Leerling zoekt meester...
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Ik heb gisteravond een poging gedaan om de pakkingen tussen het spruitstuk en de carburateur te vervangen. Ik zeg een poging omdat de isolatiepakking die ik had besteld er niet tussen paste. De pasvorm is prima, maar hij is te dik. Na het plaatsen van de pakking had ik niet meer voldoende draadeind op het spruitstuk over om de moer er op te draaien. Dus maar even op zoek naar langere draadeinden voor in het spruitstuk.
Met alleen twee nieuwe papieren pakkingen loopt ze wel weer lekker soepel! Wat twee stukjes papier voor een verschil kunnen maken zeg!
Als de motor goed warm is dan merk ik het schokken nog een heel klein beetje. Is het mogelijk dat dit komt omdat er lucht in de benzineleiding zit? Ik vind ook dat de benzineleiding dicht bij het motorblok langs loopt en aan de voorkant bij de aansluiting van de bovenste radiatorslang zelfs met een klemmetje OP het motorblok vast zit. Lijkt mij dat een benzineleiding niet te heet mag worden. Die slang kan wel heel wat hebben, maar de benzine moet toch niet te warm worden? Of stroomt de benzine er snel genoeg doorheen om koel genoeg te blijven?
Ik denk dat ik dit weekend de benzineleiding en filter ga vervangen en hem wat verder van het blok af leg. Voor de zekerheid.
Grtz,
Roel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Weet je zeker dat je brandstofpomp goed is, het membraam wil nog wel eens scheuren. Als je het brandstoffilter (waar je de belletje ziet) na de pomp hebt zitten is de pomp zeker verdacht. Kan ook het schokken verklaren, omdat je dan een onregelmatige aanvoer van brandstof krijgt.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Ik vind ook dat de benzineleiding dicht bij het motorblok langs loopt en aan de voorkant bij de aansluiting van de bovenste radiatorslang zelfs met een klemmetje OP het motorblok vast zit.
Volgens mij zit dat standaard zo? Oa om te zorgen dat de slang niet tegen de koelvin kan komen.
"Roel Jansen" schreef:
Ik vind ook dat de benzineleiding dicht bij het motorblok langs loopt en aan de voorkant bij de aansluiting van de bovenste radiatorslang zelfs met een klemmetje OP het motorblok vast zit. Lijkt mij dat een benzineleiding niet te heet mag worden. Die slang kan wel heel wat hebben, maar de benzine moet toch niet te warm worden? Of stroomt de benzine er snel genoeg doorheen om koel genoeg te blijven?
In principe kan benzine redelijk warm worden voor er gevaren ontstaan. Het ergste wat normaal in een benzine leiding kan gebeuren is dat de benzine gaat koken en zo uitzet (kan ergens anders vervelende gevolgen hebben omdat er benzine naar buiten geduwd wordt) Maar zolang er geen zuurstof bij de benzine kan kan het niet ontbranden.
Wat betreft die lucht belletjes, ik heb zelf ooit gehad dat de (origineel stalen) benzineleiding doorgeroest was en zo valse lucht aanzoog. Bij mij was dat helemaal achteraan, bij de achteras. Het is makkelijk te controleren omdat de leiding, die vaak dik in de tectyl en bitumen staat, dan 'zweet', oftewel vochtig is.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
"Gerben Polder" schreef:
Wat betreft die lucht belletjes, ik heb zelf ooit gehad dat de (origineel stalen) benzineleiding doorgeroest was en zo valse lucht aanzoog. Bij mij was dat helemaal achteraan, bij de achteras. Het is makkelijk te controleren omdat de leiding, die vaak dik in de tectyl en bitumen staat, dan 'zweet', oftewel vochtig is.
Heb hetzelfde gehad. Benzine lost de tectyl prima op, dus het lek was snel gevonden. Het dichtmaken was een ander verhaal..
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
We zijn al weer een poosje verder en het is tijd voor een update... Het schokkerig rijden was vrij snel weer terug. De afgelopen maand heb ik meerdere dingen gecontroleerd naar aanleiding van eerdere vragen van jullie...
1) Compressiemeter aangeschaft en gemeten. De compressie varieert van 11.2 tot 11.8. Lijkt me prima.
2) Bobine is niet warm als de motor stottert.
3) Benzineleiding gecontroleerd. Ziet er nog erg goed uit en heb geen lek kunnen vinden.
4) Benzineslangen en benzinefilter vervangen en goed met klemmen vastgezet.
5) Vacuum nogmaals gecontroleerd en geen lek kunnen vinden.
6) Kleppen gesteld
7) Bougies zien er mooi (bruin) uit. Dus mengsel lijkt me ook goed.
En nog steeds schokkerig rijden bij constante snelheid. En met de Choke een klein beetje uit is het weg.

En toen was het schokken weg!!!

Bedankt voor het meedenken!
Grtz,
Roel
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
ik zit met hetzelfde probleem, op benzine schokkerig rijden (lpg niets aan de hand). Op hoeveel graden heb je ontsteking afgesteld, misschien is dit ook mijn probleem. En hoeveel graden stond hij te laat, was het verschil erg groot?
Thanks
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Maar voor de preciese hoeveelheid even in je werkplaatshandboek kijken, het verschilt namelijk tussen de a,b,f, b18,b20 motoren een klein beetje, met name bij 2500 toeren(meestal +-25graden)
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Mijn motor is een B20A. Ik heb de ontsteking nu op (ongeveer) 22 graden voorontsteking staan bij 1500 toeren met de vacuum slang los (en afgedopt). Precies volgens Haynes. Hij stond op ongeveer 16 graden voorontsteking. Ik weet niet of dit een groot verschil is. Ik kom ook nog maar net kijken...

Wat voor benzine tank je? En heb je ook last van nadieselen op benzine?
De laatste weken had ik soms een beetje last van nadieselen. Ik tank altijd RON98, dus daar kan het niet aan liggen. Als de ontsteking te laat staat dan wordt de motor heter en heb je ook kans op nadieselen. Dus... Direct een lamp aangeschaft en ontsteking gesteld. En het nadieselen is ook verdwenen.
Hopelijk heb je hier iets aan!
Grtz,
Roel
- Jeroen Visser (GAST)
-
- Verbannen
-
Nadieselen heb ik geen last, ik heb een tijdje geleden een weber variant van de zenith vn36 geplaatst. Hier zit een elektrisch sproeiertje in welke dicht gaat als ik het contact uit doe.
Ik ga proberen vandaag even te stoeien met de setup en hoop dat het bij mij ook een kwestie is van het tijdstip aanpassen.
Thanks.
Jeroen