lucht doorgaat en het mengsel rijker wordt? Of wordt de ama hier alleen trager van doordat hij niet genoeg lucht meer krijgt?

Ik ben benieuwd naar de ervaringen.

Het gaat om een b20b blok met een weber 32/36.

Groet Jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-10-2012 18:40 #119194 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic mengsel te rijk te arm, hoe op orde te krijgen (lpg)
Nee,hij wordt sneller omdat er meer gas verbrand.

Ik zou zeggen gewoon proberen, je hebt nu een meter om de verbrandingswaarden te checken.
als je dan de resultaten even meld hebben anderen er misschien ook wat aan :mrgreen:

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-10-2012 18:48 #119195 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic mengsel te rijk te arm, hoe op orde te krijgen (lpg)

"rene Brandt" schreef:
Nee,hij wordt sneller omdat er meer gas verbrand.

Ik zou zeggen gewoon proberen, je hebt nu een meter om de verbrandingswaarden te checken.
als je dan de resultaten even meld hebben anderen er misschien ook wat aan :mrgreen:

Dank. Teveel brandstof is ook niet ok voor de prestaties lijkt me zo. Ik blijk de waarde overigens niet goed te hebben. Deze dient 15.5 (geen 13.5) te zijn op LPG. Nu dus stationair te rijk gesteld, morgen weer verder stoeien.

Resultaten zal ik mijn voorstel topic posten.

Groet Jeroen

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-10-2012 19:17 #119200 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic mengsel te rijk te arm, hoe op orde te krijgen (lpg)
Wat ik elk jaar weer terug zie komen op de gasafstelavond van regio NW is dat ze bij auto's met open lucht filter het deel wat het meest in de rijwind zit afplakken met ducktape. Het schijnt bij rijden dus invloed te hebben op het mengsel. Misschien zeg ik nu iets geks maar ik dacht toen zoiets opgepikt te hebben.

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-10-2012 19:58 #119201 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic mengsel te rijk te arm, hoe op orde te krijgen (lpg)
ik had ook altijd problemen om 'm goed te laten afstellen bij de gasboer en heb toen onderstaande constructie gemaakt waarna het afstellen een stuk beter ging. vraag me niet naar waarden want die weet ik niet meer, maar volgens de gasboer was 't oké.

Groet, Hans

• Zon
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-10-2012 20:02 #119203 door Zon
Ik dacht dat het afplakken meer te maken heeft met het "uitblazen" van de motor.

Te veel directe wind in het LPG-mengstuk zorgt ervoor dat de LPG wordt teruggeblazen, waardoor de motor uitvalt.

Je kunt de motor soms letterlijk uitblazen, door het luchtfilter eraf te halen en dan in het LPG mengstuk te blazen.

• Jasper van der Pal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2012 21:33 #119216 door Jasper van der Pal
Beantwoord door Jasper van der Pal in topic mengsel te rijk te arm, hoe op orde te krijgen (lpg)
Klopt! Bij mijn 145 op LPG loopt de motor ook niet lekker als de aanzuigslang direct achter de koplamp zit, deze moet echt in het motorcompartiment omdat hij anders uitgeblazen wordt.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-10-2012 12:14 #119235 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic mengsel te rijk te arm, hoe op orde te krijgen (lpg)
Dan krijgt de motor naar mijn idee al te weinig LPG. Bij mij zit hij direct achter de grille. En krijgt dus ontzettend veel lucht bij hoge snelheid. Dit gaat perfect! Ook af te lezen aan de AFR.

Ik denk dat het bij open filters fout gaat door de lage luchtsnelheid. Bij Hans zijn constructie, vergelijkbaar met de mijne, zal er een luchtstroom tegen het mengstuk komen waarna hij op vacuum verder getrokken wordt de motor in.

Ik heb het plan om ooit het injectiegebeuren over te bouwen op de Combi, dan maak ik exact dezelfde constructie als op de 1800.

Afplakken van het filter zou ik niet doen, Jeroen. Gevolg is dat je het LPG niveau dan ook terugschroeft naar de juiste AFR. En dus minder gebruik maakt van je snelle luchtfilter.

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-10-2012 18:27 #119248 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic mengsel te rijk te arm, hoe op orde te krijgen (lpg)
Van uitblazen heb ik totaal geen last gelukkig.

Misschien hangt het eea ook af van welke lpg venturi geplaatst is. Afplakken ga ik iig niet doen. Misschien tzt de inlaat verleggen naar voren zoals Boele en Hans gedaan hebben. Voor nu lekker stoeien met de afstellingen.

De waarden zijn goed op de snelweg morgen alleen nog stationair afstellen en klaar denk ik. Ook staat hij nog erg rijk (rond de 11 á 12) bij volgas, maar dit is neem ik aan te stellen met de schroef in de slang van de verdamper naar de carburateur.

Nu nog een leuk plekje voor de meter vinden. Hij is behoorlijk irritant als je geen behoefte hebt aan informatie.

Ps gave foto Boele, wie weet ziet mijn Ama ooit ook nog eens een race track :D :D

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-10-2012 14:49 #119270 door Jeroen Visser (GAST)
Misschien is dit setje wat om eens te proberen:

www.sportluchtfilter-shop.nl/luc ... 71854.html

Dan alleen nog wel een metalen frame maken welke ipv het filter dient te komen.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD