hoe kan ik zien of ik een cilinderkop met geharde zetels heb

• k den Besten
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
18-07-2012 22:42 #115829 door k den Besten
Beantwoord door k den Besten in topic hoe kan ik zien of ik een cilinderkop met geharde zetels heb
Inlaatklepzittingen worden nooit gedaan, maar weten jullie wat er gebeurd als de kleppen toch best diep ingeslagen zijn? Volgens mij is dat bij mij zo, moet ik dan aan een andere kop?

Kees

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marc Schunck
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
19-07-2012 01:21 #115831 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic hoe kan ik zien of ik een cilinderkop met geharde zetels heb
Hallo Teun en Kees,

De 2 eerder geplaatste fotos waren gemaakt tijdens het plaatsen, dus de klus was nog niet af. Hieronder zie je de totale klus :D
Op een vd fotos zie je hoe diep er wordt gefreesd voor de nieuwe klepzittingen, dus ik denk dat ook met kleppen die al zeer diep ingeslagen zijn de kop nog te gebruiken valt.

• Marc Schunck
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
19-07-2012 01:24 #115832 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic hoe kan ik zien of ik een cilinderkop met geharde zetels heb
En de laatste, de vorige fotos staan trouwens in de omgekeerde volgorde, dus onderaan is de start

Bijlagen:

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-07-2012 08:03 #115836 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic hoe kan ik zien of ik een cilinderkop met geharde zetels heb
Hey Teun, weer wat geleerd! Mijn eerste 144 kocht ik in 1979, ik heb ervaringen met revisiebedrijven vanaf 1981, dus dan klopt jouw verhaal natuurlijk. Bij mij zijn bij navraag altijd geharde zittingen geplaatst, maar ik durf er in 2012 wel vanuit te gaan dat als ik de randjes van zittingen vind in een kop met goede kleppen, dat ze gehard zullen zijn.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• k den Besten
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-07-2012 19:07 #115855 door k den Besten
Beantwoord door k den Besten in topic hoe kan ik zien of ik een cilinderkop met geharde zetels heb
Mooie foto´s!

Maar wat als je inlaatkleppen ook relatief diep ingeslagen zijn? Moet je dan aan een andere kop?

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-07-2012 23:02 #115867 door 05703-dummy
ik zou niet weten waarom de inlaatkleppen ook niet gewoon van nieuwe (geharde) klepzittingen voorzien zouden kunnen worden!?!

Groet, Hans

• Marc Schunck
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
20-07-2012 01:10 #115870 door Marc Schunck
De inlaat klepzitting kun je op exact dezelfde manier vervangen. Maar omdat deze normaal gesproken niet zo warm worden als de uitlaatklepzittingen en dus veel minder hard slijten, wordt dit, uit kosten oogpunt niet vaak gedaan.

• Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-07-2012 08:25 #115872 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic hoe kan ik zien of ik een cilinderkop met geharde zetels heb

"Lars Rengersen" schreef:
Zou je er eens een foto van kunnen plaatsen?
Een tijd geleden in het topic Staat van de motor (B20) beoordelen heb ik me dat ook afgevraagd. Mijn kop had wel zichtbare randjes, maar geen geharde klepzittingen.
Ik ben dan wel benieuwd naar het verschil.

Dank voor de reacties. Ik ga binnenkort de boel schoonmaken en zal dan even een foto maken.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-07-2012 12:31 #115919 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic hoe kan ik zien of ik een cilinderkop met geharde zetels heb
Ik heb de afgelopen week mijn zwager (in Stuttgart) gebeld en die heeft mij in contact gebracht met iemand van de ontwikkelingsafdeling van Mahle. Er worden alleen nog maar geharde zetels voor in- en uitlaatkleppen gemaakt. Materiaalkeuze is daarbij zelfs nog mogelijk.
De koppen die ik onder handen heb gehad waren allen bedoeld voor vermogenswinst. Daarbij is het essentieel om de inlaatzittingen op te waarderen, alleen al uit oogpunt van de hogere thermische belasting, maar ook gezien de slijtage bij hogere toerentallen.
In het licht van de geringe extra kosten (in verhouding tot een koprevisie) die het vervangen van vier klepzittingen met zich meebrengt zou ik er niet lang over nadenken bij een veertig jaar oude kop om de inlaten mee te nemen.
Dan over de diepte: wat dieper ingeslagen zittingen hoeven geen probleem te zijn. Het hangt af van de constructie van de kop of er voldoende afsteunend materiaal onder de zitting aanwezig is. Vervelend wordt het als er hoogteverschillen tussen de kleppen onderling bestaan. Voor de puristen en de tuners: het is sowieso aan te raden om de verbrandingskamers "uit te literen" met een buret, zodat je het volume exact gelijk kunt maken.

Allen fijn sleutelweekend,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Willy Beer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
21-07-2012 13:42 #115920 door Willy Beer
Zou het mogelijk zijn bij een B20E zowel geharde klepzittingen voor de inlaat- als voor de uitlaatkleppen te voorzien? Ik stel deze vraag omdat er wel niet veel materiaal zit tussen deze kleppen.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD