uitlaatdraadeid dol in de kop
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-07-2012 21:13 #116107
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
uitlaatdraadeid dol in de kop is gemaakt door Marcel Smelter (GAST)
Eén draadeind is dol in mijn cilinderkop, dwz dat de schroefdraad in de kop zelf lam is.
Hebben jullie tips voor mij? Ik had het al eens getracht met gebruikmaking van 2 componenten kneedbaar staal.
Maar dat heeft niet echt lang gehouden.
Gietijzer opboren en helicoil lijkt mij lastig, gietijzer is knetterhard om te boren en tappen toch?
gr marcel
Hebben jullie tips voor mij? Ik had het al eens getracht met gebruikmaking van 2 componenten kneedbaar staal.
Maar dat heeft niet echt lang gehouden.
Gietijzer opboren en helicoil lijkt mij lastig, gietijzer is knetterhard om te boren en tappen toch?
gr marcel
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
29-07-2012 08:42 #116113
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic uitlaatdraadeid dol in de kop
Ik neem aan dat het gaat over een van de schroefgaten waar de tuimel-as op gaat? Die kun je volgens mij gewoon uitboren en van een helicoil voorzien hoor. In gietijzer is goed te boren, ik heb wel eens een schroefgat in het motorblok uitgeboord.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
29-07-2012 10:05 #116116
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic uitlaatdraadeid dol in de kop
Sterker nog: een Helicoil is de enige goede oplossing! Helicoils worden ook gebruikt voor de reparatie van de draad voor de kopbouten. Zelfs bij race- of turbomotoren is dat gebruikelijk. Gietijzer is overigens zachter dan staal en uitermate geschikt om er gaten in te boren en te tappen.
Mocht je het zelf willen/kunnen doen: zowel de gaten voor de spruitstuk-studs als die voor de tuimelaaras zijn 5/16".
Je hebt een kolomboor nodig (nooit uit de hand met een Gamma-machientje!) en een Helicoilsetje (Fa. Volkel) waar een speciale overmaatboor in zit.
www.draadsnijgereedschap.nl/arti ... +UNC+5_16+
Set kost €30,00 excl. verzendkosten, dus het is waarschijnlijk goedkoper om het even bij een revisiebedrijf te laten doen.
Succes,
Teun
Mocht je het zelf willen/kunnen doen: zowel de gaten voor de spruitstuk-studs als die voor de tuimelaaras zijn 5/16".
Je hebt een kolomboor nodig (nooit uit de hand met een Gamma-machientje!) en een Helicoilsetje (Fa. Volkel) waar een speciale overmaatboor in zit.
www.draadsnijgereedschap.nl/arti ... +UNC+5_16+
Set kost €30,00 excl. verzendkosten, dus het is waarschijnlijk goedkoper om het even bij een revisiebedrijf te laten doen.
Succes,
Teun
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
29-07-2012 22:34 #116133
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic uitlaatdraadeid dol in de kop
Heren bedanktvoor de info, ik ga aan de slag!
Het gaat trouwens om een uitlaatspruitstukbout, had ik even moeten melden, sorry.
Gietijzer is naar mijn mening harder dan staal vanwege het hogere koolstofgehalte.
Teun, je vergeet alleen te melden dat je link eigenlijk alleen geschikt is voor de zachtere materialen.
gr marcel
Het gaat trouwens om een uitlaatspruitstukbout, had ik even moeten melden, sorry.
Gietijzer is naar mijn mening harder dan staal vanwege het hogere koolstofgehalte.
Teun, je vergeet alleen te melden dat je link eigenlijk alleen geschikt is voor de zachtere materialen.
gr marcel
Amazon Combi '66
- Johan Laveyne
- Premium lid
-
Minder
Meer
29-07-2012 23:49 #116135
door Johan Laveyne
Beantwoord door Johan Laveyne in topic uitlaatdraadeid dol in de kop
Gewoon nieuwe draad tappen met een metrishe tap van 8 x 1.25 of 8 x 1.5 . Zo doe ik het altijd.
30-07-2012 09:26 #116143
door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic uitlaatdraadeid dol in de kop
Ik denk dat de manier van Johan inderdaad zal werken: gewoon een iets grotere metrische tap gebruiken. En dan metrisch tapeind erin (En gietijzer boort echt makkelijk hoor!)
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
31-07-2012 11:43 #116178
door Teun van Popta
Hi Marcel,
De tekst over zachtere materialen slaat op de kwaliteit van de boor en niet die van de helicoil. Ik had hier duidelijker over moeten zijn. Je kunt deze sets prima gebruiken voor toepassingen bij een cylinderkop of onderblok.
Verder: ik ben helaas een pietlut en wil gewoon negen dezelfde tapeinden hebben al was het alleen maar om jaren later weer net niet dat ene moertje te missen. Maar afgezien daarvan wil ik toch waarschuwen voor de stevigheid van een 5/16 draad "optappen" met een M8. 5/16" is 7,9mm. Dus je marge is 0,1mm en een paar windingen verdwijnen gewoon. Je hoeft weinig voorstellingsvermogen te hebben hoe lekker dat is als daar een gietijzeren spruitstuk aan hangt.
Teun
De tekst over zachtere materialen slaat op de kwaliteit van de boor en niet die van de helicoil. Ik had hier duidelijker over moeten zijn. Je kunt deze sets prima gebruiken voor toepassingen bij een cylinderkop of onderblok.
Verder: ik ben helaas een pietlut en wil gewoon negen dezelfde tapeinden hebben al was het alleen maar om jaren later weer net niet dat ene moertje te missen. Maar afgezien daarvan wil ik toch waarschuwen voor de stevigheid van een 5/16 draad "optappen" met een M8. 5/16" is 7,9mm. Dus je marge is 0,1mm en een paar windingen verdwijnen gewoon. Je hoeft weinig voorstellingsvermogen te hebben hoe lekker dat is als daar een gietijzeren spruitstuk aan hangt.
Teun
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
31-07-2012 16:53 #116192
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic uitlaatdraadeid dol in de kop
Niks mis mee om een pietlut te zijn hoor. Ik ben bij een revisiebedrijf geweest en die gaf een idee aan een helicoil van 8mm (M8) te gebruiken en dan zou hij wel een M8 tapeind op de draaibank veranderen met het uitstekende deel met UNC draad.
Niet verkeerd lijkt mij.
Niet verkeerd lijkt mij.
Amazon Combi '66
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
31-07-2012 18:34 #116196
door Teun van Popta
Er is ook niets mis met mij Marcel. Ik ben gewoon zo'n type die de zaken graag in orde heeft.
Ik snap alleen het advies van het revisiebedrijf niet, tenzij er alleen een M8 Helicoil op de plank ligt en geen 5/16"
Soms moet je bij oude auto's wel gedwongen een "shortcut" nemen, maar ik blijf erbij dat je beter de dingen bij een reparatie in hun oorspronkelijke staat kunt herstellen. Uiteindelijk ben je meestal goedkoper uit.
Teun
Ik snap alleen het advies van het revisiebedrijf niet, tenzij er alleen een M8 Helicoil op de plank ligt en geen 5/16"
Soms moet je bij oude auto's wel gedwongen een "shortcut" nemen, maar ik blijf erbij dat je beter de dingen bij een reparatie in hun oorspronkelijke staat kunt herstellen. Uiteindelijk ben je meestal goedkoper uit.
Teun
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Minder
Meer
31-07-2012 19:05 #116199
door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic uitlaatdraadeid dol in de kop
De enige goede oplossing is een Helicoil 5/16 UNC en een origineel tapeind erin. De originele tapeinden zijn van een hoogwaardige staalsoort met hoge treksterkte want er komen grote krachten op te staan, het schudden van de motor en de hele uitlaat schommelt heen en weer onder de auto dat rukt allemaal aan het uitlaatspruitstuk.
Ik zou geen tapeind draaien en verschillende schroefdraden erop snijden dat wordt toch van een mindere kwaliteit.
Ben zelf machine bankwerker en draaier geweest.
Ik zou geen tapeind draaien en verschillende schroefdraden erop snijden dat wordt toch van een mindere kwaliteit.
Ben zelf machine bankwerker en draaier geweest.