motor 244 start niet

• Pieter van Duppen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
29-05-2011 22:19 #103316 door Pieter van Duppen
motor 244 start niet is gemaakt door Pieter van Duppen
De motor van mijn 244DL uit 1982 wil niet starten, d.w.z. hij start wel maar zet niet door zodat hij blijft draaien. Ik reed met de auto een proefrit na een reparatie en na ca 7 km hield de motor er bij 50 km/h spontaan mee op. De reparatie bestond eruit dat ik een nieuwe spanningsregelaar/koolborstels in de dynamo gemonteerd heb en een aantal kabels, waar de mantel van kort geworden was en daardoor verdwenen, heb ik gerepareerd door er een nieuw stuk aan te solderen. Over het soldeerwerk heb ik een krimpkousje aangebracht. Het waren de volgende kabels: De zwarte en de rode die met de dikke rode naar de dymamo gaan, een gele die aan de linkerzijde net onder het kleppendeksel aan het motorblok zit en een rood/blauwe die samen met een blauwe op een cilindervormig onderdeeltje aangesloten zit bij de carburateur. De motor is een B21A met Stromberg. Om bij de bedrading te komen tijdens de reparatie heb ik de carburateur gedemonteerd. Zover ik kan zien heb ik alles meer gemonteerd zoals het voorheen ook zat. Tussen spruitstuk en carb heb ik een nieuwe pakking gezet. Noch op gas, noch op benzine start de motor door. Er is wel benzinetoevoer.

Heeft iemand een tip hoe ik er achter kan komen waar het aan ligt?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Leo Staats
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-05-2011 13:31 #103335 door Leo Staats
Beantwoord door Leo Staats in topic motor 244 start niet
Vervelend.

Ken deze motor niet.

Vanwege de recente werkzaamheden:

een paar ideetjes:
Alle gewijzigde bedrading controleren, en indien mogelijk doormeten. Wellicht losse verbinding. Kijk ook naar LPG schakeling.
Zekeringen OK?
Het contactslot werkt wel? Alles heeft normaal spanning?
Is er wel ontsteking/ vonk aan de bougies?
Ruik je benzine/gas uit de uitlaat?

success

Leo

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-05-2011 21:14 #103365 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic motor 244 start niet
Een B21A heeft weliswaa een andere kop dan een B18/B21, het principe blijft hetzelfde. Als je benzine-aanvoer hebt, en de motor heeft hiervoor wel goed gelopen, ben ik toch bang dat er iets met de ontsteking is misgegaan. Het zou kunnen dat er een sluiting is ontstaan, of dat de draad van de condensator gebroken is of sluiting maakt. Om bij de kabels van de startmotor te komen moet je langs de ontsteking en de draadjes die daaraan vastzitten zijn soms in de loop van de tijd wat hard geworden. Vandaar.
Toch zou een blik op het membraan van de Stromberg ook niet verkeerd zijn. Een scheurtje heeft ook onder andere de symptomen die jij opnoemt.
Ook succes met zoeken, Sven

• Pieter van Duppen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
30-05-2011 22:15 #103372 door Pieter van Duppen
Beantwoord door Pieter van Duppen in topic motor 244 start niet
Dank voor jullie tips.
Ik heb 1 bougie gecontroleerd op vonken en die doet het, aan het membraam van de carb zie ik niets bijzonders, aan de carb so wie so niet. de startmotor werkt normaal. Het gekke is dat het net is of de motor aanslaat, maar niet doorzet, dus anders dan wanneer bijv de benzine op is. Het draadje van de condensator is goed aangesloten, ik ruik inderdaad geen overdreven benzinelucht, maar ja ik heb ook niet te lang aangehouden. Ik heb nog steeds geen idee.
Zou het kunnen dat de vonken niet krachtig genoeg zijn? Zou er nog iets met de bobine kunnen zijn?

• Leo Staats
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
31-05-2011 21:37 #103410 door Leo Staats
Beantwoord door Leo Staats in topic motor 244 start niet
Zit de verdeler goed vast? Niet verdraaid?
Omdat het probleem zich zowel bij LPG and benzine voordoet, lijkt mij toch een ontsteking zaak.

Bobines kunnen inderdaad stuk gaan, maar dat zou wel erg toevallig zijn. Ik neem aan dat voor de werkzaamheden een en ander goed werkte?

Groeten

Leo

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-05-2011 22:25 #103412 door Sven Hakbijl (GAST)
De verdeler zit niet zo gauw los als bij B18/B20; hij zit met twee boutjes en een flens vast ipv met een strop. Maar toch is de gedachte van de vorige schrijver; een niet helemaal goed gestelde ontsteking ook de richting waar ik aan denk. Zijn er ook bougiekabels losgeweest? en zijn die in de goede volgorde weer teruggezet? Weet je zeker dat de verdeelkap goed is teruggezet? De verdeelkap kan een scheurtje hebben, en als dat op een gunstige plek zit, kan de vonk 'weglekken' naar massa. Dan zou de motor ook tamelijk schokkerig lopen. Hoe ziet de rotor eruit? Zit die goed op z'n plek?
Iets anders: Je kunt wel benzine-aanvoer hebben, maar worden de bougies ook vochtig van de benzine? Zo weet je dat het sap ook in de verbrandingskamer komt.
Wat bedoel je met 'hij lijkt te starten'? Geeft de motor een paar klappen en is het dan afgelopen? Of lijkt hij alleen maar lichter te gaan draaien, maar geeft hij geen echte klappen?

Groet, Sven

• Pieter van Duppen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
03-06-2011 10:54 #103461 door Pieter van Duppen
Hoi Sven en Leo,
Ik had de carburateur uitgebouwd om beter bij de bedrading te kunnen. Ik heb de carburateur open gemaakt, gecontroleerd, de vlotter afgesteld en verder niets bijzonders gevonden. Aan de bedrading heb ik verder ook niets bijzonders gevonden. Ik heb e.e.a. weer gemonteerd en een poging gedaan om te starten. Dij de eerste keer deed de motor nog precies hetzelfde als daarvoor. De tweede keer startte hij gewoon alsof er niets aan de hand was. Nog steeds onduidelijk wat het was...
Groet, Pieter

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-06-2011 21:18 #103506 door Sven Hakbijl (GAST)
Goed dat je motor weer loopt. Ook fijn dat je het even terugmeldt. Wat mij zou frustreren is dat ik niets gevonden heb. Je zou graag weten wat er aan de hand was, om het een volgende keer te voorkomen. toch? Maar: rijden blijft het belangrijkst!
Groet: Sven

• Pieter van Duppen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
12-06-2011 13:56 #103746 door Pieter van Duppen
Het is inderdaad lastig nu de oorzaak niet bekend is, maar het is niet zo dat de auto nu als een zonnetje loopt.
De afgelopen week heeft een collega van mij geholpen en verder naar een mogelijke oorzaak gezocht.
De volgende constateringen/acties:
- luchtfilter van winter- op zomerstand gezet.
- contactpunten opgezuiverd en afstand juist afgesteld: stond op ca. 0,2 mm
- geconstateerd dat de grondplaat waar de contactpunten op gemonteerd zitten blijft haken. Deze wordt door de vacuumvervroeger bediend en het blijkt dat deze soms blijft hangen. Hier moet ik dus iets aan doen. Ik heb van de verdelerkap geen documentatie kunnen vinden tot nu toe. Op de site staat alleen documentatie van een elektronische ontsteking maar goed, misschien lukt het ook wel zonder documentatie.

Afgelopen vrijdag heb ik ruim 100 km met de auto gereden. Zolang de motor blijft trekken is er niets aan de hand echter bij constante snelheid gaat hij schokkerig lopen. Op gas althans, als ik dan naar benzine schakel loopt hij schokvrij. Ik ben er nog niet achter of dit betekent dat het probleem zich alleen bij rijden op gas voordoet; daar wil ik de komende week achterkomen door te rijden onder verschillende omstandigheden op gas en benzine. Vanmorgen startte de motor slecht op benzine; ik denk veroorzaakt door de niet goed werkende ontsteking.
Het lijkt erop dat het verbruik op gas aanzienlijk gedaald is. Het eerste ledje vd gasindicator ging pas na ruim 100 km uit terwijl dat voorheen al na 80 km uitging. Zou het kunnen dat het schokkerig rijden (mede) veroorzaakt wordt door een verkeerde afstelling van het gas?

Wat ik trouwens ook merkte is dat de radiator nauwelijks warm is na een rit, ten minste het centrale bovendeel. Aan de linkerzijde waar de slang die naar de thermostaat gaat vastzit is de radiator wel heet. Als de auto even stilstaat wordt de bovenzijde wel warm. De temperatuurmeter geeft geen bijzondere temperatuur aan: hij staat net onder het midden.

Eventuele tips zijn uiteraard van harte welkom

• jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
13-06-2011 01:00 #103763 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic motor 244 start niet
Schokkerig rijden bij constante snelheid is vaak een defecte condensator , kleine investering ;) zou dan ook gelijk nieuwe puntjes monteren.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD