- Berichten: 8
Olie lekkage B18
- P
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-01-2012 22:48 #109790
door P
Vorig: *245 GL '86 *245 GL '87 *144 DL '77 * 245 DL '86 *850 SE '98 *244 DL ' 78
Huidig: * 144 DL '67
Beantwoord door P in topic Olie lekkage B18
Wat kan het dan anders nog zijn?
Vorig: *245 GL '86 *245 GL '87 *144 DL '77 * 245 DL '86 *850 SE '98 *244 DL ' 78
Huidig: * 144 DL '67
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 536
15-01-2012 23:02 #109792
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Olie lekkage B18
Vanaf de olievuldop, onder de klepdekselpakking door, of zoiets. Lastig te zien van hieraf.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Robert van Es (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 120
18-01-2012 07:13 #109862
door Robert van Es (GAST)
Beantwoord door Robert van Es (GAST) in topic Olie lekkage B18
Hoi Marc,
Je zegt dat het eitje een pijp omhoog heeft, en dat toen je een slang hieraan naar beneden maakte de bodem goed geconserveerd is (onder de olie zit).
Dit betekent echter wel 2 dingen:
1) Er mist een slang van het eitje naar het inlaatspruitstuk (en misschien ook een aansluiting op het spruitstuk). Je moet even de documentatie (of Haynes) en de topics in het forum er op naslaan die over carterventilatie gaan. Er is een carterventilatie à la B18 en één à la B20 en die verschillen in het feit dat in het ene geval het eitje op het luchtfilter zit en in het andere geval het eitje op het inlaatspruitstuk zit.
2) Als uit het eitje veel olie komt heb je overdruk in je carter (ook te controleren door bij daaiende motor de olievuldop los te halen; met je hand vlak boven de vulopening (pas op voor warme olie) moet je de motor voelen "ademen". Als deze echt blaast dan heb je overdruk in je carter. Overdruk in het carter duidt over het algemeen op slecht nieuws: versleten motor (in een uitzondering alleen maar vastgekoekte/versleten zuigerveren).
suc6,
Robert
Je zegt dat het eitje een pijp omhoog heeft, en dat toen je een slang hieraan naar beneden maakte de bodem goed geconserveerd is (onder de olie zit).
Dit betekent echter wel 2 dingen:
1) Er mist een slang van het eitje naar het inlaatspruitstuk (en misschien ook een aansluiting op het spruitstuk). Je moet even de documentatie (of Haynes) en de topics in het forum er op naslaan die over carterventilatie gaan. Er is een carterventilatie à la B18 en één à la B20 en die verschillen in het feit dat in het ene geval het eitje op het luchtfilter zit en in het andere geval het eitje op het inlaatspruitstuk zit.
2) Als uit het eitje veel olie komt heb je overdruk in je carter (ook te controleren door bij daaiende motor de olievuldop los te halen; met je hand vlak boven de vulopening (pas op voor warme olie) moet je de motor voelen "ademen". Als deze echt blaast dan heb je overdruk in je carter. Overdruk in het carter duidt over het algemeen op slecht nieuws: versleten motor (in een uitzondering alleen maar vastgekoekte/versleten zuigerveren).
suc6,
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 8
18-01-2012 17:43 #109872
door P
Vorig: *245 GL '86 *245 GL '87 *144 DL '77 * 245 DL '86 *850 SE '98 *244 DL ' 78
Huidig: * 144 DL '67
Beantwoord door P in topic Olie lekkage B18
Ik heb begrepen dat bij een B18 vanaf het eitje een slang naar beneden hoort , de buitenlucht in.
En een dichte olievuldop daarbij.
Uit het eitje komt dan bij stationair draaien van de motor (in bovenstaande situatie) rook, pufjes zal het maar noemen, en een enkele spetter olie.
Als ik de olievuldop eraf haal en mijn hand boven de opening houd, ademt het blok.
Bij mijn blok zit er nu een slang vanaf olievuldop naar luchtfilter en eentje vanaf eitje naar buitenlucht.
Niet zoals het hoort dus.
Als ik de olievuldop vervang voor een dichte dan komt er dus een hoop olie uit de slang vanaf het eitje (tijdens het rijden)
Maar nu begrijp ik uit voorgaande reactie dat er vanaf het eitje een slang ofwel naar het inlaatspruitstuk moet ofwel naar het luchtfilter?
En een dichte olievuldop daarbij.
Uit het eitje komt dan bij stationair draaien van de motor (in bovenstaande situatie) rook, pufjes zal het maar noemen, en een enkele spetter olie.
Als ik de olievuldop eraf haal en mijn hand boven de opening houd, ademt het blok.
Bij mijn blok zit er nu een slang vanaf olievuldop naar luchtfilter en eentje vanaf eitje naar buitenlucht.
Niet zoals het hoort dus.
Als ik de olievuldop vervang voor een dichte dan komt er dus een hoop olie uit de slang vanaf het eitje (tijdens het rijden)
Maar nu begrijp ik uit voorgaande reactie dat er vanaf het eitje een slang ofwel naar het inlaatspruitstuk moet ofwel naar het luchtfilter?
Vorig: *245 GL '86 *245 GL '87 *144 DL '77 * 245 DL '86 *850 SE '98 *244 DL ' 78
Huidig: * 144 DL '67
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 303
19-01-2012 20:12 #109897
door Bart Dirven
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Beantwoord door Bart Dirven in topic Olie lekkage B18
Bij een 18 moet de slang van het eitje naar het inlaatspruitstuk en de slang van de vuldop naar het luchtfilter. Bij de oudere B18's was er een open carterventilatiesysteem, vanaf het eitje loopt dan een stalen buis naar beneden. Je hebt dan een olievuldop zonder slang erop.
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 8
19-01-2012 20:41 #109898
door P
Vorig: *245 GL '86 *245 GL '87 *144 DL '77 * 245 DL '86 *850 SE '98 *244 DL ' 78
Huidig: * 144 DL '67
Beantwoord door P in topic Olie lekkage B18
Auto is van 1967, hoe kan ik zien hoe oud het B18 blok is?
Vorig: *245 GL '86 *245 GL '87 *144 DL '77 * 245 DL '86 *850 SE '98 *244 DL ' 78
Huidig: * 144 DL '67
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 880
19-01-2012 20:57 #109900
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Olie lekkage B18
in de onderhoudshistorie van de auto.
Het blok kan eens gereviseerd zijn maar van buitenaf is dit moeilijk te zien bij een oudere restauratie.
Aan de buitenkant word niks veranderd bij een revisie alleen een nieuw verflaagje dus hoe ouduw blok is, is eigenlijk niet te raden vanaf hier.
Het blok kan eens gereviseerd zijn maar van buitenaf is dit moeilijk te zien bij een oudere restauratie.
Aan de buitenkant word niks veranderd bij een revisie alleen een nieuw verflaagje dus hoe ouduw blok is, is eigenlijk niet te raden vanaf hier.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.