- Berichten: 87
Startproblemen
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
12-06-2012 23:04 #114549
door Roel Jansen (GAST)
Beantwoord door Roel Jansen (GAST) in topic Startproblemen
Hallo Jesse,
Ik weet niet of je het schema al hebt en wat je kennis van elektriciteit is. Ik begin gewoon maar even hardop te denken met het schema van mijn 68-er voor mijn neus in de hoop dat je er iets aan hebt...
Je hebt spanning op je contactslot want deze zet het relais van je startmotor onder spanning. Je motorblok heeft massa want anders zou je startmotor niet ronddraaien.
Je hebt vervolgens spanning staan op de eerste twee zekeringen. Deze worden allebei gevoed door het contactslot en als je toeter het doet dan is zekering 2 nog goed.
Achter zekering 1 (die korte dikke) zit je ruitenwisser, brandstofmeter, aanjager kachel, richtingaanwijzers, oliedruk- en laadlampje. Alles wat achter die zekering zit daarvan zeg je dat het niet werkt. Dus ik zou de zekering verdenken. Maar dan zou je Oil lampje ook niet heel even aan kunnen gaan. Je zegt dat je aanjager van de kachel het nooit goed heeft gedaan. Ik zou even kijken waarom die het niet doet. Als daar bij de schakelaar of de motor een draad los bungelt en ergens tegen de carrosserie aan komt dan valt dus alles wat ik zojuist noemde uit omdat je kortsluiting hebt. En een bungelend draadje maakt dan weer wel en dan weer niet contact. Het enige lampje dat het als de beste zal gaan doen is het Amp-lampje als de motor loopt. Want daar gaat stroom van de dynamo/spanningsregelaar doorheen lopen in de richting van je kortsluiting. Als je toerenteller in dit circuit is aangesloten dan zal ook daarvan de spanning wegvallen.
Je carrosserie heeft massa want je verlichting en toeter(s) doen het wel.
Als ik trouwens zeg dat er massa aanwezig is op motorblok of carrosserie wil nog niet zeggen dat het voldoende is. Ik zou voor de zekerheid alle aansluitingen schoonmaken en goed vastzetten.
Dit alles staat schema-technisch echter nog steeds los van je startproblemen. Je bobine en ontsteking worden direct gevoed door het contactslot. Of heb je misschien een elektronische ontsteking zoals een 123-ignition die zijn spanning weer ergens anders vandaan krijgt? En als je accu voldoende stroom levert om de startmotor in de rondte te krijgen dan moet hij ook genoeg aan je bobine en ontsteking kunnen leveren. Dus daar zou ik het niet in zoeken. Maar kortsluiting en slechte massacontacten hebben vreemde effecten. Soms vindt de stroom zijn weg op de gekste manier...
Je moet aan het meten kerel!
Hoop dat je iets aan mijn gewauwel hebt.
En ook succes met je Guzzi!
Grtz,
Roel
Ik weet niet of je het schema al hebt en wat je kennis van elektriciteit is. Ik begin gewoon maar even hardop te denken met het schema van mijn 68-er voor mijn neus in de hoop dat je er iets aan hebt...
Je hebt spanning op je contactslot want deze zet het relais van je startmotor onder spanning. Je motorblok heeft massa want anders zou je startmotor niet ronddraaien.
Je hebt vervolgens spanning staan op de eerste twee zekeringen. Deze worden allebei gevoed door het contactslot en als je toeter het doet dan is zekering 2 nog goed.
Achter zekering 1 (die korte dikke) zit je ruitenwisser, brandstofmeter, aanjager kachel, richtingaanwijzers, oliedruk- en laadlampje. Alles wat achter die zekering zit daarvan zeg je dat het niet werkt. Dus ik zou de zekering verdenken. Maar dan zou je Oil lampje ook niet heel even aan kunnen gaan. Je zegt dat je aanjager van de kachel het nooit goed heeft gedaan. Ik zou even kijken waarom die het niet doet. Als daar bij de schakelaar of de motor een draad los bungelt en ergens tegen de carrosserie aan komt dan valt dus alles wat ik zojuist noemde uit omdat je kortsluiting hebt. En een bungelend draadje maakt dan weer wel en dan weer niet contact. Het enige lampje dat het als de beste zal gaan doen is het Amp-lampje als de motor loopt. Want daar gaat stroom van de dynamo/spanningsregelaar doorheen lopen in de richting van je kortsluiting. Als je toerenteller in dit circuit is aangesloten dan zal ook daarvan de spanning wegvallen.
Je carrosserie heeft massa want je verlichting en toeter(s) doen het wel.
Als ik trouwens zeg dat er massa aanwezig is op motorblok of carrosserie wil nog niet zeggen dat het voldoende is. Ik zou voor de zekerheid alle aansluitingen schoonmaken en goed vastzetten.
Dit alles staat schema-technisch echter nog steeds los van je startproblemen. Je bobine en ontsteking worden direct gevoed door het contactslot. Of heb je misschien een elektronische ontsteking zoals een 123-ignition die zijn spanning weer ergens anders vandaan krijgt? En als je accu voldoende stroom levert om de startmotor in de rondte te krijgen dan moet hij ook genoeg aan je bobine en ontsteking kunnen leveren. Dus daar zou ik het niet in zoeken. Maar kortsluiting en slechte massacontacten hebben vreemde effecten. Soms vindt de stroom zijn weg op de gekste manier...
Je moet aan het meten kerel!
Hoop dat je iets aan mijn gewauwel hebt.
En ook succes met je Guzzi!
Grtz,
Roel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jesse Cornelisz (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 5
16-06-2012 17:29 #114698
door Jesse Cornelisz (GAST)
Beantwoord door Jesse Cornelisz (GAST) in topic Startproblemen
Hartelijk dank voor de hulp en tips.
Vandaag heb ik alles los gehaald, schoongemaakt en weer monteert, en rijd gelukkig weer. Waar het precies aan lag weet ik niet, maar ik gok dat het bij de start motor lag, de kabels hadden een aardige dikke laag vet/vuil om zich een, waardoor ze denk ik niet goed contact maakten.
Werkt het ene weer, dan komt het volgende probleem te voorschijn, maar ja het houd je bezig.
Ik moet hem alleen wel van de week even volledig laten afstellen. Hij schokt nogal op benzine, en op LPG valt hij uit bij een te laag toeren tal(onder de 1200 rpm?!?) en daar wilt hij dus ook niet op starten(wat hij eerder voor de problemen begonnen wel gewoon deed)
Nogmaals bedankt.
Vandaag heb ik alles los gehaald, schoongemaakt en weer monteert, en rijd gelukkig weer. Waar het precies aan lag weet ik niet, maar ik gok dat het bij de start motor lag, de kabels hadden een aardige dikke laag vet/vuil om zich een, waardoor ze denk ik niet goed contact maakten.
Werkt het ene weer, dan komt het volgende probleem te voorschijn, maar ja het houd je bezig.
Ik moet hem alleen wel van de week even volledig laten afstellen. Hij schokt nogal op benzine, en op LPG valt hij uit bij een te laag toeren tal(onder de 1200 rpm?!?) en daar wilt hij dus ook niet op starten(wat hij eerder voor de problemen begonnen wel gewoon deed)
Nogmaals bedankt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Maurice Bastin
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 6
17-06-2012 21:25 #114740
door Maurice Bastin
Beantwoord door Maurice Bastin in topic Startproblemen
Is je contactslot niet verrot...?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.