B18 distributietandwielen verwijderen. Iemand een goede tip?

• J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-11-2011 14:41 #108017 door J Serraris
Ik ben bezig de nokkenas te vervangen en heb de distributiedeksel eraf en het oliespruitstukje voor de zekerheid verwijderd. Nu die tandwielen dus, maar zitten muurvast. In instructieboek staan allerlei handige hulpstukjes, maar die heb ik natuurlijk niet. Iemand een goede tip?

Hamer en bijtel?
Eerst de grote of de kleine?
ik kan wel een bout in die kleine schroeven, is het dan een kwestie van hard trekken?
etc?

Las dat met de nokkenas wat voorzichtiger omgegaan moet worden, anders mol ik de boel ofzo, dus vandaar mijn vraag even voordat ik begin te hameren met grof geweld....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-11-2011 16:12 #108018 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic B18 distributietandwielen verwijderen. Iemand een goede tip?
OK, de Neanderthaler methode: zet een drevel middenin de nokkenas en tik deze ongeveer een halve cm naar achteren (dan raak je net niet de achterkant van het blok). Trek het tandwiel naar voren, zet een wig (beitel bv) erachter en tik daarmee (telkens rondom een paar tikken) het tandwiel eraf. Laat de stalen lekker zitten. Nieuwe fiber wiel zachtjes en vooral recht naar achteren erop tikken tot je schroefdraad ziet en met de grote moer de rest aandraaien.
Ik heb zo al 2 tandwielen vervangen, beide motoren draaien nog en geheel lekvrij. Disclaimer: ik heb twee auto's, een reservemotor en een stapeltje tandwielen dus als er iets mis gaat, pak ik de andere auto/motor/tandwiel.

Als je iets meer zekerheid wilt, op zoek naar speciaal gereedschap en vlgs. het boekje doen.

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-11-2011 16:27 #108019 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic B18 distributietandwielen verwijderen. Iemand een goede tip?
Iets veiliger methode schiet me net te binnen. Zoek iets stevigs wat je in één van de drie gaten in het fiber tandwiel kan haken met een haak/oog aan het andere eind. Sla daarop met de hamer, bij wijze van slagtrekker. Telkens een paar tikken in een ander gat uitdelen. Ik had een hele grote haakse schroevedraaier, maar misschien dat een stevig eind betonijzer ook werkt.

• J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
19-11-2011 17:45 #108021 door J Serraris
Ok, gelukt.

Bijteltje achter tandwiel en met hamer rustig op de as getikt en zo het tandwiel naar voren kunnen duwen/tikken/schuiven. Ook met gasbrandertje nog even de boel verhit, heeft misschien ook wat geholpen. Morgen verder, de kop eraf.

• Teun van Popta
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-11-2011 20:40 #108027 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic B18 distributietandwielen verwijderen. Iemand een goede tip?
Met de nadruk op Neanderthal.
Als je het nog eens op deze manier doet, haal dan eerst de kop er af voordat je de nokkenas langs de stoters mept.
Het is maar goed dat deze Volvo motoren zo robuust zijn.
Bij Conrad.nl koop je een zeer voordelige poelietrekker, die voor de amateur, die het ding nauwelijks gebruikt, prima is.
Een distributietandwiel is dan vlot, en op de juiste wijze, te verwijderen.
Lenen kan ook.

www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... width=1920

Sterkte,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-11-2011 08:40 #108058 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic B18 distributietandwielen verwijderen. Iemand een goede tip?
ivm. gebruik van een "gewone" trekker:

het distr.tandwiel wordt door Volvo verwijderd met speciaal gereedschap/trekker
"SVO 2250", en is niet zo moeilijk na te maken. 1 essentieel punt daarbij is dat de
"voetjes" van de 3 trekker armen 90graden gekeerd staan op de richting die wijst naar
centrum. De reden daarvoor is de gebogen/gewelfde bouw vh tandwiel aan de kant vd motor,
en de enige platte richting (waar een voetje plat kan op aangrijpen) is loodrecht op de
richting naar het centrum. Een "gewone" trekker zal enkel op punten ipv vlakken aangrijpen,
met kans op breuk van fiber tandwiel.

Op dit forum verscheen ooit een plan/schema om SVO 2250 na te maken, het was te
vinden op volgend adres:

distributie tandwiel/stroomverdeler

met verwijzing naar Zweedse site. Die site is echter om 1 of andere reden niet meer te openen.
Ik kan me echter voorstellen dat iemand dat schema overgenomen heeft, en het hier terug kan plaatsen?
Er was nog plan om dit ergens in veelvoud te laten namaken.

Of, wie tijd genoeg heeft kan nog eens in die zweedse site zoeken :

amazon.forum.bilia.se/phpbb3/index.php

ivm. de "Neanderthaler methode":

bij de hierboven vermelde volvokv-site vindt men ook wat er zoal kan gebeuren met de
"Neanderthaler" of "brute force" methode", die volgens mij alleen maar aan te bevelen is
bij afbraak werkzaamheden. Idem voor terugplaatsen van fiber of metalen tandwiel, ook dat
gebeurt met SVO tool (nr 2408), namaken is wat moeilijker maar is te doen (ben er mee bezig).

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-11-2011 09:29 #108060 door Rudi
Hallo,
Voor het eraf trekken van het fiber tandwiel gebruik ik een gewone kleine driepoots-poelietrekker waarvan de poten scharnieren dmv bouten hebben: scharnierpuntbouten eruitschroeven, poten zo in de gaten van het fibertandwiel steken dat de voetjes naar het centrum wijzen, poelietrekker weer completeren en aandraaien. Omdat dit zo gemakkelijk gaat heb ik de originele tandwieltrekker nog niet gemist en nog niet nagemaakt.
Het terugplaats-tool heb ik zelf gemaakt dmv een stukje buis met schroefdraad uit mijn oud-ijzer-grabbelkist (zover ik weet van een gasbuis: even bij de bouwmarkt bij de koppelstukken kijken), moet uiteindelijk wel een iets kleinere diameter dan het middengat in de fibertandwiel hebben (kan gewoon met een vijl, hoeft niet met een draaibank), een stuk M10 draadeind in het verlengde ervan eraan gelast en een grote dop uit mijn doppendoos erover geschoven als aandrukgedeelte. Een schijf en moer op het draadeind en klaar voor gebruik.
Om het stalen tandwiel eraf te trekken: twee lange bouten zoeken die in de schroefdraad van het tandwiel passen, stukje dik staal nemen en twee gaten met de boutdiameter op de juiste afstand erin boren en het geheel plaatsen en gelijkmatig aandraaien (voor laatste stukje eventueel iets in het midden eronder leggen). Mooier: in het midden een grote bout plaatsen en na montage van de trekker dmv de twee bouten in het tandwiel deze grote bout aantrekken.
Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-11-2011 10:02 #108061 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic B18 distributietandwielen verwijderen. Iemand een goede tip?
Het in mijn vorige mail gemeld bezwaar vd "gewone" trekker, met naar centrum wijzende voetjes,
blijft bestaan.

De moeilijkheid bij namaken vh "terugplaats-tool" is de gepaste draad vh krukas-uiteinde
te vinden, daarvoor kan zeker een 2de, identieke moer, van 36mm gebruikt worden (kan bij
VKO besteld worden, of ook goedkoper uit rommeldozen op bvb VKB), maar dan heeft men wel draaibank
nodig om deze af te draaien tot kleinere diam.in tandwiel (na eerst gelast te zijn op gepaste ronde
buis), en verder inderdaad ongeveer zoals Rudi beschrijft.

Tenslotte voor stalen tandwiel: ik gebruik de "mooie" oplossing.

"Brute force" is dus niet nodig, alleen gelijkmatig aandraaien van bouten.

Mvg, Willy DB

• Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-11-2011 10:56 #108064 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic B18 distributietandwielen verwijderen. Iemand een goede tip?
Ik ben benieuwd of iemand al een keer het kleine tandwiel van de alu-set heeft geprobeerd te verwijderen. Daar zitten geen schroefdraden in...

Overigens kwam ik erachter dat bij de B16 volgens mij hetzelfde het geval is. Daar heeft Volvo dan weer een speciale trekker voor, maar die zal erg lastig te vinden zijn gok ik.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-11-2011 12:37 #108069 door J Serraris
Ik dacht dat terug plaatsen wel volgens de 'ovenmethode' kan, of mag dat alleen met de metalen tandwielen?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD