- Berichten: 278
Koppakking vervangen na 50km witte rook
- Remon Kosse
- Elite lid
-
Gisteren de auto opgehaald en s`avond viel het me al op dat het expansievat leeg was. Vanmorgen olie gepeild en deze stond 0.5cm boven het streepje van de max. Vervolgens dus wat olie afgetapt. Vanmiddag weer een stuk gereden en nu bij stilstand blijft de auto wit roken. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Is de koppakking verkeerd gemonteerd? Valt me wel op dat de verroeste kopbouten op de kop zitten (3 zichtbaar bijrijderskant).
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Remon Kosse
- Elite lid
-
- Berichten: 278
Stel dat ze vergeten zijn de bouten na te trekken, kan het dan zo zijn dat de koppakking nu opnieuw lek gegaan is?
Morgen gaat de auto weer terug naar de garage waar deze gemaakt is.
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
De bouten kun je betrekkelijk snel natrekken, dit houdt in (in de juiste volgorde) los en weer op moment aanhalen.
Normaal gesproken mag er, ook bij het 1e moment, geen witte rook uitkomen.
Denkdat het verstandig is om direct met de wagen terug te gaan
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Remon Kosse
- Elite lid
-
- Berichten: 278
Dank voor je snelle reactie."Ed van der Zee" schreef:
zoals al eerder op dit forum is uitgelegd, is het vlakken van de kop belangrijk als de pakking lek was.
De bouten kun je betrekkelijk snel natrekken, dit houdt in (in de juiste volgorde) los en weer op moment aanhalen.
Normaal gesproken mag er, ook bij het 1e moment, geen witte rook uitkomen.
Denkdat het verstandig is om direct met de wagen terug te gaan
De koppakking was lek tussen de koelpoort en het koelwater en dat is de reden dat de koppakking vervangen moest worden. De kop hebben ze daarom gevlakt omdat deze toch al gedemonteerd was. (leek mij ook wel het beste om te doen toch?)
De witte rook is ontstaan na een aantal keren warm worden van de motor. In het begin toen ik de auto op haalde was er geen witte rook zichtbaar. Bouten loshalen en het hele ritueel opnieuw uit laten voeren zal afdoende kunnen zijn? Heeft dit geen nadelige gevolgen voor de pakking die al eens aangeknepen is? De auto gaat morgen direct weer terug. Wat is jou gedachte dat ze moeten doen om dit probleem op te lossen? Moet de kop opnieuw gelicht worden om de kopppakking te controleren?
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1146
voor het gevoel ook wil ik dan weten wat er aan de hand is.
met het lossen en opnieuw aantrekken van de kopbouten zou ikzelf niet tevreden zijn.
een fout kan gebeuren, er kan iets zijn vergeten of over het hoofd gezien.
ik heb het ook een keer gehad, dit kwam doordat ik een koppakking gebruikt had uit een voordelig geprijsde pakkingset
Van een onbekend merk.
Gebruik alleen een koppakking van een goed merk zo als elring of glaser en officieel horen de kopbouten te worden vervangen.
Als er roestige kopbouten al zichtbaar zijn zou ik daar al geen goed gevoel bij hebben, dat betekend al dat ze geen eensde moeite genomen hebben om de kopbouten schoon te maken, dat beloofd al weinig goeds.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Vos
- Platinum lid
-
- Berichten: 389
De kop moet weer gedemonteerd worden en alles goed schoonmaken, in de boutgaten mag geen water zitten bij het monteren. Er moet een nieuwe koppakking gemonteerd worden (van een goed merk) en ik zou ook nieuwe bouten monteren.
Toen je de auto ophaalde is er toen ook gezegt dat de kopbouten nagetrokken moeten worden?, ik vraag dit om de kundigheid van de garage te testen, want dit moet namelijk na een paar honderd kilometer moeten de kopbouten nagetrokken worden.
Je zegt dat de kop gevlakt is, heb je daar bewijs van?, vlakken gebeurt op een vlakmachine bij een gespecialiseerd bedrijf en niet met een schuurpapiertje.
Kortom laat je niet wegsturen met een verhaal maar sta er op dat alles weer in orde wordt gemaakt zoals het hoort, zij hebben de reparatie niet goedt uitgevoerd.
succes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Remon Kosse
- Elite lid
-
- Berichten: 278
De kop opnieuw lichten is voor mij ook de oplossing waar ik het meeste vertrouwen van terug krijg. Er zit nu vettigeheid en smerigheid tussen
Als de kop eraf is, zitten de kleppen aan de bestuurderskant door het grote open gedeelte in het blok? Gaat de koelvloeistof alleen door kanalen of zit er een deel koelvloeistof in het blok rondom de cilinders?
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 2147
Er zitten gaten naast/om de cilinderwand waar het blok koelt. Deze zitten ook in de kop voor een circulatie.
Ik denk dat ze er gewoon onkundig een koppakking tussen geprutst hebben. Ik zou er zeker mee teruggaan.
Kopbouten vernieuwen vind ik overdreven, schoonmaken is een erg kleine moeite bij een vrij grote klus als deze.
Succes, ik hoor graag de resultaten.
NB. Je rijd wel normaal met de auto toch?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Remon Kosse
- Elite lid
-
- Berichten: 278
De auto wordt altijd netjes en rustig bereden.
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.