Opeens heftige bonk/hapering motor

• Jan Houtveen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2012 17:37 #112017 door Jan Houtveen (GAST)
Opeens heftige bonk/hapering motor is gemaakt door Jan Houtveen (GAST)
Heel graag advies, ik heb al uren gezocht op dit forum maar daar geen antwoord kunnen vinden. Het bestaat al jaren en lijkt steeds erger te worden. Uitsluitend bij belasting van de motor (heuvel oprijden met gas geven of inhalen in de overdrive) kan hij soms opeens heftig een zware hik/bonk/hapering geven. De bonk/knal is waarschijnlijk omdat de aandrijfas dan opeens tegen de bodemplaat bonkt. Doodeng op de snelweg, hij schudt dan in zijn veren. Hij lijkt op momenten dat ie zoiets kan gaan doen ook te tikken (alsof een klep veel te los staat). Ook heeft ie dan veel minder power dan normaal. Soms gaat het maanden goed en dan is het opeens weer mis. Met veel toeren/weinig belasting kom ik dan weer thuis. En soms daarna bij een testrit rijdt ie weer helemaal goed.
Gegevens: Het is een B20A, LPG, vrij hoge compressie maar wel gelijk (alle 4 rond de 12), kleppen .45 gesteld, nokkenashoogtes (kleplift) gecontroleerd, ontstekingsmodule/bougies/kabels/bobine al eens vervangen; ik heb ontsteking gevarieerd tussen -23 en – 15 graden, geen effect. Verdamper vervangen (is rijk genoeg afgeregeld). Hij loopt mooi stationair en ook (onbelast) bij hogere toeren loopt ie prima. Hij kan soms wel wat pingelen (ook op LPG), en hij bouwt wat veel druk op bij kleppendeksel (lekt daar olie). Gebruikt verder zeer weinig olie. Ik weet het echt niet meer. Wat zou dit toch kunnen zijn?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan Oudijk
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
26-03-2012 18:29 #112023 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic Opeens heftige bonk/hapering motor
Ik heb ,namelijk een jaar of 4 geleden ongeveer hetzelfde gehad .Bij een bruggetje of inhalen een behoorlijk getik en naarmate de brug steiler werd ,werd het getik ook erger .
Uiteindelijk was het feest helemaal over ,na een behoorlijke tik .
Achteraf was de oorzaak een kapot distributie tandwiel.
Ik hoop dat je er wat aan hebt Gr Jan.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-03-2012 19:24 #112028 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Opeens heftige bonk/hapering motor
Ik denk toch dat de ontsteking niet in orde is.
speling op de verdeleras??
Vacuumvervroeging niet in orde??
probeer eens een andere ontsteking, of een 123 ignition.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-03-2012 02:17 #112036 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Opeens heftige bonk/hapering motor
Beste J, heb je al eens naar je kruiskoppelingen gekeken, ik heb zelf ook wel eens een tijde gesukkeld met zo een geval voordat ik er achter kwam dat ik een versleten (een niet goed gangbare) kruiskoppeling had. Want thuiskomen en de motor weer goed lopen???? Wat ook nog kan is verstopte karterontluchting heb ik ook al eens gehad moet je even de ontluchting aan de zijkant van de motor eraf halen schoonmaken (ik heb bij mij het filtertje eruit gehaald) en niet meer op het luchtfilter aansluiten maar naar de buitenlucht laten gaan.

m.vr.gr.

Johan Geers

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-03-2012 02:28 #112037 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Opeens heftige bonk/hapering motor
Beste J, was ik vergeten te vermelden in vorige bericht, de druk onder je kleppendeksel komt waarschijnlijk door een de verstopte carterontluchting.
Waarschijnlijk heb je de vilte afdichtingen van je krukas ook vervangen voor rubberen die een hogere carterdruk aankunnen dan de vilte ringen. Normaal bij een hoger carterdruk wringt de motor o.a. olie naar buiten via de vilten ringen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

m.vr.gr.

Johan Geers

• Jan Houtveen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2012 09:33 #112038 door Jan Houtveen (GAST)
Beantwoord door Jan Houtveen (GAST) in topic Opeens heftige bonk/hapering motor
Hartelijk dank voor het meedenken en alle reacties; ik ga er punt voor punt even op in, goede punten maar het is echt lastig.
1) De distributie is 2 jaar geleden vervangen (zit nu kunstof tandwielen in; die tikken volgens mij niet). Ik heb het laten doen (Dries Bakkenes) en ik kan me niet voorstellen dat daar nu nog iets verkeerd zit. Het probleem is volgens mij ergens daarna wel ontstaan, maar dat kan goed toeval zijn. De aanleiding was trouwens dat het oude metalen distributietandwiel loszat en zo nu en dan losraakte en keihard tegen de deksel aanknalde. Tandwielen en deksel zijn toen vervangen.
2) Ik heb zowel de verdeleras als gehele ontstekingsmodule een keer verwisselt, geen effect. De vacuumvervroeger gebruik ik (ivm pingelen) niet meer; hij kan de extra vervroeging niet aan (pingelen).
3) Ik heb inderdaad rubberen afdichtingen bij de krukas. De karterontluchting heb ik meermalen gecontroleerd. Die aan de zijkant (die zuigt bij B20A) is beslist niet (wat de slangen en dat potje betreft) verstopt. Die bij de kleppendeksel (die blaast bij B20A) gaat naar het inlaatspruitstuk. Daar zit een nippel tussen met kleine diameter. Daar komt echter wel wat olie mee, mede ook omdat de druk daar wat te hoog is. Hij lekt ook rond de olievuldop (nieuw rubber en geen speling). Eigenlijk raar, want de compressie is prima.
4) Ik verdenk zelf ook de kruiskoppelingen, alhoewel er geeneen speling heeft. Ik heb er een keer 2 vervangen, en de derde laten zitten. Deze ging echter wel wat stroef herinner ik me. Zou een kruiskoppeling zo nu en dan even vast kunnen lopen? Dat verklaard echter niet het tikken.
5) Tot slot, zou er niet een klepveer gebroken kunnen zijn of zoiets? Het moet iets zijn dat zo nu en dan goed zit en zo nu en dan verkeerd.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-03-2012 18:03 #112051 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Opeens heftige bonk/hapering motor
Je schrijft dat een van de kruiskoppelingen wat stroef ging.Deze kan nu vastzitten en zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van de bonk in de aandrijfas.Er hoeft dan nog geen speling voelbaar te zijn.Je moet de aandrijfas helemaal onder de auto uithalen.Pas dan kun je constateren of er een kruiskoppeling vast zit.Het lijkt me echter niets met het niet goed lopen van de motor te maken te hebben.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-03-2012 18:03 #112052 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Opeens heftige bonk/hapering motor
Je schrijft dat een van de kruiskoppelingen wat stroef ging.Deze kan nu vastzitten en zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van de bonk in de aandrijfas.Er hoeft dan nog geen speling voelbaar te zijn.Je moet de aandrijfas helemaal onder de auto uithalen.Pas dan kun je constateren of er een kruiskoppeling vast zit.Het lijkt me echter niets met het niet goed lopen van de motor te maken te hebben.

• Ronald Sluijter (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
27-03-2012 20:41 #112057 door Ronald Sluijter (GAST)
Beantwoord door Ronald Sluijter (GAST) in topic Opeens heftige bonk/hapering motor
Hallo J,

Ik heb ook een tik in mijn motor blok gehad.
Op het ene moment liep hij als een zonnetje en op het andere moment als ik veel vermogen vroeg erg slecht.
Weinig vermogen en met een harde tik.
Na lang zoeken kwam ik er achter dat ik een gebroken nokvolger had.
Dus wie weet kun je hier iets mee .
mvg
Ronald

• Jan Houtveen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2012 09:00 #112063 door Jan Houtveen (GAST)
Beantwoord door Jan Houtveen (GAST) in topic Opeens heftige bonk/hapering motor
Niek, ik heb ook steeds aan een kruiskoppeling zitten denken, maar dat verklaart niet de relatie met het tikken in het blok en vermogensverlies.
Ronald, dit gaat buiten mijn sleutelervaring tot nu toe, maar het klinkt heel aannemelijk. Hoe diagnosticeer je zoiets?
Als ik de tuimelaaras eraf haal, dan kan ik natuurlijk die stangen eruit trekken, dat zie ik nog niet de nokvolgers zelf, toch?
Mag ik je eventueel een keer bellen?
mvg
Jan

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD