- Berichten: 2147
Ervaringen dubbele Webers DCOE 45mm
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
29-02-2012 08:15 #111150
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Ervaringen dubbele Webers DCOE 45mm
Hoi Freddy,
Ben Flierman is zeer deskundig. Dus het komt vast goed. Zou leuk zijn als we je bevindingen hier t.z.t. kunnen lezen.
Ben Flierman is zeer deskundig. Dus het komt vast goed. Zou leuk zijn als we je bevindingen hier t.z.t. kunnen lezen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
29-02-2012 09:38 #111155
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Ervaringen dubbele Webers DCOE 45mm
Er worden nu 2 dingen door elkaar gehaald, dubbele verdampers en dubbele 123/lpg kranen van 123 ignition.
Ik heb deze vragen uitvoerig besproken met specialisten van 123 ignition.
deze waren daar duidelijk in, met dubbele zijstroomcarburateurs gaat de voorkeur uit naar 1 verdamper met 2 aansluitingen,
Per aansluiting 1 lpg kraan met zijn eigen lambdasonde en vacuumaansluiting.
Dus 1 verdamper.
2 123/lpg kranen.
2 lambdasondes.
Deze adviezen kan men lezen op het forum van 123ignition , kijk bij berichten/ vragen van rene.
Ik heb deze vragen uitvoerig besproken met specialisten van 123 ignition.
deze waren daar duidelijk in, met dubbele zijstroomcarburateurs gaat de voorkeur uit naar 1 verdamper met 2 aansluitingen,
Per aansluiting 1 lpg kraan met zijn eigen lambdasonde en vacuumaansluiting.
Dus 1 verdamper.
2 123/lpg kranen.
2 lambdasondes.
Deze adviezen kan men lezen op het forum van 123ignition , kijk bij berichten/ vragen van rene.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- freddy123 wittevrongel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 18
03-03-2012 17:57 #111233
door freddy123 wittevrongel
Beantwoord door freddy123 wittevrongel in topic Ervaringen dubbele Webers DCOE 45mm
Dag Rene en panelleden
Een standaard verdamper is beschikbaar in verschillende versies, afhankelijk van het motorvermogen van de auto waarin hij gebruikt wordt. Een enkele verdamper wordt meestal gebruik bij vermogens tot 200-250pk. Als je meer vermogen nodig hebt, pakt met vaak een dubbele verdamper. Dat zijn feitelijk gewoon twee enkele verdampers in 1 behuizing. Bij een enkele verdamper die geschikt is (in jouw geval) tot bijvoorbeeld 150pk of meer, is er geen reden om die te veranderen, en volstaat hij.
Bij dubbele Webers (DCOE) kan, mede-afhankelijk van de type nokkenassen en gebruikte lpg-mengstukken/spud-ins, het vacuumsignaal te zwak zijn om goed te kunnen afstellen. Je krijgt dan vaak een te rijk mengsel bij lage toeren en/of een te arm mengsel bij hoge toeren. Dit valt soms deels op te lossen door een lichtere membraanveer te gebruiken in de verdamper waardoor de ‘gevoeligheid’ van de verdamper sterker wordt, en er dus met een zwakker vacuumsignaal gewerkt kan worden.
Met de 123-LPG unit vindt de aansturing van de hoeveelheid gas niet alleen plaats door het vacuumsignaal (zoals bij de hierboven beschreven klassieke setup) maar wordt het gevormd door de combinatie van venturi-vacuum, spruitstuk-vacuum, en lamdasonde. Die 3 parameters zorgen voor een juiste regeling van de ‘hoofdkraan’ in de dampvormige LPG-slang naar de carbs toe. Wanneer het vacuumsignaal op het membraan te zwak is om ook bij een (door de 123LPGunit) volledig geopende hoofdkraan het membraan voldoende te vervormen (en dus de kraan binnenin de verdamper ver genoeg open te zetten) kun je het hierboven beschreven trucje van de lichte membraanveer toepassen. Er is dus geen noodzaak om over te stappen naar een (te) grote of dubbele verdamper.
Tav gebruik van dubbele verdamper plus twee 123LPG units kan ik nog het volgende melden: Bij gebruik van LPGmengstukken worden de inlaten van cilinder 1 en 2 en die van 3 en 4 gecombineerd gevoed. De terugkoppeling van de twee lambdasondes zou dus ook op de uitlaten van van 1+2 en van 3+4 moeten plaatsvinden. Dat is helaas niet mogelijk omdat de primaire uitlaatpijpen van samenkomen als 1+4 en 2+3 (en bij gebruik van een hoogtoerig 4-1-uitlaatspruitstuk is het dus al helemaal niet mogelijk. De oplossing is dan dus gebruik van spud-ins en de ene 123LPG op carb 1+4 zetten en de andere op carb 2+3. En de lambda’s dus ook op die respectievelijke uitlaten. Je hebt dan dus twee afzonderlijke, parallelle, maar volledig identiek werkende LPGsystemen. Naar mijn smaak dus puur overbodig en naast erg prijzig ook technisch onnodig ingewikkeld.
Dus, naar mijn mening: Gebruik gewoon 1 verdamper (van voldoende vermogen) en 1 LPGunit en 1 lambdasensor. Als je tijdens het afstellen merkt dat de LPGkraan in de 123unit op maximaal open staat en het lambdasignaal te ver terug valt, kun je dus een lichter veertje plaatsen in de verdamper, en is alles opgelost.
Een standaard verdamper is beschikbaar in verschillende versies, afhankelijk van het motorvermogen van de auto waarin hij gebruikt wordt. Een enkele verdamper wordt meestal gebruik bij vermogens tot 200-250pk. Als je meer vermogen nodig hebt, pakt met vaak een dubbele verdamper. Dat zijn feitelijk gewoon twee enkele verdampers in 1 behuizing. Bij een enkele verdamper die geschikt is (in jouw geval) tot bijvoorbeeld 150pk of meer, is er geen reden om die te veranderen, en volstaat hij.
Bij dubbele Webers (DCOE) kan, mede-afhankelijk van de type nokkenassen en gebruikte lpg-mengstukken/spud-ins, het vacuumsignaal te zwak zijn om goed te kunnen afstellen. Je krijgt dan vaak een te rijk mengsel bij lage toeren en/of een te arm mengsel bij hoge toeren. Dit valt soms deels op te lossen door een lichtere membraanveer te gebruiken in de verdamper waardoor de ‘gevoeligheid’ van de verdamper sterker wordt, en er dus met een zwakker vacuumsignaal gewerkt kan worden.
Met de 123-LPG unit vindt de aansturing van de hoeveelheid gas niet alleen plaats door het vacuumsignaal (zoals bij de hierboven beschreven klassieke setup) maar wordt het gevormd door de combinatie van venturi-vacuum, spruitstuk-vacuum, en lamdasonde. Die 3 parameters zorgen voor een juiste regeling van de ‘hoofdkraan’ in de dampvormige LPG-slang naar de carbs toe. Wanneer het vacuumsignaal op het membraan te zwak is om ook bij een (door de 123LPGunit) volledig geopende hoofdkraan het membraan voldoende te vervormen (en dus de kraan binnenin de verdamper ver genoeg open te zetten) kun je het hierboven beschreven trucje van de lichte membraanveer toepassen. Er is dus geen noodzaak om over te stappen naar een (te) grote of dubbele verdamper.
Tav gebruik van dubbele verdamper plus twee 123LPG units kan ik nog het volgende melden: Bij gebruik van LPGmengstukken worden de inlaten van cilinder 1 en 2 en die van 3 en 4 gecombineerd gevoed. De terugkoppeling van de twee lambdasondes zou dus ook op de uitlaten van van 1+2 en van 3+4 moeten plaatsvinden. Dat is helaas niet mogelijk omdat de primaire uitlaatpijpen van samenkomen als 1+4 en 2+3 (en bij gebruik van een hoogtoerig 4-1-uitlaatspruitstuk is het dus al helemaal niet mogelijk. De oplossing is dan dus gebruik van spud-ins en de ene 123LPG op carb 1+4 zetten en de andere op carb 2+3. En de lambda’s dus ook op die respectievelijke uitlaten. Je hebt dan dus twee afzonderlijke, parallelle, maar volledig identiek werkende LPGsystemen. Naar mijn smaak dus puur overbodig en naast erg prijzig ook technisch onnodig ingewikkeld.
Dus, naar mijn mening: Gebruik gewoon 1 verdamper (van voldoende vermogen) en 1 LPGunit en 1 lambdasensor. Als je tijdens het afstellen merkt dat de LPGkraan in de 123unit op maximaal open staat en het lambdasignaal te ver terug valt, kun je dus een lichter veertje plaatsen in de verdamper, en is alles opgelost.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1725
01-12-2013 16:33 #134508
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Ervaringen dubbele Webers DCOE 45mm
En Freddy, is er nog iets gebeurd op jouw DCOE front?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- freddy123 wittevrongel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 18
01-12-2013 22:51 #134526
door freddy123 wittevrongel
Beantwoord door freddy123 wittevrongel in topic Ervaringen dubbele Webers DCOE 45mm
Dag Arno , de dubbele Webers DCOE 45mm zijn in een garage er op gemonteerd alsook de LPG 123 module ( ik rijd op LPG en benzine ) maar het afregelen heeft heel wat uren en geld gekost tot de garagist het niet meer zag zitten ( kreeg hem maar niet goed afgeregeld ) en er de brui aan gaf .
Dan verschillende garages afgelopen hier in de streek (West-Vlaanderen, Belgie) en niemand die dit wilde afregelen met de LPG 123 module , ze kenden dit niet en ze hadden er geen ervaringen mee . Uiteindelijk een garage gevonden hier 5 km vandaan die de Webers eerst op benzine afregelde en daarna de LPG , maar de LPG 123 module hebben ze terug ontkoppeld en is zodoende buiten gebruik .
Maar naar mijn mening en de garagist draait de motor goed en rijd hij ook goed ,heb intussen al zo'n 7000 km gereden , nochtans zegt Tinustuning dat dit toch moet regelbaar zijn , zie topic hierboven , maar hier in de streek zijn er bijna geen Volvo amazon techneuten zoals bij jullie in Nederland.
In details van de motor kan ik niet veel zeggen ,want ik ken er echt niets van sorry .
Op you-tube staan er 2 filmpjes van mij onder ( Volvo amazon 123 gt ) van Freddy wittevrongel . Maar ik zal ook eens proberen ze hier te plaatsen wat me tot nu toe niet gelukt is.
Tinustuning heeft me ook al eens voorgesteld dat hij de LPG 123 module en de Webers wil afstellen , maar dit is echt te ver voor mij zo'n 320 km .
Ik geef je veel succes met de Webers.
MVG , Freddy
Dan verschillende garages afgelopen hier in de streek (West-Vlaanderen, Belgie) en niemand die dit wilde afregelen met de LPG 123 module , ze kenden dit niet en ze hadden er geen ervaringen mee . Uiteindelijk een garage gevonden hier 5 km vandaan die de Webers eerst op benzine afregelde en daarna de LPG , maar de LPG 123 module hebben ze terug ontkoppeld en is zodoende buiten gebruik .
Maar naar mijn mening en de garagist draait de motor goed en rijd hij ook goed ,heb intussen al zo'n 7000 km gereden , nochtans zegt Tinustuning dat dit toch moet regelbaar zijn , zie topic hierboven , maar hier in de streek zijn er bijna geen Volvo amazon techneuten zoals bij jullie in Nederland.
In details van de motor kan ik niet veel zeggen ,want ik ken er echt niets van sorry .
Op you-tube staan er 2 filmpjes van mij onder ( Volvo amazon 123 gt ) van Freddy wittevrongel . Maar ik zal ook eens proberen ze hier te plaatsen wat me tot nu toe niet gelukt is.
Tinustuning heeft me ook al eens voorgesteld dat hij de LPG 123 module en de Webers wil afstellen , maar dit is echt te ver voor mij zo'n 320 km .
Ik geef je veel succes met de Webers.
MVG , Freddy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01-12-2013 23:34 #134527
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Ervaringen dubbele Webers DCOE 45mm
Voila
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
02-12-2013 00:14 #134529
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Ervaringen dubbele Webers DCOE 45mm
Beste Lars, ik denk dat wanneer je een omvl verdamper plaats (of is dit al een OMVL) en daar allebij de uitgangen van gebruikt je beter resultaat op LPG krijgt. (dus per gasstuk een uitgang)
Ik vind dat hij niet lekker oppakt wanneer je de gashandle bedient. (hij blijft een beetje achter)
succes
Johan Geers
Ik vind dat hij niet lekker oppakt wanneer je de gashandle bedient. (hij blijft een beetje achter)
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- freddy123 wittevrongel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 18
02-12-2013 22:33 #134576
door freddy123 wittevrongel
Beantwoord door freddy123 wittevrongel in topic Ervaringen dubbele Webers DCOE 45mm
Bedankt Lars voor het filmpje
MVG , Freddy
MVG , Freddy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 11654-dummy
-
- Elite lid
-
- Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Minder
Meer
- Berichten: 267
02-12-2013 23:41 #134579
door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic Ervaringen dubbele Webers DCOE 45mm
Hoi Freddy,
Bij Toncar in Berkel en Rodenrijs hebben ze de ervaring van het afstellen van de 123 lpg met dubbele Webers.
Ik zou als ik jou was eens bellen en vragen naar peter.
Hij heeft al diverse rally wagens afgesteld.
Cees
Bij Toncar in Berkel en Rodenrijs hebben ze de ervaring van het afstellen van de 123 lpg met dubbele Webers.
Ik zou als ik jou was eens bellen en vragen naar peter.
Hij heeft al diverse rally wagens afgesteld.
Cees
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- freddy123 wittevrongel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 18
03-12-2013 23:09 #134623
door freddy123 wittevrongel
Beantwoord door freddy123 wittevrongel in topic Ervaringen dubbele Webers DCOE 45mm
Dag Kees ,
Ik had dit adres ( TONCAR ) al door gekregen van Ben (tinus) als één van de 5 garages die hij voorgesteld had om de Webers en de hele mik-mak te plaatsen .
Ik heb daar ook navraag gedaan ,( alles wel per e-mail) , doch zij zegden dat dit niet kon werken ( LPG en dubbele Webers ) en dat ik de auto daar eerst eens moest gaan tonen , maar dit is ook meer dan 300 km :oops: . Dit heb ik dan doorgemaild naar Ben , en hij zegde dat dit wel kon werken en zodoende mocht ik dan zijn antwoord hierboven ook posten . De uitleg van Ben staat in het topic van zaterdag 3maart 2012 gericht aan René.
De wagen rijd nu zonder LPG 123 module , en gaat er zo ook stevig vandoor
om de 500 km rijd ik dan wel eens op benzine. Doch als ik de koude motor start op benzine draait hij stationair zo'n 900 toeren , maar eens de motor warm is zo'n 1300 a 1400 toeren stationair
Maar al bij al ben ik tevreden met het resultaat , en misschien later nog eens naar Nederland komen om de LPG 123 module aan te sluiten.
Een grote uitleg voor een kleine vraag , maar graag gedaan.
MVG , Freddy
Ik had dit adres ( TONCAR ) al door gekregen van Ben (tinus) als één van de 5 garages die hij voorgesteld had om de Webers en de hele mik-mak te plaatsen .
Ik heb daar ook navraag gedaan ,( alles wel per e-mail) , doch zij zegden dat dit niet kon werken ( LPG en dubbele Webers ) en dat ik de auto daar eerst eens moest gaan tonen , maar dit is ook meer dan 300 km :oops: . Dit heb ik dan doorgemaild naar Ben , en hij zegde dat dit wel kon werken en zodoende mocht ik dan zijn antwoord hierboven ook posten . De uitleg van Ben staat in het topic van zaterdag 3maart 2012 gericht aan René.
De wagen rijd nu zonder LPG 123 module , en gaat er zo ook stevig vandoor

Maar al bij al ben ik tevreden met het resultaat , en misschien later nog eens naar Nederland komen om de LPG 123 module aan te sluiten.
Een grote uitleg voor een kleine vraag , maar graag gedaan.
MVG , Freddy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.