- Berichten: 149
hoe kan ik zien of ik een cilinderkop met geharde zetels heb
- k den Besten
- Premium lid
-
Kees
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
De 2 eerder geplaatste fotos waren gemaakt tijdens het plaatsen, dus de klus was nog niet af. Hieronder zie je de totale klus

Op een vd fotos zie je hoe diep er wordt gefreesd voor de nieuwe klepzittingen, dus ik denk dat ook met kleppen die al zeer diep ingeslagen zijn de kop nog te gebruiken valt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- k den Besten
- Premium lid
-
- Berichten: 149
Maar wat als je inlaatkleppen ook relatief diep ingeslagen zijn? Moet je dan aan een andere kop?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1950
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
- Berichten: 831
"Lars Rengersen" schreef:
Zou je er eens een foto van kunnen plaatsen?
Een tijd geleden in het topic Staat van de motor (B20) beoordelen heb ik me dat ook afgevraagd. Mijn kop had wel zichtbare randjes, maar geen geharde klepzittingen.
Ik ben dan wel benieuwd naar het verschil.
Dank voor de reacties. Ik ga binnenkort de boel schoonmaken en zal dan even een foto maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 943
De koppen die ik onder handen heb gehad waren allen bedoeld voor vermogenswinst. Daarbij is het essentieel om de inlaatzittingen op te waarderen, alleen al uit oogpunt van de hogere thermische belasting, maar ook gezien de slijtage bij hogere toerentallen.
In het licht van de geringe extra kosten (in verhouding tot een koprevisie) die het vervangen van vier klepzittingen met zich meebrengt zou ik er niet lang over nadenken bij een veertig jaar oude kop om de inlaten mee te nemen.
Dan over de diepte: wat dieper ingeslagen zittingen hoeven geen probleem te zijn. Het hangt af van de constructie van de kop of er voldoende afsteunend materiaal onder de zitting aanwezig is. Vervelend wordt het als er hoogteverschillen tussen de kleppen onderling bestaan. Voor de puristen en de tuners: het is sowieso aan te raden om de verbrandingskamers "uit te literen" met een buret, zodat je het volume exact gelijk kunt maken.
Allen fijn sleutelweekend,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy Beer
- Elite lid
-
- Berichten: 266
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.