Welke nokkenas te kiezen?

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-04-2011 23:13 #101956 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Welke nokkenas te kiezen?
Eerste vraag is waarom ga je de nokkenas vervangen? Is het om meer vermogen te krijgen, in dat geval ga dan absoluut voor een moderne as. De assen van tinustechniek kan ik persoonlijk echt aanraden. Het prijsverschil is het dubbel en dik waard. De nokkenas is zowat het belangrijkste om vermogen mee op te gaan bouwen. Is het omdat je oude as versleten is? dan vraag ik me af of de gratis assen die je kan hebben ook geen gebruikte zijn. mijd dit, veel ga je er niet mee winnen en kan een tijd goed gaan maar gaat op termijn problemen geven. Als je low budget wil zou ik het beschikbaar budget volledig aan de nokkenas besteden. Het gaat natuurlijk nog meer opleveren als de rest mee gaat (kop, carburator, uitlaat, enz...), maar dan heb je nu alvast een goede basis en de rest kan je dan later stapsgewijs nog uitvoeren, eventueel met gebruikte of sloop onderdelen. Ook zonder de andere delen gaat een TT3 as bv wel degelijk al een stuk verschil maken in koppel en vermogen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Martin van Limbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-04-2011 18:47 #101961 door Martin van Limbeek
Beantwoord door Martin van Limbeek in topic Welke nokkenas te kiezen?
Denk ik net zeker te weten dat ik er een D as in doe, lees ik dit hierboven...

Ik wil de as vervangen om meer vermogen te krijgen.
Is het verschil zo groot met een D-as? Als er een tweetrap weber opkomt, stijgt het verschil dan evenredig of maakt het met de TT3 nog meer verschil?

Het is een goeie D-as die ik van een kameraad krijg, dus betrouwbaarheid zit wel goed.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-04-2011 22:27 #101967 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Welke nokkenas te kiezen?

" van Limbeek (GAST)" schreef:

Het is een goeie D-as die ik van een kameraad krijg, dus betrouwbaarheid zit wel goed.

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje naïef om een gebruikte nokkenas te monteren. (bij verkeerde olie slijten ze hard.) Zoek maar eens op het forum. Alleen wanneer je huidige as echt goed rond is (lifthoogte gemeten?) Zal je naar mijn verwachting een progressie merken tov een gebruikte D-as.

Ik zou zoals hiervoor al aangegeven voor een nieuwe TT as gaan.

• Martin van Limbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
03-04-2011 08:47 #101970 door Martin van Limbeek
Beantwoord door Martin van Limbeek in topic Welke nokkenas te kiezen?

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje naïef om een gebruikte nokkenas te monteren. (bij verkeerde olie slijten ze hard.) Zoek maar eens op het forum. Alleen wanneer je huidige as echt goed rond is (lifthoogte gemeten?) Zal je naar mijn verwachting een progressie merken tov een gebruikte D-as.

Of de D-as nog goed is, is toch ook te meten (en te zien)?

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-04-2011 09:56 #101972 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Welke nokkenas te kiezen?
Je kunt hem natuurlijk meten en op het oog kun je ook al veel zeggen over de staat. Echter: de nokvolgers en nokken zijn op elkaar ingesleten en je hebt er vast niet de bijbehorende bij?

Koop een TT3 of TT4 as en koop er nieuwe nokvolgers bij. (En dan maar hopen dat de lagerschalen nog goed zijn zoals eerder opgemerkt) De TT5 levert vooral een hoog vermogen maar is voor straatgebruik niet zo geschikt.

Volgende stap: dubbele klepveren voor hogere toerentallen, en een outlaw carb.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Ivo Van Antwerpen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-04-2011 00:05 #102005 door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Welke nokkenas te kiezen?
Ik heb die verschillende setups nog niet uit geprobeerd, maar het lijkt me logisch dat een TT3 met de stromberg veel meer gaat opleveren dan bv een D as met tweetraps weber.
Verwacht van die weber ook geen wonderen, ze zijn vergelijkbaar met de dubbele SU. Beter is de Weber performance met 2 x 27mm venturis, de zogenaamde outlaw (merk je ook in verbruik als je nogal regelmatig doorduwt op het pedaal), of nog beter dubbele de zijstroom webers, dellorto's of solexen. Deze vallen zeker met de spruitstukken erbij echter niet meer onder 'low budget'.
Als je uitlaat nog één pijp is op de collector, kan een andere collector en passend tweepijps voorstuk (marktplaats?) ook al een flinke verbetering zijn voor weinig geld.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD