- Berichten: 2147
Open vuldop versus dichte variant
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
02-11-2011 22:47 #107489
door Boele Braaksma
Open vuldop versus dichte variant is gemaakt door Boele Braaksma
Wanneer moet er een open vuldop en wanneer een gesloten vuldop op het kleppendeksel?
Kwam vandaag een gesloten dop tegen. Zowel bij de B18 als bij de B20E heb ik er een met een slang.
Kwam vandaag een gesloten dop tegen. Zowel bij de B18 als bij de B20E heb ik er een met een slang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1286
03-11-2011 08:43 #107495
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Open vuldop versus dichte variant
Bij de oudere B18's (oudere B20's ook?) eindigt de carterontluchting via het eitje in de openlucht, aan de onderkant van het blok. Die blokken hebben daarom een dichte vuldop.
Bij de latere blokken is om milieuredenen besloten het ontluchtingcircuit gesloten te maken, dus terug te voeren het blok in. En dat gaat dus via de vuldop. Dat is ongetwijfeld zo gedaan zodat het blok zelf ongewijzigd kon blijven, en met minimale aanpassingen toch aan de nieuwe regels kon worden voldaan. (ander eitje, andere vuldop, slang erbij en klaar)
Bij de latere blokken is om milieuredenen besloten het ontluchtingcircuit gesloten te maken, dus terug te voeren het blok in. En dat gaat dus via de vuldop. Dat is ongetwijfeld zo gedaan zodat het blok zelf ongewijzigd kon blijven, en met minimale aanpassingen toch aan de nieuwe regels kon worden voldaan. (ander eitje, andere vuldop, slang erbij en klaar)
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03-11-2011 08:55 #107496
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Open vuldop versus dichte variant
In het onderdelenboek van de B16 komt alleen de dichte voor, bij de B18 de dichte en de open en bij de B20 alleen de open.
Zoals Erik al zei: na de vroege versies van de B18 is men overgegaan op de open dop met carterventilatie.
Zoals Erik al zei: na de vroege versies van de B18 is men overgegaan op de open dop met carterventilatie.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2147
03-11-2011 11:27 #107501
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Open vuldop versus dichte variant
Maar kan ik dan een ''eitje naar openlucht' monteren + een dichte olievuldop op een B20B? Of gaat dat niet werken?
B18 gaat er uit, B20B erin. Dan kan ik mooi deze dingen erop zetten. Nu zit er op de B18 een ''eitje naar openlucht'' + een vuldop met slang naar het inlaatspruitstuk.
B18 gaat er uit, B20B erin. Dan kan ik mooi deze dingen erop zetten. Nu zit er op de B18 een ''eitje naar openlucht'' + een vuldop met slang naar het inlaatspruitstuk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 536
03-11-2011 11:47 #107502
door Daan van Oosten Slingeland
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Open vuldop versus dichte variant
Mijn B20 loopt prima met een open ventilatie, oftewel via het eitje naar de buitenlucht.
Maar als ik me niet vergis bestaat er geen "afgesloten" dop: de dop zonder slang is wel degelijk open, aan de onderkant, om overdruk kwijt te raken.
Dus ja: je kan het prima zo monteren, er is echter 1 ding waar je rekening mee moet houden: de buis van de 'open' ontluchting uit het eitje zal niet goed passen als je de beugel onder de motor 419314 hebt gemonteerd. Bij mij is die weggelaten en dat lijkt goed te gaan (motor rijd al meer dan 10 jaar zo rond).
Maar als ik me niet vergis bestaat er geen "afgesloten" dop: de dop zonder slang is wel degelijk open, aan de onderkant, om overdruk kwijt te raken.
Dus ja: je kan het prima zo monteren, er is echter 1 ding waar je rekening mee moet houden: de buis van de 'open' ontluchting uit het eitje zal niet goed passen als je de beugel onder de motor 419314 hebt gemonteerd. Bij mij is die weggelaten en dat lijkt goed te gaan (motor rijd al meer dan 10 jaar zo rond).
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1917
03-11-2011 12:44 #107503
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Open vuldop versus dichte variant
Er is nog een probleem,dat je tegen zult komen.Het gat in het blok waar het eitje met rubber in moet met het pijpje naar beneden (de straat) is kleiner dan het gat in het blok van de latere b18 en de b20.Voor montage in je b20 zul je dus het eitje met korte het pijpje naar boven moeten nemen en daarop een slang maken en die naar beneden buigen richting de straat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2147
03-11-2011 14:25 #107505
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Open vuldop versus dichte variant
Bedankt voor de reacties!
Kan dus beter de vulslang laten zitten. Als de gesloten dop eigenlijk niet gesloten is, schiet ik er niet zo veel mee op
Open eitje maar aanpassen dan, of inderdaad een slang er aan maken. Liever de buitenlucht in, dan de zooi in het luchtfilter.
Kan dus beter de vulslang laten zitten. Als de gesloten dop eigenlijk niet gesloten is, schiet ik er niet zo veel mee op

Open eitje maar aanpassen dan, of inderdaad een slang er aan maken. Liever de buitenlucht in, dan de zooi in het luchtfilter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03-11-2011 15:40 #107514
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Open vuldop versus dichte variant
Och, ben ik het niet mee eens hoor, als je motor enigszins gezond is heb je er geen last van en het milieu ook niet onnodig....
Pas als de zuigerveren totaal versleten zijn, gaat hij echt staan dampen en scheelt het vermogen, maar dan moet je echt reviseren!
Pas als de zuigerveren totaal versleten zijn, gaat hij echt staan dampen en scheelt het vermogen, maar dan moet je echt reviseren!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2151
03-11-2011 16:10 #107517
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Open vuldop versus dichte variant
Er bestaan vuldoppen zonder slangaansluiting in een open en een gesloten versie, dus helemaal dichte vuldoppen bestaan wel (heb ik trouwens op mijn B20A met slang aan olieval ("eitje") open naar onderkant blok, daardoor nu een schone carburateur).
Groeten, Rudi
Groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2147
03-11-2011 18:19 #107520
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Open vuldop versus dichte variant
Oke!
Punt is meer dat ik dan een aparte constructie moet maken voor het K&N filter als ik een slang van het eitje naar het luchtfilter wil doen.
Dat beetje vettigheid dat hij uitblaast, mag van mij in de cardantunnel verdwijnen. Smeert goed = geen roest!
Punt is meer dat ik dan een aparte constructie moet maken voor het K&N filter als ik een slang van het eitje naar het luchtfilter wil doen.
Dat beetje vettigheid dat hij uitblaast, mag van mij in de cardantunnel verdwijnen. Smeert goed = geen roest!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.