Leerling zoekt meester...
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Mijn verhaal...
Ik heb deze zomer een Amazon 122s uit '68 gekocht. Na drie maanden begon ze steeds moeilijk te lopen en in twee weken tijd was het starten een drama, en had ze duidelijk moeite om zichzelf voort te slepen. Ik kwam toevallig in contact met Jan die veel ervaring heeft met oude Volvo's en toen hij de motor hoorde lopen was het eerste wat hij zij... "Die loopt niet goed!!!" En dat terwijl ze voor mijn gevoel op dat moment best goed liep. Wist ik veel... Ik moest de kleppen stellen en de ontsteking controleren, maar aangezien ik geen enkele sleutelervaring had bood hij direct aan om me daarbij te helpen. Echt super! En zo gezegd zo gedaan...
Vol goede moed heb ik na uitleg de kleppen zelf gesteld. Geweldig om te doen als beginneling. Sleutelen aan je eigen auto! Na het kleppen stellen hebben we met een stroboscoop de ontsteking gecontroleerd. Deze stond goed. Was zo gepiept, en nu nog hocus pocus voor me.

Dus het blok moest open. Heb ik ook zelf gedaan. Ook weer leuk om te doen, maar met een naar gevoel in mijn buik. Wat treffen we aan? We troffen twee verbrande inlaatkleppen en een cylinder met langsgroeven aan. K! Na een paar telefoontjes vond Jan een goed blok die bij een kennis te koop stond en op advies van Jan heb ik dat blok er in laten zetten. Ik heb vervolgens zelf het hele blok losgehaald met een heel dubbel gevoel. Lekker sleutelen, maar wel bezig met een klus die niet ging resulteren een een lopende auto die dag. Ik kreeg gelukkig een leenauto van Jan mee.

En dan kom je thuis... Moe, met een zere rug van een dag gebogen staan. Trots op alles wat je hebt gedaan. Alles wat je hebt geleerd. Verdrietig omdat de auto waar je op slag verliefd op werd nu zonder motor in een schuur staat. En dan zegt moeder de vrouw: "Dat krijg je ervan! Jij wilde perse een oud barrel."

Jan heeft de motor voor me opgehaald en er ingezet. Toen ik de auto weer ophaalde ging er een wereld voor me open. Mijn oude motor heeft nooit zo mooi gelopen als die er nu in zit. Ik had regelmatig gelezen over het geluid van de B20 dat klinkt als een naaimachine. En elke keer vroeg ik me af wat er bedoeld werd. En nu weet ik het... En wat een vermogen! Ik heb voor mijn gevoel twee keer zo veel vermogen gekregen. En in de lage toerentallen nog meer! Zoals Jan zegt. "Hij loopt mooi rond."
We zijn nu een paar dagen verder. En ze loopt niet zo mooi meer. Ze trekt nog als een tierelier. Maar stationair loopt ze onrustig. En ook bij het rijden op een constante snelheid rijdt ze schokkerig. Op elke snelheid. Als ik op zo'n moment de choke een klein beetje uittrek dan loopt ze weer rustig. Ik heb op dit forum gelezen dat dan waarschijnlijk het mengsel te arm staat, of dat er valse lucht wordt gezogen. Een arm mengsel zou ook de verbrande inlaatkleppen volgens mij wel kunnen verklaren.
Ik heb vanavond voor de zekerheid de kleppen nog even gesteld. Deze stonden niet allemaal goed, maar nog steeds loopt ze niet 100%. Accelereren gaat prima, en als de motor koud ik loopt ze best goed. Maar zodra de motor warm wordt gaat ze schokkerig lopen bij een constante snelheid. En dan snap ik het niet meer. Mijn redenering is dat het mengsel dan misschien wel te rijk staat. En dat is dus mijn onervarenheid.
En daar wil ik zo snel mogelijk van af. Ik heb zwaar de behoefte om dingen te begrijpen. Maar durf aan veel dingen niet te beginnen omdat ik bang ben dat ik de zaak verstier en niet meer op mijn werk kom. Ik heb de leaseauto namelijk weggedaan voor deze dame. Dus bij deze...
Is er iemand in het noorden (ik woon in Assen) die mij daarbij wil helpen? Die af en toe es een paar uur met me wil sleutelen, en om te beginnen bij de analyse van het probleem dat ik nu heb. Ik ben namelijk als de dood dat ik door hiermee door te rijden straks weer aan een nieuw blok toe ben!
Hm... Beetje lang verhaal geworden...
Grtz,
Roel Jansen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Koop een paar bussen remmenreiniger bij de Action en loop alle vacuum zaken na, dwz slangen (ook naar je rembekrachtiger) maar ook je carb en de inlaatspruitstuk. Spuit dus alle vacuum zaken 1 voor 1 in met remmenreiniger en als je blok qua toerental reageert dan weet je da je het daar moet zoeken.
Je geeft tenslotte aan dat je met koude motor en dus de choke uit geen last hebt en als het blok warm is wel problemen hebt en dan met een beetje choke het weer weg is. Je hebt dus bij een warm blok teveel aan lucht door een vacuum lek, die heb je ook bij een koud blok echter hef je dit tijdelijk op met de choke.
Veel succes
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Roel, via het forum wordt je al een hoop wijzer. Zo heb ik zelf theoretisch het meest geleerd, in de praktijk redelijk wat van mijn vader.
Een amazon blijft altijd leuker rijden dan een leasebak!!
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb met remmenreiniger alle vacuum zaken afgelopen. Daar bij reageerde de motor op twee punten heel duidelijk:
1) Bij de aansluiting carburateur met het inlaatspruitstuk. Duidelijk gevalletje van vervangen dus. Bij Scandcar zie ik echter twee soorten voor de Stromberg. Een dikke (flens)pakking en de dunne die er nu tussen zit. Het lijkt nu zelfs of er twee tussen zitten, maar ik kan me vergissen. Het lijk er ook op dat het spruitstuk op die plek een beetje krom is. Dus mijn vraag is of ik nu misschien beter de dikke pakking kan gebruiken i.p.v. de dunne. En ik zou ook wel willen weten of ik hiermee nog wel moet/kan rijden. Ik heb namelijk ook gelezen dan een te arm mengsel verbrande inlaatkleppen tot gevolg kan hebben. Of kan ik tijdelijk de choke gebruiken om geen risico op verbrande kleppen te lopen?
2) Op de aansluiting uitlaatspruitstuk met de kop. Deze vind ik minder logisch, want daar kan hij toch geen valse lucht zuigen? Of zuigt 'ie daar valse uitlaatgassen. Ik heb Jan nog even gebeld om te vragen wat voor pakking hij daar heeft gebruikt en hij is er van overtuigd dat het daar niet kan lekken omdat hij vloeibare pakking heeft gebruikt.
En het antwoord op de vragen van Boele. Er zit een 'standaard' ontsteking op waarvan ik niet weet wanneer de puntjes en condensator zijn vervangen. Jan heeft wel gezegd dat er een klein beetje speling op het asje zit. Als de motor stottert dan zit ik achter het stuur, dus dan kan ik niet bij de bobine.

En je hebt gelijk. Veeeeeeel leuker rijden dan een leasebak. Maar als beginnend sleutelaar wel een beetje spannend!

Grtz,
Roel
"Roel Jansen" schreef:
2) Op de aansluiting uitlaatspruitstuk met de kop. Deze vind ik minder logisch, want daar kan hij toch geen valse lucht zuigen? Of zuigt 'ie daar valse uitlaatgassen. Ik heb Jan nog even gebeld om te vragen wat voor pakking hij daar heeft gebruikt en hij is er van overtuigd dat het daar niet kan lekken omdat hij vloeibare pakking heeft gebruikt.
Ik heb zelf nooit met remreiniger gewerkt, maar ik neem aan dat het de boel tijdelijk afsluit, wat dus valse lucht aanvoer tijdelijk stopt. Ook denk ik dat de heer Minnebo de slangen naar je carterontluchting (olievuldop) en naar je rembekrachtiger bedoelde, alhoewel de pakking tussen inlaatspruitsuk en carburateurs lijkt te wijzen op valse lucht.
Het feit dat dat bij je uitlaatspruitsuk/blok ook reageert kan zijn doordat een uitlaat systeem per definitie een tegendruk opbouwt. Dat komt door de buis diameter (ongeveer de helft van wat de initiële poorten hebben) maar voornamelijk door de dempers. Dit heeft een licht remmende werking op de motor. Maar zonder dempers rijden wordt weer als minder sociaal aanvaardbaar geacht

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
"Gerben Polder" schreef:
Ik heb zelf nooit met remreiniger gewerkt, maar ik neem aan dat het de boel tijdelijk afsluit, wat dus valse lucht aanvoer tijdelijk stopt.
Nee, andersom: remmenreiniger brandt een stuk beter dan lucht, dus je spuit wat reiniger op een verdachte plek, als de motor daar inderdaad lek is, zuigt hij dus remmenreiniger naar binnen: en dat merk je direct aan de motor (zal meestal eventjes ineens sneller gaan lopen vanwege het rijkere mengsel.)
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
Tussen de stomberg carburateur en het inlaatspruitstuk zitten een aantal pakkingen en een hiiteschild + een isolatie "pakking", de laatste is de dikke die jij bedoeld. Van spruitstuk naar carburateur zitten vervolgens:
papieren pakking, hitteschild, papieren pakking, isolatie pakking en weer een papieren pakking. Als je deze er allemaal tussen hebt zitten en de pasvlakken zijn schoon en vlak en de moeren zitten goed vast, dan trekt hij daar geen valse lucht.
De valse lucht langs je uitlaatspruitstuk, weet je dat zeker, inlaat en uitlaat zijn een gecombineerd spruitstuk, die samen met één pakking tegen het blok gemonteerd zijn, ik denk dat je inlaatspruitstuk daar ook valse lucht trekt. Ook hier dus de pakking vervangen.
Succes, Bart
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Bij mijn auto zit er zeker geen isolatiepakking tussen. Papier-hitteschild-papier. That's it. Als ik het goed begrijp is die isolatipakking ervoor om te zorgen dat de carburateur niet te heet wordt. Maar... De pakking die ik bij Scandcar heb gezien is niet de goede voor mijn carburateur. Heeft namelijk zes gaten i.p.v. de vier die ik nodig heb. En met vier gaten hebben ze hem niet. Dus waarschijnlijk heb ik deze voor mijn carburateur niet nodig. Goede aanname? Zal nog even verder zoeken...
En dat de motor reageert als ik remmenreiniger op het uitlaatspruitstuk spuit weet ik zeker. Ik heb het drie keer geprobeerd omdat het mij ook al erg vreemd overkwam. Precies in het midden aan de bovenkant, direct voor de carburateur spuit ik op het uitlaatspruitstuk en reageert de motor direct. Als ik vervolgens een beetje naar rechts of links op het inlaatspruitstuk spuit gebeurt er helemaal niets.
De slangen zijn nu allemaal goed dicht. Alleen de slangenklem op de rembekrachtiger zat niet goed vast. Daar reageerde de motor ook.
Ik heb inmiddels alle pakkingen besteld en ook al binnen. Aangezien alleen het blok is vervangen en de rest allemaal is overgezet met de oude pakkingen of vloeibare pakking lijkt het me niet verkeerd om alles zoals het hoort met nieuwe pakkingen vast te zetten. Kost een paar tientjes, maar dan weet ik in ieder geval dat alles weer op de goede manier is vastgezet. Ik heb dan ook de mogelijkheid om te controleren of alle vlakken goed schoon en vlak zijn.
En weer wat meer kennis van, en vertrouwen in mijn mooie bolide!
Ik hou jullie op de hoogte.
Thanx!
Roel
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
Isolatiepakking die er tussen hoort heeft onderdeelnummer 419888, heeft inderdaad 6 gaten maar past volgens mij ook onder een stromberg op het hitteschild. Volgens het onderdelenboek hoort die pakking er orgineel ook tussen.
gr Bart
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
- Roel Jansen (GAST)
-
- Premium lid
-
Ik heb de pakking inmiddels besteld en binnen. Ik hoop dat ik deze week er nog aan toe kom om hem te plaatsen. Ik ga ook meteen de benzineleidingen en het benzinefilter vervangen aangezien het benzinefilter niet meer met benzine, maar met lucht is gevuld. Ik zie in het filter ook belletjes naar boven komen, dus ook daar zit e.e.a. niet goed.
Grtz,
Roel