B18 distributietandwielen verwijderen. Iemand een goede tip?

• Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-11-2011 12:41 #108071 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic B18 distributietandwielen verwijderen. Iemand een goede tip?
Terugplaatsen is niet zo moeilijk: voorzichtig het tandwiel op de nokkenas drukken (dus niet slaan!) totdat het eerst stukje van de schroefdraad bereikbaar wordt. Vervolgens de moer erop en aandraaien, dan zit ie binnen de kortste keren goed.

En dan natuurlijk niet vergeten van tevoren te checken of alle ringen e.d. goed geplaatst zijn en in de gaten houden dat de tekentjes tegenover elkaar zitten...

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-11-2011 12:48 #108072 door Rudi
Alhoewel het fiber tandwiel (heeft natuurlijk een metalen kern) tijdens het rijden genoeg hete olie te verduren krijgt en daardoor heet wordt ben ik geen voorstander van het in een oven leggen ervan (of maximaal iets boven de 100 graden en langzaam opwarmen). Ervaring heb ik er echter niet mee, met de in mijn vorige post beschreven manier en gereedschap heb ik nog geen enkel probleem gehad, dus geen andere methode uitgeprobeerd.
Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-11-2011 14:23 #108076 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B18 distributietandwielen verwijderen. Iemand een goede tip?
Toevallig het weekeinde het kleine tandwiel verwijderd met het instrument dat Nordicar in de webshop heeft, dit kun je ook zelf namaken.Het fijne van deze is dat hij met de 'stamper'recies in de ronding past van het tandwiel.
Dan kun je heel mooi geleidelijk het tandwiel er af 'draaien'

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-11-2011 15:15 #108079 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic B18 distributietandwielen verwijderen. Iemand een goede tip?
met 2-armige trekker (waarover men bvb. reeds beschikt voor andere
doeleinden) is hetzelfde te bereiken als met trekker EV165NOR van
Nordicar: eerst met een centreerboor precies in het midden vd dikke
5/8" bout een putje boren +nog opening in stuk ijzer om centrale
bout/spindel van trekker (of kop van bout) te laten passeren. De foto
hieronder geeft verdere uitleg (de 2 andere bouten zijn 5/16"UNC):

Bijlagen:

• Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-11-2011 15:18 #108080 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic B18 distributietandwielen verwijderen. Iemand een goede tip?
Geen eBay APP ID en/of Cert ID ingesteld in Kunena configuratie

"Daan van Oosten Slingeland" schreef:
Ik ben benieuwd of iemand al een keer het kleine tandwiel van de alu-set heeft geprobeerd te verwijderen. Daar zitten geen schroefdraden in...

Overigens kwam ik erachter dat bij de B16 volgens mij hetzelfde het geval is. Daar heeft Volvo dan weer een speciale trekker voor, maar die zal erg lastig te vinden zijn gok ik.

Ah, kijk 's aan:

Ed, wellicht iets voor in je hal!

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-11-2011 15:35 #108081 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic B18 distributietandwielen verwijderen. Iemand een goede tip?
het ziet er naar uit dat ook dit na te maken is, met aanpassing van stukje buis aan bestaande
2-arm trekker, een besparing van 100$ lijkt wel aantrekkelijk, zeker voor de weinige keren dat
men dit gebruikt...

• Ruud Reniers
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
22-11-2011 21:00 #108134 door Ruud Reniers
Beantwoord door Ruud Reniers in topic B18 distributietandwielen verwijderen. Iemand een goede tip?
Lang geleden ook staan stoeien met allerlei trekkers. Uiteindelijk zelf een trekker bedacht, hierbij heb ik gebruik gemaakt van een ander tandwiel (het nieuwe?) Deze twee aan elkaar verbonden (tiewraps oid) en met een heel grote bout en moer het oude tandwiel van de as gedraaid.
Wie niet veel had moest toen al slim zijn....

edit: het kunnen ook toeclip riempjes van mijn racefiets geweest zijn...

Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD