Staat van de motor (B20) beoordelen

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-05-2011 21:54 #103224 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Staat van de motor (B20) beoordelen
Hoi Lars,

De kleppen lijken inderdaad veel te diep te liggen, zelf heb ik ook een kop liggen waar vroeger klepzetels in gezet
zijn, ook deze lagen ongeveer zo diep net als bij jou, volgens een revisiebedrijf zou er nog mee gereden kunnen worden
maar goed was het zeker niet.
Zo zie je maar dat ook "geharde"klepzetels kunnen slijten, waarschijnlijk zijn de materialen van tegenwoordig wel
wat beter.
Heeft iemand hiermee ervaring?
Succes met je kop!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-05-2011 09:37 #103234 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Staat van de motor (B20) beoordelen

"C.L.J. Buiting" schreef:
Hoi Lars,

De kleppen lijken inderdaad veel te diep te liggen, zelf heb ik ook een kop liggen waar vroeger klepzetels in gezet
zijn, ook deze lagen ongeveer zo diep net als bij jou, volgens een revisiebedrijf zou er nog mee gereden kunnen worden
maar goed was het zeker niet.
Zo zie je maar dat ook "geharde"klepzetels kunnen slijten, waarschijnlijk zijn de materialen van tegenwoordig wel
wat beter.
Heeft iemand hiermee ervaring?
Succes met je kop!

Misschien een stomme vraag: Maar heeft niet iedere kop standaard klepzetels (ringen) En worden die verwisseld zodra ze te ver ingesleten zijn voor een gehard exemplaar?

Dat dacht ik altijd namelijk...

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-05-2011 20:52 #103255 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Staat van de motor (B20) beoordelen
De klepzittingen zijn uitgefreesd in het gietijzer voor zover ik weet. Alu koppen, die hebben altijd ringen erin.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-05-2011 10:52 #103327 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Staat van de motor (B20) beoordelen
Onze oude gietijzeren hebben origineel nooit klepzittingsringen gehad, dus als ze erin zitten zijn ze er bij een revisie erin gekomen.
Lars: ik heb eens bij enkele van mijn koppen gekeken: die waarvan ik weet dat ze goed zijn hebben duidelijk opliggende kleppen (ongeveer 1mm hoger dan het vlak eromheen). Wat mij echter vooral opviel was dat ook bij die waar de uitlaatkleppen ver ingeslagen waren de inlaatkleppen nog hoger lagen dan bij jou. Om de klepzitting heen is bij jou een licht verdiepte rand te zien, deze is bij mijn klepzittingen zonder geharde zittingen niet aanwezig, maar wel bij die met de geharde zittingen. Ook verloopt (zover ik kon zien) de rand van de inlaatklepzitting in het deel onder de klep normaal glad, dus zonder de deels aanwezige duidelijke (meerdere mm brede) rand die bij jou te zien is.
Dus samengevat ziet het er voor mij bij jouw kop ernaar uit dat deze of bij alle kleppen geharde klepzittingen heeft (maar dan nogal diep waardoor de kleppen erg diep liggen of ze waren te zacht en ook al ingeslagen) of dat er nagefreesd werd. Vaststellen of je geharde klepzittingen hebt is echter alleen met zekerheid te doen door te kijken of er rondom een naad van deze ringen ten opzichte van de kop te zien of voelen is (vooral onderlangs / in het deel dat bij gemonteerde klep niet zichtbaar is). Echter naast de genoemde dichtheidstest zeker ook kijken of de vorm van de dwarsdoorsnede van de klep en klepzitting nog binnen de norm is.
Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-05-2011 20:22 #103359 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Staat van de motor (B20) beoordelen
De meeste kleppen van die kop liggen gewoon te diep: kijk eens goed naar de kleppen , als er zoals bij jou klepzittingen in zijn gezet, zijn die altijd gehard..ik zie de ringen van de nieuwere zittingen toch zitten??
M.i. verbranden de kleppen en slaan in, de harde zitting over het algemeen veel langzamer.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD