123 loopt niet goed met koude motor.

• Roel Jansen (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
03-10-2012 10:30 #118506 door Roel Jansen (GAST)
Beantwoord door Roel Jansen (GAST) in topic 123 loopt niet goed met koude motor.
Hallo,

Even een update voor Volvo vrienden die in de toekomst met soortgelijke problemen zitten...

Ik ben afgelopen zomer voor de remmen bij Dries Bakkenes geweest en terloops ook advies gevraagd m.b.t. mijn 123. Ik kreeg daar het advies om een andere curve te proberen en wel nummer 7 (B20-B). Ik had curve nummer 4 ingesteld (B20-A) omdat ik een enkele carburateur heb. Echter, als het een B20-B motorblok is dan zit er ook een andere nokkenas in die een andere curve nodig heeft.

En ja hoor... Als een zonnetje! Stationair weer mooi zonder de hele tijd te ploffen. Koud loopt ze ook weer goed op een enkele keer bokken na als ik de choke niet ver genoeg heb uitgetrokken.

Ergens in het toerenbereik loopt ze nog niet 100%. Dan heb ik het gevoel dat ik wat vermogen mis. Maar dat is misschien te wijten aan het feit dat ik met een carburateur rijd.

Grtz,
Roel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-10-2012 20:20 #118524 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic 123 loopt niet goed met koude motor.
Hi Roel,

Ik heb ik vier verschillende auto's een 123 ingebouwd. Zonder uitzondering kan ik je vertellen dat de loop niet echt lekker was bij afstelling volgens de specificaties. Ik ga er van uit dat je 100% de goede bobine hebt gekocht. (overigens: de standaard bobine met die doucheslang er aan is prima voor een 123)
Vaak is een beetje experimenteren met de stand voldoende om een prima loop van de motor te krijgen. Een alternatief is naar een Dyno te gaan, maar dat is niet goedkoop.
Ik zou het gewoon eens komen weekeinde proberen. Na inbouw in de Amazon (B18 met twee SU HS6'en grote kleppen) was er een klein beetje extra voorontsteking nodig om een prachtige rondloop te krijgen. Het rijker zetten van het mengsel is daar niet per sé bij nodig, maar ik zou de carburateurinstelling voorlopig maar even zo laten.

Succes,
Teun

PS je komt toch wel naar de VKB hè? Dan kunnen we daar ook kijken.

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD