Staat van de motor (B20) beoordelen

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-05-2011 22:27 #103161 door Lars Rengersen
Staat van de motor (B20) beoordelen is gemaakt door Lars Rengersen
Ik heb nog een uitgebouwde B20 staan, die ik vandaag maar eens open heb gemaakt.
Nu vind ik het lastig om de staat te beoordelen.
De zuigers hebben geen speling, maar het is wel viezig.
De hoonsporen lijken er nog te zitten, maar er lijkt ook iets van een rand te zitten bovenaan (al is dat vooral koolaanslag).
Een fototje:

En dan de kop.
Ook een rommeltje met veel aanslag en voor mijn gevoel liggen de kleppen al vrij diep.

En dan tot slot, wel of geen harde klepzittingen? Hoe kun je dat nou herkennen?

Wat denken jullie van de toestand van dit onderblok en deze kop?

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-05-2011 23:23 #103163 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Staat van de motor (B20) beoordelen
De zittingen zijn ooit vervangen, orgineel is gietijzer net als de rest vd kop. De uitlaatkant heeft een paar nare scherpe overgangen, van slijtage (dan waren het niet erg harde klepzetels) of verkeerd inzetten (van kleine naar grote klep).
Volgens mij zijn die omkeerplekken van de ringen ook iets te aanwezig, je zou de zuigers en ringgroeven eens moeten bekijken.
Ik denk dat er een soort revisie gedaan is, maar niet al te grondig.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-05-2011 23:41 #103166 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Staat van de motor (B20) beoordelen

Bijlage niet gevonden

Hoi Lars,
Je ziet in de cilinderwand 3 ingesleten kringen, dat is waar de zuigerveren ingesleten zijn. Als je de zuigers aan de zijkant bekijkt vermoed ik dat er schade is te zien van kantelende zuigers, dat geeft schade aan de wanden. Er ligt veel rommel opdat lijkt ijzervijlsel, zat dat ook op de carterplug ?
De kleppen liggen inderdaad diep, kan nog erger, kijk maar op deze foto. Is van de B20 die we uit elkaar hebben gehaald waar jij bij was. Deze kop was te ver heen om nog gereviseerd te worden en de cilinders ging nog net, die gedraaide streepjes zijn de sporen van de hoonfrees, dat zie ik ook in mijn gehoonde cilinderwanden, weet niet zeker of je dat blijft zien. Voor revisie was de wand glad, met voelbare ribbels (die 3 die jij ook ziet)

Ook de klepstoters waren helemaal ingeslagen.
Vandaag de lagerschalen en de oliepomp bij Dries opgehaald en komende week gaan we de B20 monteren, zal voldoende foto's maken en ook van de versleten nokkenas. afsluitring etc.
I'll be back

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-05-2011 01:18 #103170 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Staat van de motor (B20) beoordelen
Dag Lars, zo op de foto's te zien lijkt mij dit een gebruikt blok dat nog lang niet op zijn eind is. Heb je eerst een compressietest gedaan? dat zegt ook veel over de staat. Als compressie goed is zou ik dit gewoon schoonmaken en weer monteren. De hoon groeven slijten aan de zijkanten het hardst weg, aan de voor en achterkant blijven ze langer zichtbaar. Bij dit blok zijn ze ook aan de zijkanten nog goed zichtbaar wat dus aangeeft dat slijtage daar meevalt. Als je het echt wil weten moet je gaan meten (compressie dus, maar ook ovaalheid, spelingen, enz...) maar op het gevoel en de foto af zou ik hier nog geen revisie tegenaan gooien. Het gruis is moeilijk te beoordelen, maar kan best gewoon roet zijn. metaal komt gewoonlijk onder in het blok tenzij er echt schade is aan kleppen, zuigers of zuigerveren. Het lijkt inderdaad zo dat de zitting al ooit is vervangen, ik neem aan dat die dan hard is maar zeker kan ik dat niet zeggen. Ik zou voor de zekerheid bij het schoonmaken van het raakvlak tussen klep en zitting afblijven en de troep er netjes rondom weg halen. Als de zittingen niet hard zijn hebben ze toch nog een hard beschermlaagje als de motor lang op lood houdende benzine heeft gereden, dat haal je er dus best niet van af. Kleppen zitten net iets dieper dan normaal, maar nog niet overdreven. Ik heb net zoals op de foto van e.s.g al veel erger gezien. Hoe gaan de klepstelen in de geleiders?

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-05-2011 08:44 #103171 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Staat van de motor (B20) beoordelen
Hallo Lars, helaas geen compressiemeting. Maar zover ik het aan de hand van de foto's kan beoordelen ziet de cylinderwand er niet echt verkeerd uit, de koolaanslag kan door olie langs de klepstelen komen. Maak de bovenkant van de zuigers eens schoon en kijk eens of het al overmaatse zuigers betreft (is normaal met kleine cijfers ingeslagen) of meet de diameter. Als het al overmaatse zijn is natuurlijk nog steeds niet bekend hoeveel hij erna gelopen heeft, maar is de kans groter dat hij goed is. De slijtage van de cylinders is eigenlijk alleen maar goed te meten met preciese meetapparatuur en uitgebouwde cylinders (eventueel ook zuigers uitbouwen ter controle of er zuigerveren vast zitten of gebroken zijn, beter nog nieuwe zuigerveren). De kleppen liggen voor mijn gevoel erg diep, bij de koppen met geharde klepzittingen en de niet versleten exemplaren die ik tot nu toe gezien heb liggen ze duidelijk op. Als het geharde klepzittingen zijn vind ik het vreemd dat ze zo diep liggen maar vooral zou dan bij de uitlaatklep het onderste smalle randje niet aanwezig mogen zijn, de huidige dwarsdoorsnede is niet volgens de norm (van de dieper liggendende duidelijk zichtbare gedeeltelijke rand weet ik niet zeker of deze normaal is, zou ik na moeten kijken). Geharde klepzittingen zijn ringen die na het wegfreezen van de oude klepzittingen erin gezet worden, dus er moet dan altijd onderaan rondom een zichtbare rand/kier te zien zijn, dus even goed schoonmaken. Het is natuurlijk altijd de vraag wat je van een gebruikte motor verwacht, maar het onderblok ziet er voor mij bruikbaar uit. Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-05-2011 22:13 #103195 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Staat van de motor (B20) beoordelen
Bedankt voor de reacties en het meedenken.
Compressietest heb ik wel gedaan, maar was met koude motor en niet erg hoopgevend.
Vandaar dat ik hem maar heb opengemaakt.
Het gaat me voornamelijk om de kop. Die uit mijn 142DL is namelijk echt helemaal op.
Zie foto's in het topic Ik en mijn Volvo .

Ben nu begonnen met het vervangen van de klepsteelrubbers, maar ik vind de kleppen toch wel vrij diep liggen.

Gaat die kop nog een tijdje mee?

Heeft iemand een voorbeeldfoto van hoe een geharde klepzitting in een kop eruit moet zien?
Voor mijn gevoel heeft deze kop ze niet.

De rommel in het onderblok lijkt me overigens eerder kool/roet aanslag en resten dan roest.

Bijlagen:

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-05-2011 23:29 #103199 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Staat van de motor (B20) beoordelen
De kop waar mijn B20 nu mee draait heeft de kleppen ong. net zo diep (uitlaatklep vlak met kamer) of inmiddels erger, zolang de kleppen afsluiten geen probleem.
Draai er bougies in, giet wat benzine in de verbrandingskamers en kijk of het weglekt.
Smeer wat krijt op de klepranden, draai ze rond in hun zetel en kijk of er rondom een contactvlak is en zo ja, of het de voorgeschreven +/- 2 mm breed is.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-05-2011 09:10 #103206 door Lars Rengersen
Dankje! Dat zijn mooie praktische doe het zelf tips.
Ik ga ermee aan de slag en laat de resultaten weten.

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-05-2011 11:47 #103210 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Staat van de motor (B20) beoordelen
Voor het bepalen of geharde klepzittingen of niet: zie mijn vorige reactie, als ze aanwezig zijn is het randje goed te voelen en deels ook te zien, op een foto is het moeilijk te zien (zou na het weekend foto's kunnen leveren). Voor mijn gevoel zijn de kleppen erg ver ingeslagen, op de foto's blijken zelfs de inlaatkleppen diep te liggen. Alhoewel de uitlaatkleppen voor geharde klepzittingen voor mijn gevoel te diep liggen en het voorheen beschreven randje er dan niet mocht zijn, wil ik niet uitsluiten dat er geharde klepzittingen in zitten, maar dan niet zoals ik ze ken. Als de rand waarop de kleppen aanliggen te ver van de norm afwijkt zou ik in combinatie met de diep liggende kleppen deze kop alleen als noodoplossing zien (weinig rijden of incalculeren dat je over niet al te lange tijd een andere kop moet hebben). De hiervoor genoemde controletips zijn zeker belangrijk bij het nemen van je beslissing. Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-05-2011 19:17 #103218 door Lars Rengersen
Nou, heb even snel de test met wat lampolie gedaan op de kleppen die het meest links op de foto te zien zijn.
Spoelt helaas gewoon weg. Ik ga maar eens kijken of ik ergens een kleppen slijp setje kan kopen om zo de kleppen i.c.m. zetels een beetje bij te slijpen.
Dit gaat dan eventueel wel ten koste van het eventueel opgebouwde beschermlaagje door loodhoudende benzine, maar dan sluiten ze tenminste af. Ik ga toch niet veel met deze auto rijden.
Maar goed, tegelijkertijd ook maar even kijken of ik nog een andere B20 kop over heb (als het goed is wel).
Heb wel een prima B18 kop liggen, maar dat gaat hem helaas niet worden.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD