B20 houdt in, slaat af
- Job Kraaijeveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2012 16:11 #114409
door Job Kraaijeveld
B20 houdt in, slaat af is gemaakt door Job Kraaijeveld
Goedenmiddag,
Vorig weekend met mijn boot gevaren met daarin een Volvo Penta AQ130D B20 motor.
Behoorlijk tijdje snel gevaren (zeg een uur) met RPM rond de 3500. Daarna stukje rustig
en de motor even uitgezet op een meertje. Toen ik hem daarna weer startte (ging probleemloos)
begon de motor toen ik wat gaf gas te haperen en sloeg af. Ik probeerde het nog een paar keer,
ook met meer gas, maar hij bleef zeer onregelmatig lopen om vervolgens af te slaan. Ik kon
wel terugvaren naar de haven op een laag toerental, dit ging relatief zonder problemen maar
ook hier liep de motor niet rustig.
Het gaat hier overigens niet om een probleem met de schroef
want die is er inmiddels af en de motor vertoont hetzelfde probleem. Stationair draait hij
rustig en zonder probleem, bij meer gas en belasting loopt het toerental terug en moet ik flink
gas bijgeven om hem "wakker" te houden. Als ik van flink gas naar stationair wil valt hij uit.
Voorafgaand aan dit probleem is de boot een week eerder over een paar flinke golven geklapt.
De motor vertoonde direct na deze klappen bovenstaand probleem maar na een paar dagen
stilgelegen te hebben was het over - en nu is het na een stuk snel varen weer terug.
Mijn technische kennis is zeer beperkt en alle hulp in jip en janneke taal is welkom. Als er
iemand in de omgeving amsterdam tegen betaling naar de motor wil kijken dan is dat ook
zeer gewenst.
Bedankt, Job
Vorig weekend met mijn boot gevaren met daarin een Volvo Penta AQ130D B20 motor.
Behoorlijk tijdje snel gevaren (zeg een uur) met RPM rond de 3500. Daarna stukje rustig
en de motor even uitgezet op een meertje. Toen ik hem daarna weer startte (ging probleemloos)
begon de motor toen ik wat gaf gas te haperen en sloeg af. Ik probeerde het nog een paar keer,
ook met meer gas, maar hij bleef zeer onregelmatig lopen om vervolgens af te slaan. Ik kon
wel terugvaren naar de haven op een laag toerental, dit ging relatief zonder problemen maar
ook hier liep de motor niet rustig.
Het gaat hier overigens niet om een probleem met de schroef
want die is er inmiddels af en de motor vertoont hetzelfde probleem. Stationair draait hij
rustig en zonder probleem, bij meer gas en belasting loopt het toerental terug en moet ik flink
gas bijgeven om hem "wakker" te houden. Als ik van flink gas naar stationair wil valt hij uit.
Voorafgaand aan dit probleem is de boot een week eerder over een paar flinke golven geklapt.
De motor vertoonde direct na deze klappen bovenstaand probleem maar na een paar dagen
stilgelegen te hebben was het over - en nu is het na een stuk snel varen weer terug.
Mijn technische kennis is zeer beperkt en alle hulp in jip en janneke taal is welkom. Als er
iemand in de omgeving amsterdam tegen betaling naar de motor wil kijken dan is dat ook
zeer gewenst.
Bedankt, Job
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
09-06-2012 17:44 #114411
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic B20 houdt in, slaat af
Haal is de kap van de carb eraf en check het rubber. Ik vermoed dat deze gescheurd is waardoor het vacuum niet meer goed is. De symptonen komen overeen met een gescheurd rubber, dit resulteerd in stationair wel lopen maar met gasgeven valt ie bijna dood en heeft het blok totaal geen vermogen.
- Nico Buytendijk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-06-2012 17:34 #114438
door Nico Buytendijk
Beantwoord door Nico Buytendijk in topic B20 houdt in, slaat af
Mischien verstandig om de vlotterkamer even open te maken en te controleren op water .
Zelfde probleem had ik ook en was een waterdruppel die voor de sproeier kwam .
Succes .
Nico
Zelfde probleem had ik ook en was een waterdruppel die voor de sproeier kwam .
Succes .
Nico
- Job Kraaijeveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-06-2012 22:25 #114498
door Job Kraaijeveld
Beantwoord door Job Kraaijeveld in topic B20 houdt in, slaat af
Ik ga het zsm checken, dank alvast!
12-06-2012 07:57 #114503
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic B20 houdt in, slaat af
En weet je zeker dat er geen vuil meekomt met de benzine? Na een golf = schudden = vuil uit de tank? Heb je een goed filter in de benzineleiding?
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
- Job Kraaijeveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-06-2012 15:18 #114519
door Job Kraaijeveld
Vlotterkamers open gemaakt: veel vuil in beide kamers. Gruis en troep.
Hoe weet ik of hier water bij zit? Met het blote oog lijken de kamers gewoon gevuld met benzine.
Ik ga de kamers droogmaken en het gruis eruit halen. Hoe voorkom ik de introductie van water mocht dat erin zitten?
De rubbers zijn overigens in orde.
Hoe weet ik of hier water bij zit? Met het blote oog lijken de kamers gewoon gevuld met benzine.
Ik ga de kamers droogmaken en het gruis eruit halen. Hoe voorkom ik de introductie van water mocht dat erin zitten?
De rubbers zijn overigens in orde.
12-06-2012 15:58 #114525
door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic B20 houdt in, slaat af
Dan zit er waarschijnlijkook vuil in de sproeierbuis in de carburateur. Doorblazen en een groot filter in de benzineleiding plaatsen! (En indien mogelijk: tank schoonmaken!)
- Ronald Zwerus
- Elite lid
-
Minder
Meer
12-06-2012 19:16 #114539
door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic B20 houdt in, slaat af
Bij boten wordt er tegenwoordig vaak een filter met water afscheider gemonteerd om deze problemen te voor komen
deze hebben ongeveer de grote van een olie filter Je moet wel zorgen voor een degelijke montage zodat er geen lekkage kan ontstaan benzine dampen zakken onderin de boot (explosie gevaar bij starten0
deze hebben ongeveer de grote van een olie filter Je moet wel zorgen voor een degelijke montage zodat er geen lekkage kan ontstaan benzine dampen zakken onderin de boot (explosie gevaar bij starten0
- Job Kraaijeveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-06-2012 19:36 #114541
door Job Kraaijeveld
Ronald, weet je hoe zo'n filter heet? Dan ga ik ervoor zorgen dat ik deze ook gemonteerd heb na het schoonmaken.
Dank!
Dank!
- Ronald Zwerus
- Elite lid
-
Minder
Meer
12-06-2012 20:04 #114543
door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic B20 houdt in, slaat af
Het heet ook een waterafscheider normaal kun je hem bij elke boot toebehoor zaak kopen Vetus is bv een heel grote leverancier voor boot accesoires of bij een Volvo Penta of Mercruiser dealer even googelen succes