123 loopt niet goed met koude motor.

• Roel Jansen (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
07-05-2012 22:59 #113489 door Roel Jansen (GAST)
123 loopt niet goed met koude motor. is gemaakt door Roel Jansen (GAST)
Hallo!

Ik kan iets niet verklaren en ben benieuwd of iemand mij daarbij kan helpen...

Recent heb ik een 123 met nieuwe bobine geïnstalleerd. Ik heb hem met een lamp op tijd gezet, 21 graden voorontsteking op 1500 toeren met de vacuümslang los en afgedopt. Net zoals ik het met de Bosch verdeler altijd heb gedaan. Nu loopt ze beter in vergelijking met de oude verdeler, maar (...) alleen als ze warm is. Met een koude motor loopt ze juist een stuk minder ten opzichte van de oude verdeler. Voorheen kon ik starten met de choke, maar als ik de choke meteen na het starten indrukte liep ze door. Weliswaar onder protest... Maar ze liep. Met de 123 houdt ze er direct mee op. De eerste kilometer rijdt ze wat bokkig en ook dat was ik niet gewend. Daarbij springt ze niet goed aan als de motor goed warm is en slaat soms weer af.

Twee weken terug is op de VKV afsteldag de carburateur iets rijker gezet. Uiteindelijk was dat de oplossing voor het wat schokkerig rijden bij een constante snelheid. Misschien dat het er iets mee te maken heeft?

Maak me niet heel veel zorgen. Het is maar de eerste kilometer... Soms een keertje vaker starten... Maar ik begrijp het niet en ben gewoon nieuwschierig. Volgens mij moet het beter kunnen.

Het is een Amazon uit '68, B20A, Stromberg carburateur, compressie 11,2 tot 11,8, kleppen gesteld.

Al vast bedankt!

Grtz,
Roel Jansen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-05-2012 08:47 #113493 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic 123 loopt niet goed met koude motor.
Heb je de bougiekabels ook vervangen?
Electrode afstand bougies op 0.50mm.

• 11019-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-05-2012 09:47 #113496 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic 123 loopt niet goed met koude motor.
Heb je de juiste ontstekingscurve ingesteld aan de onderkant van de 123?
Heb je vervolgens de 123 afgesteld volgens de manual? (volgens wat je schrijft niet dus!)

Als je wel aan deze voorwaarden hebt voldaan kun je altijd nog op de site van 123 waar ook een forum is, vragen wat er nog mis kan zijn. Kan gewoon in het Nederlands (er staat veel in het Engels) en je krijgt dan antwoord van de heren bij 123 zélf!

• Roel Jansen (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-05-2012 10:36 #113499 door Roel Jansen (GAST)
Beantwoord door Roel Jansen (GAST) in topic 123 loopt niet goed met koude motor.
Hallo,

Ik heb de bougiekabels niet vervangen en niet naar de elektrode afstand gekeken. De kabels zijn nog relatief nieuw. Kan dat zo'n invloed hebben dan?

En vwb de installatie... Daarin was me 1 ding niet helemaal duidelijk. Ik heb de juiste curve ingesteld (B20-A) en statisch op 14 graden gezet. En volgens de handleiding moet ik vervolgens dynamisch met een lamp fine-tunen. Maar daar staat "dyn.(max)*" op 40 graden met vacuümslang los. Betekent dat dat ik hem moet stellen met loeiveel toeren en zorgen dat de vervroeging niet boven de 40 graden uitkomt? Want dat heb ik dus niet gedaan. Heb hem op 21 graden bij 1500 toeren gezet in de veronderstelling dat de curve dan wel overeen zou komen met wat Volvo voor de B20-A opgeeft.

Ik vraag me ineens af... Staat de 40 graden eigenlijk wel op de krukaspoelie?

Bedankt voor de tip van het 123-forum! Ik ga daar ook eens kijken.

Grtz,
Roel

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-05-2012 10:47 #113500 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic 123 loopt niet goed met koude motor.

"Roel Jansen" schreef:
Hallo,

Ik heb de bougiekabels niet vervangen en niet naar de elektrode afstand gekeken. De kabels zijn nog relatief nieuw. Kan dat zo'n invloed hebben dan?

En vwb de installatie... Daarin was me 1 ding niet helemaal duidelijk. Ik heb de juiste curve ingesteld (B20-A) en statisch op 14 graden gezet. En volgens de handleiding moet ik vervolgens dynamisch met een lamp fine-tunen. Maar daar staat "dyn.(max)*" op 40 graden met vacuümslang los. Betekent dat dat ik hem moet stellen met loeiveel toeren en zorgen dat de vervroeging niet boven de 40 graden uitkomt? Want dat heb ik dus niet gedaan. Heb hem op 21 graden bij 1500 toeren gezet in de veronderstelling dat de curve dan wel overeen zou komen met wat Volvo voor de B20-A opgeeft.

Ik vraag me ineens af... Staat de 40 graden eigenlijk wel op de krukaspoelie?

Bedankt voor de tip van het 123-forum! Ik ga daar ook eens kijken.

Grtz,
Roel

Afgelopen vrijdag de merkstreepjes iets aangestipt met wat witte verf om het wat leesbaarder te maken: de gradenschaal op de poelie loopt van -10 tot + 30 graden. Verder kan ik je niet helpen.. ik kan je wel vertellen dat de staat van de complete ontsteking (bougiekabels, verdeler, rotor, bougies, bobine) erg veel invloed kan hebben op het rijgedrag. Inclusief bokkig rijden, slecht starten, verschil warme/koude motor, etc etc.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-05-2012 12:00 #113503 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic 123 loopt niet goed met koude motor.
Met slechte bougiekabels kun je je rotzoeken.
ze zien er goed uit maar bijvoorbeeld door het lostrekken aan de kabel kunnen ze stuk gaan.
bij koude start problemen die verdwijnen bij het warm worden van de motor kan vochtinwerking zijn op de kabels.
koop goede kabels die geschikt zijn voor een 123 ignition i.cm. een hoog vermogen bobine.
en kijk je bougies na.

• Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-05-2012 16:26 #113511 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic 123 loopt niet goed met koude motor.

Afgelopen vrijdag de merkstreepjes iets aangestipt met wat witte verf om het wat leesbaarder te maken: de gradenschaal op de poelie loopt van -10 tot + 30 graden. Verder kan ik je niet helpen.. ik kan je wel vertellen dat de staat van de complete ontsteking (bougiekabels, verdeler, rotor, bougies, bobine) erg veel invloed kan hebben op het rijgedrag. Inclusief bokkig rijden, slecht starten, verschil warme/koude motor, etc etc.

Dit doe ik zelf ook altijd met een beetje type-ex.
Maar bedoel je niet -30 t/m +10 je wilt namelijk statisch meestal +-10 graden voorontsteking en naarmate meer toeren meer voorontsteking in de + ga je dus als hij goed staat niet komen.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-05-2012 17:25 #113516 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic 123 loopt niet goed met koude motor.

"Kevin de Leuw" schreef:

Dit doe ik zelf ook altijd met een beetje type-ex.
Maar bedoel je niet -30 t/m +10 je wilt namelijk statisch meestal +-10 graden voorontsteking en naarmate meer toeren meer voorontsteking in de + ga je dus als hij goed staat niet komen.

Ja.. ik twijfelde al hoe ik het neer zou zetten. Als je het over 'graden voorontsteking' hebt, betekent '+30' in principe '+30 graden voorontsteking'. Dus een ontsteking die 30 graden eerder af gaat.. dus -30 graden t.o.v. bdp). Dus 't is maar net hoe je het definieert. We bedoelen in ieder geval hetzelfde! :D

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Willem van Weelderen (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
09-05-2012 07:14 #113522 door Willem van Weelderen (GAST)
Beantwoord door Willem van Weelderen (GAST) in topic 123 loopt niet goed met koude motor.
Ik heb enige tijd geleden ook een 123 met nieuwe bobine geplaatst in mijn 145 maar zag ook weinig verbetering. Nadat er een echte expert naar gekeken heeft bleek dat ten eerste de curver 1 puntje verkeerd stond, voor enkele carb of dubbele, en dat de onsteking 180 graden verkeerd stond. Toen dit verholpen was reed en starte de auto perfect.

Volvo 245 dl 1978 automaat
De Reu Casablanca GT 1966

• 13041-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
11-05-2012 16:31 #113585 door 13041-dummy
Beantwoord door 13041-dummy in topic 123 loopt niet goed met koude motor.
Hallo Roel.
Voor het afstellen van de ontsteking voor de:
B18a, 1500tpm, 21-23 graden VBDP.
B18B, 1500tpm, 17-19 graden VBDP.
B20A, 700tpm, 14 graden VBDP.
B20B en E, 700tpm, 10 graden VBDP.
B30A en B30E , 700tpm, 10 graden VBDP.
Contactpunt B18A, B18b, B20A 0,4-0,5 mm
Contactpunt B20B, B20E 0,35 mm
Contactpunt B30A, B30E 0,25mm. Mijn ervaring bij de B30, is dat dit zeer nauw luistert.
Dit zijn de officiele Bosch specificaties.

Groeten Hans Slootweg.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD