Ervaringen met zelf uitdraaien Krukaskeerringdeksel B18/B20
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
We hebben in de loop der jaren er zoveel verzameld dat ik het best op 1 kan proberen. De welbekende handelaren kunnen het immers ook.
Wie heeft dit ook al eens gedaan en kan de maten doorgeven? Is het verstandig om de buitendiameter van de keerrring aan te houden minus een tolerantie zodat hij goed klemt?
Er zit standaard aan de onderzijde een soort gat. Waarvoor dient dit? Om de vilten keerring te smeren, of om de olie weg te laten lopen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
Ik heb er zelf ook wel eens aan gedacht om dit te doen, maar het is er nog niet van gekomen.
Je moet inderdaad de buitendiameter van de keering aanhouden minnes een paar honderste zodat de keering er strak in gaat.
Ik denk dat het lastigste is om de deksel in te spannen, want het is natuurlijk belangrijk dat de keering netjes in het midden komt te zitten.
Als ik het zou moeten maken zou ik een flink stuk alluminium inspannen en er een "borst" aan draaien met de diameter
van het binneste gat, dan de deksel erop schuiven en vastzetten met de orginel boutgaten (tappen)
daarna is het mogelijk om de deksel uit te draaien.
Ik heb het toch bij het juiste eind dat de binneste ring blijft zitten??????
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Dat is een goed idee! De binnenste ring blijft inderdaad zitten. Ik ga er eens over nadenken (en vragen of ik het bij mn oom zijn constructiebedrijf mag doen

- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
Eventueel kan je de adaptor bewaren voor een volgende keer, alleen moet je dan wel even opletten met het
opnieuw opspannen in de draaibank je zal de adapter dan even moeten uitklokken zodat hij weer exact
in het midden loopt.
Als ik ooit een deksel wil hebben weet ik waar ik terecht kan!!

- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Had het tijdens het eten erover, mn pa hoopt/verwacht dat we het deksel op de binnenste ring kunnen vastklauwen, en dan de buitenste uit kunnen draaien. Hopelijk morgen eens proberen. Ben wel benieuwd!
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Inspannen is dan ook geen probleem.
Dit geldt zeker voor het distributiedeksel; lijkt mij erg lastig om dat op een draaibank uit te draaien omdat het gat daar nogal ex-centrisch zit.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
"J.A.C. Misdom" schreef:
Zoiets gaat het makkelijkst op een freesbank met een kotterfrees.
Inspannen is dan ook geen probleem.
Dit geldt zeker voor het distributiedeksel; lijkt mij erg lastig om dat op een draaibank uit te draaien omdat het gat daar nogal ex-centrisch zit.
uitklokken is wel lastig op een freesbank maar inderdaad ook de lastige vormen zijn dan in te spannen.
- 11654-dummy
-
- Elite lid
-
- Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Cees
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
"Cees Visser" schreef:
Ik heb nog een deksel liggen voor een rubber keerring. Die mag voor een goed bedrag weg.
Cees
Hoi Cees,
Het gaat meer om de lol.