- Berichten: 271
motor 244 start niet
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
13-06-2011 12:51 #103766
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic motor 244 start niet
Je schrijft dat de puntjes opgezuiverd zijn. Dan zal hij wel beter starten, maar wanneer het fiber nokje waar de nok van de centrale as tegenaan duwt ook versleten is, loop je kans dat de kontakthoek niet meer klopt. En dat heeft gevolgen voor de vonk. Met name met de koude start in de winter kun je dan problemen krijgen; ook het verbruik kan nadelig beinvloed worden.
Dat haken van de grondplaat is vaak te verhelpen met schoonmaken en smeren. Vaak heeft men in de laatste paar jaar verzuimd een paar druppels olie op het viltje te doen en bij het vervangen van de puntjes te kijken of alles nog schoon is.
Een verdelerkap is vaak bij de reguliere automaterialenhandel te krijgen. Wanneer je B21A en 244 zegt is dat meestal wel genoeg.
Dat de radiator bovenin niet warm wordt kan liggen aan een luchtbel of aan vervuiling. Je zou een keer een liter schoonmaakazijn in het koelcircuit erbij kunnen gooien, en na 100km de vloeistof eruit laten lopen en nieuwe erin. Je zult versteld staan van het vuil dat eruit komt en hoe goed je verwarming het opeens gaat doen!
Nog een paar gegevens die ik in mijn bezit had:
stroomverdeler A-motoren: Bosch IFU 4
Rotordraairichting: rechtsom
Voorontsteking 700-800tpm: 1976-1977: 15gr (met losgenomen vacuumslang)
,, ,, 1978- 12gr
,, bij 2500 tpm. 1976-1977: 32-36 gr (met losgenomen vacuumslang)
,, ,, 1978- 28-32 gr
Contacthoek A-motoren: 62 +/- 3 gr
Lichthoogte punten: 0,4-0,5mm
Electrodenafstand bougies: 0,7-0,8 mm
Overigens zit op de B19A en B20A dezelfde verdeler; alleen de instellingen zijn wat anders.
Groet, Sven
Dat haken van de grondplaat is vaak te verhelpen met schoonmaken en smeren. Vaak heeft men in de laatste paar jaar verzuimd een paar druppels olie op het viltje te doen en bij het vervangen van de puntjes te kijken of alles nog schoon is.
Een verdelerkap is vaak bij de reguliere automaterialenhandel te krijgen. Wanneer je B21A en 244 zegt is dat meestal wel genoeg.
Dat de radiator bovenin niet warm wordt kan liggen aan een luchtbel of aan vervuiling. Je zou een keer een liter schoonmaakazijn in het koelcircuit erbij kunnen gooien, en na 100km de vloeistof eruit laten lopen en nieuwe erin. Je zult versteld staan van het vuil dat eruit komt en hoe goed je verwarming het opeens gaat doen!
Nog een paar gegevens die ik in mijn bezit had:
stroomverdeler A-motoren: Bosch IFU 4
Rotordraairichting: rechtsom
Voorontsteking 700-800tpm: 1976-1977: 15gr (met losgenomen vacuumslang)
,, ,, 1978- 12gr
,, bij 2500 tpm. 1976-1977: 32-36 gr (met losgenomen vacuumslang)
,, ,, 1978- 28-32 gr
Contacthoek A-motoren: 62 +/- 3 gr
Lichthoogte punten: 0,4-0,5mm
Electrodenafstand bougies: 0,7-0,8 mm
Overigens zit op de B19A en B20A dezelfde verdeler; alleen de instellingen zijn wat anders.
Groet, Sven
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pieter van Duppen
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 69
13-06-2011 17:47 #103774
door Pieter van Duppen
Beantwoord door Pieter van Duppen in topic motor 244 start niet
Hoi Jo en Sven,
Dank voor jullie reactie en Sven voor de uitgebreide info over de verdeler. Nou heb ik gisteravond een verhandeling zitten lezen over LPG en de teneur was dat een juiste luchtaanvoer erg belangrijk is voor het goed lopen van de motor op LPG, dwz de luchtaanvoer zou geknepen moeten worden zodat er een geforceerde aanzuiging van lucht plaatsvindt.Vandaag heb ik het aanzuiggat van diam. 5 cm naar diam. 2,5 cm verkleind. Dit leverde gelijk een hele verbetering in het rijden op. Het schokken bij constante snelheid is verdwenen. De fijnafstelling is nog wel een punt maar er is goed met de auto te rijden. De grondplaat van de verdeler heb ik met wat olie behandeld en deze blijft zover ik kan zien ook niet meer hangen. De contactpuntjes komen zeker ook nog aan de beurt binnenkort.
De radiator is denk het beste te vervangen. Met het wisselen van de distributieriem eerder dit jaar merkte ik dat de lamellen bij aanraking al snel afbraken. Dan maar gelijk het systeem spoelen.
Groeten, Pieter
Dank voor jullie reactie en Sven voor de uitgebreide info over de verdeler. Nou heb ik gisteravond een verhandeling zitten lezen over LPG en de teneur was dat een juiste luchtaanvoer erg belangrijk is voor het goed lopen van de motor op LPG, dwz de luchtaanvoer zou geknepen moeten worden zodat er een geforceerde aanzuiging van lucht plaatsvindt.Vandaag heb ik het aanzuiggat van diam. 5 cm naar diam. 2,5 cm verkleind. Dit leverde gelijk een hele verbetering in het rijden op. Het schokken bij constante snelheid is verdwenen. De fijnafstelling is nog wel een punt maar er is goed met de auto te rijden. De grondplaat van de verdeler heb ik met wat olie behandeld en deze blijft zover ik kan zien ook niet meer hangen. De contactpuntjes komen zeker ook nog aan de beurt binnenkort.
De radiator is denk het beste te vervangen. Met het wisselen van de distributieriem eerder dit jaar merkte ik dat de lamellen bij aanraking al snel afbraken. Dan maar gelijk het systeem spoelen.
Groeten, Pieter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.