hoe kan ik zien of ik een cilinderkop met geharde zetels heb

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-07-2012 16:18 #115769 door Jeroen Visser (GAST)
Ik heb in mijn schuur nog twee (volgens mij) prima cilinderkoppen liggen voor de b18. Hoe kan ik zien of deze voorzien zijn van geharde klepzetels? Scheelt nogal in de prijs waarvoor ik ze kan verkopen lijkt me :-)

Alvast dank.


Groet Jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-07-2012 18:03 #115774 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic hoe kan ik zien of ik een cilinderkop met geharde zetels heb
Een gereviseerde (en dus met harde klepzetels) heeft altijd een randje in de kop om de klep. (Dat is de ingeperste zittenig.)

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-07-2012 18:24 #115775 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic hoe kan ik zien of ik een cilinderkop met geharde zetels heb
Thanks!

Ik heb net even gekeken en ik heb idd één lpg kop en een standaard kop. Kleppen zien er ook veel minder "ingeslagen" uit bij de lpg kop.

Ik ga hem een beetje schoonmaken en te koop aanbieden, ik neem niet aan dat een b18(a) kop op een b20b blok past.

Groet Jeroen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-07-2012 19:16 #115777 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic hoe kan ik zien of ik een cilinderkop met geharde zetels heb
Past wel, maar is niet ideaal.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-07-2012 08:05 #115792 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic hoe kan ik zien of ik een cilinderkop met geharde zetels heb
Zou je er eens een foto van kunnen plaatsen?
Een tijd geleden in het topic Staat van de motor (B20) beoordelen heb ik me dat ook afgevraagd. Mijn kop had wel zichtbare randjes, maar geen geharde klepzittingen.
Ik ben dan wel benieuwd naar het verschil.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-07-2012 08:35 #115793 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic hoe kan ik zien of ik een cilinderkop met geharde zetels heb
"Randjes" betekenen alleen maar dat er ooit klepzittingen vervangen zijn, maar gezien de leeftijd van onze motoren geeft dit geen enkele garantie dat deze de vereiste hardheidsgraad bezitten.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-07-2012 09:58 #115794 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic hoe kan ik zien of ik een cilinderkop met geharde zetels heb
Volgens mijn info werden en worden er nooit zachte zittingen geplaatst hoor Teun. Vraag maar na bij een revisiebedrijf.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc Schunck
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-07-2012 15:16 #115799 door Marc Schunck
Beantwoord door Marc Schunck in topic hoe kan ik zien of ik een cilinderkop met geharde zetels heb
Toevallig heb ik vorige week de uitlaat klep zittingen laten vervangen. Het betreft hier een B20B cylinder kop. Op de foto zie je zowel de nieuwe uitlaatklepzitting als de originele inlaatklep zitting zodat je t verschil goed kunt zien.



Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-07-2012 18:59 #115806 door Rudi
Heel duidelijke foto's. Wat het belangrijkste kenmerk is kan men op de onderste, schuin genomen, foto zien: onder de ring is een niet rondom aanwezig kantje te zien. Dit is ontstaan doordat men in de ronding van het kanaal cylindrisch materiaal weggenomen heeft om de ronde harde ring te plaatsen. Het smalle randje boven (rondom) is er ook een gevolg van, maar dit kan er ook zijn als de klepzittingen in het gewone kopmateriaal door frezen weer op de juiste maten en hoeken geslepen zijn (dus zonder harde klepzittingen te plaatsen). Ofschoon het rondom boven aanwezige randje meestal door het plaatsen van harde klepzittingen ontstaan is hoeft dit dus niet het geval te zijn.
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-07-2012 20:49 #115827 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic hoe kan ik zien of ik een cilinderkop met geharde zetels heb
Aan Tom en Marc,

Hi Tom,
Loodvrije benzine startte begin 80-er jaren. Daarvoor werden dus conventionele klepzittingen ter vervanging geplaatst. Ook door mij.
De geharde klepzittingen zijn vanaf die tijd gemonteerd, maar helaas werden zelfs in het loodvrije tijdperk foute zittingen gebruikt omdat die toch nog op de plank lagen.
Hi Marc,
Mooie foto's, maar het revisiewerk is absoluut onder de maat. Als je een nieuwe zitting monteert zorg je er altijd voor dat deze aansluit op het kanaal. Dat is circa vijf minuten werk per kanaal. Als de kop nog niet gemonteerd is zou ik er even mee teruggaan.

Succes,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD