motor efficiëntie/vermogen verhogen
- ben zilvold
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-05-2012 12:28 #113987
door ben zilvold
motor efficiëntie/vermogen verhogen is gemaakt door ben zilvold
Beste lezer,
Voor dat echt wat zal vragen zal ik me eerst even voorstellen.
Ik ben ben ( 20 jaar)( met stevige dyslexy dus als je wat rare zinnen ten komt of woorden komt het daar van) en de trotse bezitter van een amazon ( 1969 met b18 motor)
Ik heb men auto vorig jaar gekocht en ben nu stukje bij beetje weer nieuw leven in het oude beestje aan
Het blazen. Gereviseerde motor er in gezet met TT3 nokken as,.Grotere inlaat kleppe, nu met 2 gereviseerde
SU HS6 carburateurs, nieuwe gasmegstuken ( tinus), hot sprak kitje er in, en als laatste is de kop geflakt.
Zo dat is dat.
Ik ben benieuwd wat de meest gebruikte technieken zijn het verbeteren van de efficiëie. En het verhogen
Van het motor vermogen
Zoals jullie al zien heb ik al redelijk gedaan. ( sommige wat effectiever dan de ander)
Nu ben ik nog bezig met wat andere dingen. 1 voor school ( ik doe de opleiding werktuigbouwkunde HBO)
Dat is het ontwerpen van een luchtfilterhuis dat minder weerstand heeft en stroomt. Dus dat komt er ook nog op.
En ik ga er ook een eclectische ventilator er op zetten met continu regeling, zo dat de motor de optimale temperatuur behoud. Ik denk dat dat z'n 90 graden is.
Maar er zijn nog vast dingen die ik niet gedaan hebt. En daar ben ik benieuwd naar.
Welke aanpassing verbeet de efficiëntie nog meer of verhogen het motor vermogen ( die ik thuis kan uit voeren)
Want ik denk dat er nog wel wat verbetering te behalen zijn.
Er zij vast wel wat echte techniekers die me nog wat kunnen leren.( ik ben niet bang voor berekening en thermodynamica of wat ander
)
Of zij er nog goede boeken waar ik nog wat uit kan halen.
Ik ben benieuwd wat er uit komt.
Voor dat echt wat zal vragen zal ik me eerst even voorstellen.
Ik ben ben ( 20 jaar)( met stevige dyslexy dus als je wat rare zinnen ten komt of woorden komt het daar van) en de trotse bezitter van een amazon ( 1969 met b18 motor)
Ik heb men auto vorig jaar gekocht en ben nu stukje bij beetje weer nieuw leven in het oude beestje aan
Het blazen. Gereviseerde motor er in gezet met TT3 nokken as,.Grotere inlaat kleppe, nu met 2 gereviseerde
SU HS6 carburateurs, nieuwe gasmegstuken ( tinus), hot sprak kitje er in, en als laatste is de kop geflakt.
Zo dat is dat.
Ik ben benieuwd wat de meest gebruikte technieken zijn het verbeteren van de efficiëie. En het verhogen
Van het motor vermogen
Zoals jullie al zien heb ik al redelijk gedaan. ( sommige wat effectiever dan de ander)
Nu ben ik nog bezig met wat andere dingen. 1 voor school ( ik doe de opleiding werktuigbouwkunde HBO)
Dat is het ontwerpen van een luchtfilterhuis dat minder weerstand heeft en stroomt. Dus dat komt er ook nog op.
En ik ga er ook een eclectische ventilator er op zetten met continu regeling, zo dat de motor de optimale temperatuur behoud. Ik denk dat dat z'n 90 graden is.
Maar er zijn nog vast dingen die ik niet gedaan hebt. En daar ben ik benieuwd naar.
Welke aanpassing verbeet de efficiëntie nog meer of verhogen het motor vermogen ( die ik thuis kan uit voeren)
Want ik denk dat er nog wel wat verbetering te behalen zijn.
Er zij vast wel wat echte techniekers die me nog wat kunnen leren.( ik ben niet bang voor berekening en thermodynamica of wat ander

Of zij er nog goede boeken waar ik nog wat uit kan halen.
Ik ben benieuwd wat er uit komt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
25-05-2012 13:00 #113988
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic motor efficiëntie/vermogen verhogen
Welkom, Ben.
Dit is het soort verbeteringen waar al heel wat knowhow over bestaat.
Ik heb op de SU HS6 carbs in mijn 1800S aluminium kelken en Pipercross filtersokken geplaatst. Minder weerstand kan niet en het draait goed met LPG.
Mijn 145 heeft een 123 LPG toevoer klep, die mooi werk levert. Knijpen waar nodig en open waar het kan.
Als het uitlaatspruitstuk van de 145 er nog eens uit komt, ga ik het inpakken met tape. Dat schijnt ook een verbetering op te leveren.
Dit is het soort verbeteringen waar al heel wat knowhow over bestaat.
Ik heb op de SU HS6 carbs in mijn 1800S aluminium kelken en Pipercross filtersokken geplaatst. Minder weerstand kan niet en het draait goed met LPG.
Mijn 145 heeft een 123 LPG toevoer klep, die mooi werk levert. Knijpen waar nodig en open waar het kan.
Als het uitlaatspruitstuk van de 145 er nog eens uit komt, ga ik het inpakken met tape. Dat schijnt ook een verbetering op te leveren.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- ben zilvold
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-05-2012 21:25 #114000
door ben zilvold
Beantwoord door ben zilvold in topic motor efficiëntie/vermogen verhogen
Ik heb wel eens gelezen.over die uitlaat tape, maar het mij onduidelijk, waarom dit nou beter is.
Het zou de warmte uit de motorruimte houd. Zo dat je benzine niet gaat koken meer
Kan ik niet verzinnen. Ja de lucht dichtheid
is wat hoger. Maar dat is niet noemenswaardig. Dus wat is het echte nut?
Die 123 gas klep heb ook wel over gelezen. Maar brengt het ook wat de fabrikant beloofd?
Meer vermoge en ook zuiniger. En is dat ook merkbaar veel of is het geknoei in de marge .
Het effect van de kelk ken ik wel. Puls timing voor een bepaald toeren gebied.
En als hij mooi afgerond is helpt hij ook nog een beetje met de flow.
Het zou de warmte uit de motorruimte houd. Zo dat je benzine niet gaat koken meer
Kan ik niet verzinnen. Ja de lucht dichtheid
is wat hoger. Maar dat is niet noemenswaardig. Dus wat is het echte nut?
Die 123 gas klep heb ook wel over gelezen. Maar brengt het ook wat de fabrikant beloofd?
Meer vermoge en ook zuiniger. En is dat ook merkbaar veel of is het geknoei in de marge .
Het effect van de kelk ken ik wel. Puls timing voor een bepaald toeren gebied.
En als hij mooi afgerond is helpt hij ook nog een beetje met de flow.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-05-2012 00:08 #114010
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic motor efficiëntie/vermogen verhogen
Wij hebben hier de 123lpg op de combi van een collega gemonteerd omdat wij ook wat sceptisch waren.
De vermogenstoename was meteen te merken zonder een testbank en vooral belangrijk soepeler door te toeren heen( let wel op bij een extreem goed afgestelde verdamper is dit minder merkbaar)
Het verbruik is tot 10% afgenomen maar omdat je meer vermogen hebt ga je dit stiekem ook benutten en dat zorgt weer voor een iets lager verbruik.
Verbruik was eerst ong 1:8 nu ong 1:9.
De vermogenstoename was meteen te merken zonder een testbank en vooral belangrijk soepeler door te toeren heen( let wel op bij een extreem goed afgestelde verdamper is dit minder merkbaar)
Het verbruik is tot 10% afgenomen maar omdat je meer vermogen hebt ga je dit stiekem ook benutten en dat zorgt weer voor een iets lager verbruik.
Verbruik was eerst ong 1:8 nu ong 1:9.
- ben zilvold
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-05-2012 09:46 #114014
door ben zilvold
Was dat een motor met 1 carburteur er op? Want ik heb dus 2 carburateur.
En dan kan ik me voorstellen dat je ook 2x een 123gas inatalatie zou moeten hebben. Of is dat niet nodig.
Is het trouwens moeilijk om z'n 123gas setje in te regelen?
Al met al kijkt z'n setje wel goed ;p maar wel wat prijzig.
Hebben jullie nog andere dingen aan gepast?
En dan kan ik me voorstellen dat je ook 2x een 123gas inatalatie zou moeten hebben. Of is dat niet nodig.
Is het trouwens moeilijk om z'n 123gas setje in te regelen?
Al met al kijkt z'n setje wel goed ;p maar wel wat prijzig.
Hebben jullie nog andere dingen aan gepast?
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
26-05-2012 13:54 #114019
door Kevin de Leuw
Dat was een enkele carburateur, heb je 2 carburateurs dan plaats je de regelaar voor het y-stuk.
Wil je nog 1,5% extra effiecientie dan plaats je voor elke carb een regelaar en in de bijbehorende pijp van de dubbele voorpijp de lambda sensor.
We hadden geen andere dingen geprobeerd, het afstellen is redelijk te doen maar je moet hem wel even door hebben voordat hij gaat regelen.
Wil je nog 1,5% extra effiecientie dan plaats je voor elke carb een regelaar en in de bijbehorende pijp van de dubbele voorpijp de lambda sensor.
We hadden geen andere dingen geprobeerd, het afstellen is redelijk te doen maar je moet hem wel even door hebben voordat hij gaat regelen.
- ben zilvold
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-05-2012 10:17 #114032
door ben zilvold
Oké, misschien dat ik in de toekomst nog z'n 123lpg kraan er tussen zet.
Maar ik denk dat ik eerst voor de 123 ontsteking ga. Lekker betrouwbaar, en
Weinig onderhoud.
Maar wat is nu het nut van de uitlaat tape, die eerder genoemd is?
Maar ik denk dat ik eerst voor de 123 ontsteking ga. Lekker betrouwbaar, en
Weinig onderhoud.
Maar wat is nu het nut van de uitlaat tape, die eerder genoemd is?
27-05-2012 12:26 #114034
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic motor efficiëntie/vermogen verhogen
De theorie van de uitlaattape is dat de uitlaatgassen heter blijven en zo sneller afgevoerd worden. Bovendien blijft de motorruimte wat koeler.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- ben zilvold
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-05-2012 20:48 #114068
door ben zilvold
dat de motor ruimte wat koeler blijft snap ik. maar als de uitlaat gassen warmer blijven en dan dus sneller worden afgevoerd snap ik niet. je zou eerder zeggen als de gassen koud zijn neemt het minder ruimte in en kan er dus meer gas in je uitlaat zitten. en dus kan de motor zijn uitlaatgassen beter kwijt.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-05-2012 23:29 #114073
door Kevin de Leuw
Warme moleculen bewegen sneller vandaar dat de gasstroom ook sneller gaat.
Zeg maar koude olie is dik en stroomt traag en warme olie dun en vloeit makkelijk.
Zeg maar koude olie is dik en stroomt traag en warme olie dun en vloeit makkelijk.