Koppakking vervangen na 50km witte rook
- Remon Kosse
- Elite lid
-
Op dit moment zit er een klein haarscheurtje bovenop de radiateur (hals van de vuldop) die donderdagmiddag gesoldeerd gaat worden. Om deze reden rijd ik pas donderdag de eerste proefkilometers met de auto. Het lekje in de radiateur was afgelopen weekend slechts hoorbaar als je voor de auto stond. Op dit moment lekt er wel koelvloeistof uit en is het lekje zichtbaar.
Het olieniveau staat op het bovenste streepje van de letter M(ax) en dit ga ik morgen tot het max indicatiestreepje terug brengen. Als de radiateur goed dicht is en het olieniveau op het max indicatiestreepje staat is goed te zien of de niveau`s afwijken.
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 02114-dummy
-
- Elite lid
-
Dat betekent dat de kop(pakking) nog steeds lekt via koelsysteem naar cylinderkamers en carter.
Ergo probleem is er nog steeds.
Volvo XC70, T5, aut, 2016, USA import,
Volvo Amazon Kombi P221 1965, B18, M41(Verkocht mei-2023),
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Tom Steverink" schreef:
Luchtbel via een verbrandingskamer? Wat een onzin!
Ik zou er erg mee oppassen. Als er koelwater in de olie komt, knapt de motor er niet van op.
Er mee rijden lijkt me niet verstandig.
Hoe kunnen ze nu testen of het goed is? Ze kunnen koelwaterdruk meten, zo zijn ze waarschijnlijk ook aan de lekkage van de radiateur gekomen.
Mijn idee: Kop moet er weer af.
Ik zou ook eerst even compressie meten. Dat zou denk ik iedereen met verstand van zaken doen?
Daarna kun je nog het koelsysteem onder druk zetten.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Het is wel een eufemistische manier om mee te delen dat de koppakking lek is. Als een luchtbel via een verbrandingskamer kan ontsnappen..."Tom Steverink" schreef:
Luchtbel via een verbrandingskamer? Wat een onzin!
Maar om er dan niks aan te doen?? Zoals gezegd, je kan van alles meten. En dan dus weten.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Toch kan het ook nog wat anders zijn.
Een leeg koelvloeistof reservoir kan ook komen doordat er lucht uit het koelsysteem is ontsnapt (bijv. uit de kachel of van onder de thermostaat). Gewoon koud en stilstaand vullen krijg je hem niet altijd helemaal vol. Die lucht gaat er dan uit (gewoon via de dop van het expansievat) en daarna moet je hem wat verder bijvullen.
Die witte rook kan ook komen door het verbranden van remvloeistof bij een defecte (Girling) rembekrachtiger.
Check dus ook even goed het peil van je remvloeistof.
Ook zou je de vacuumslang van de bekrachtiger even los kunnen nemen (bij de motor wel even afdoppen om valse lucht te voorkomen).
Maar goed, in lijn met de eerdere opmerkingen vrees ik toch dat het koelvloeistof is.
Dat zou je overigens moeten kunnen ruiken. Je uitlaatdampen ruiken dan zoetig naar koelvoeistof.
Tot slot zou je ergens voor een second opinion heen kunnen gaan. Een garage die roept dat een auto waarbij een luchtbel in het koelsysteem eruit is gegaan is via de verbrandingskamer goed is, heb ik niet veel vertrouwen in.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
luchtbel in het koelsysteem ontsnapt via verbrandingskamer , dit kan niet, tenzij de koppakking lek is.
Als dit het verhaal van de garage is zou ik daarweinig vertrouwen meer in hebben.
Als er koelvloeistof lekt naar de motorolie sloop je je blok.
Op de plaatsen waar de olie plaats maakt voor koelvloeistof valt de smering weg.
Dit gebeurd in de praktijk onder belasting, bijvoorbeeld een snelwegrit, je hebt het dan ook niet door.
Je blok is dan echter wel kaduuk.
- Remon Kosse
- Elite lid
-
Rembekrachtiger is overigens niet op de auto aanwezig. De auto heeft een open carterventilatie. Morgen weten we meer.
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Vanavond olie afgetapt en het peil staat nu 1 à 2 mm onder het max streepje. Morgen wordt de radiateur gesoldeerd en zal alles op en top moeten zijn. Ik ga niet op de zaken vooruit lopen en wacht eerst deze rit af.
Rembekrachtiger is overigens niet op de auto aanwezig. De auto heeft een open carterventilatie. Morgen weten we meer.
Ik het idee dat je niet helemaal door hebt wat er allemaal geschreven is na de onzin van luchtbel die ontsnapt via de verbrandingskamer. Wat de garage zegt kan niet, ik had hier niet akkoord mee gegaan. Als er toch een lek zit ben je de klos want je accepteerde de conclusie van de garage, dus geen garantie.