Open vuldop versus dichte variant

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-11-2011 21:10 #107526 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Open vuldop versus dichte variant
Ik ken er een die een T-stuk heeft gemaakt zodat beide slangen naar het inlaatspruitstuk gaan. Is niet zoals het bedoeld was, maar of het kwaad kan?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-11-2011 22:48 #107533 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Open vuldop versus dichte variant

"Tom Steverink" schreef:
Ik ken er een die een T-stuk heeft gemaakt zodat beide slangen naar het inlaatspruitstuk gaan. Is niet zoals het bedoeld was, maar of het kwaad kan?

Been there, done that! Totdat hij mn achterste krukaskeerring eruit drukte. Je creeert dan druk in het blok denk ik.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-11-2011 08:02 #107537 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Open vuldop versus dichte variant
Dat denk ik toch niet: de druk verdwijnt toch makkelijk naar je inlaat of heb ik dat fout?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-11-2011 16:59 #107554 door Boele Braaksma

"Tom Steverink" schreef:
Dat denk ik toch niet: de druk verdwijnt toch makkelijk naar je inlaat of heb ik dat fout?

Ja dat klopt wel, alleen toch blies hij bij mij de olie uit de krukaskeerring

Bijgevoegd een foto zoals ik het HAD zitten.

• Marijn de Koning
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
04-11-2011 21:29 #107569 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Open vuldop versus dichte variant
Kleine zijstap: weet iemand misschien wat dan het verschil is met de vuldop van een 140 die als ik het goed heb iets hoger is?

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-11-2011 11:42 #107579 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Open vuldop versus dichte variant
als we kijken naar gesloten carterventilatie dan heeft de B18 de slangen net andersom zitten t.o.v. de B20:
alle andere varianten komen inmiddels in de praktijk ook voor maar onderstaand is mijns inziens het enige juiste:
-bij de B18 loopt de slang vanaf het eitje naar het inlaatspruitstuk en die van de vuldop naar het luchtfilter;
-bij de B20 is dit net omgekeerd. waarom weet ik niet, waarschijnlijk beter voor milieu.

ook de eitjes aan de zijkant van het bluk verschillen; die van de B20 heeft een dikker buisje het blok in dan die van de B18 en ook de opbouw (het inwendige) is volgens mij afwijkend. de funcie is dan ook iets anders, bij de B18 wordt hier lucht afgezogen via spruitstuk en bij de B20 gaat hier de lucht juist naar binnen (bij een blok in goede conditie).

voor de aansluiting van de slang op het spruitstuk moet een speciale nippel worden gebruikt met een beperkte doorlaat zodat er niet te hard aan de slang gezogen wordt.

op mijn 145 (B20B) zit een Weber waar dus ook geen aansluiting op zit voor de slang vanaf het eitje. ik heb dit opgelost door op het eitje een luchtfiltertje te plaatsen; gewoon verkrijgbaar bij de automaterialenhandelaar. dit filtertje heeft een rubber aansluittule met slangklem welke perfect op het naar boven wijzende pijpje uit het eitje past.
de slang vanaf de vuldop heb ik, zoals het hoort bij een B20, aangesloten op het inlaatspruitstuk.
ik denk dat dit voor Boele ook een goede oplossing kan zijn.

Groet, Hans
Bijlagen:

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-11-2011 17:21 #107588 door Boele Braaksma
Dan monteer ik inderdaad maar zo'n filtertje. Net als bij de 1800

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD