Welke nokkenas te kiezen?
- Martin van Limbeek
- Senior lid
-
Ik wil graag een andere nokkenas in mijn blok zetten (B20, 144 uit '70) en heb de keuze uit de volgende assen: C, D (uit een B20E) en een K.
Wat zijn de onderlinge verschillen? En welke kan ik het beste nemen als ik meer acceleratie wil? Is een andere uitlaat nodig?
Ik hoor het graag.
Mvg, Martin
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
leuker zijn de assen van tinustechniek , in jouw geval wordt het dan de tt3 of tt4 as.
als je echt meer snelheid wilt dan wordt het ook een snellere uitlaat , betere carburateur(s) e.d.
de nokkenas is een van de belangrijkste onderdelen als je meer wilt , dus begin hier maar mee.
- Martin van Limbeek
- Senior lid
-
En als je alleen een andere as doet, moet dan ook een andere uitlaat? Of dat alleen in combinatie met een andere carburateur?
Alvast bedankt.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
" van Limbeek (GAST)" schreef:
Maar hoe zijn de verschillen tussen de assen? De c en d assen kan ik gratis krijgen, de k niet. En er is nog een aardig prijsverschil tussen een k en een tt3...
En als je alleen een andere as doet, moet dan ook een andere uitlaat? Of dat alleen in combinatie met een andere carburateur?
Alvast bedankt.
Misschien handig om te vermelden wat je huidige setup is?
Verschil tussen een C en een K as is volgens mij niet zo groot
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Alle OHV nokkenassen. Zo te zien zijn K en D praktisch uitwisselbaar. De C is nog redelijk mild daarbij vergeleken. Alle Volvo assen zijn nog redelijk mild vergeleken met alle race-assen die daarna zijn gemaakt. Basisvariabelen zijn de duration (hoelang staat de klep open) en overlap (in- en uitlaatklep staan tegelijktijd open, bevorderd cilindervulling). De oude assen zijn niet zo flexibel, 't is toeren of koppel.
Meer overlap is nodig om meer toeren te kunnen draaien, en zo vermogen bij hoge rpm's te maken. Dan zit je bij 5000 en meer.
Als je liever wat minder herrie maakt, moet je de C of zelfs een A nemen. Goed koppel bij lagere toerentallen, lekker brommen.
Moderne assen hebben minder moeite met de combinatie lage toeren koppel en hoge toeren vermogen draaien.
- Martin van Limbeek
- Senior lid
-
Mijn huidige set up is standaard.
De data van K en D zijn aardig gelijk, dus dat maakt weinig verschil. Voor mij zou het dus een D kunnen worden, want die is gratis.
Met alleen een andere as merk je nog niet heel veel, toch? Wat is een logische vervolgstap? Low budget...uiteraard

- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
dat spul is peperduur.
logische vervolgstap , denk aan een 123 ignition en een weber outlaw , een simmons misschien??
ehh , dat is dan 250 + 600 + 250 maakt ong 1100 euries.
en als je je nokkenas vervangt denk dan aan de nokkenas-lagerschalen , deze zijn ingelopen op je huidige nokkenas.
wat denk je wat er gebeurt als je de lagerschalen niet vervangt en er een andere as in schuift??
kan goed gaan (gokje) maar ook fout.
ehh , pakkingset , koppakking e.d.
nee , daar is niks low budget aan :mrgreen:
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Wat houdt een 'standaard' setup in, heb je een enkele carb erop? Misschien kun je voor een leuk bedrag ergens een set dubbele SU-carburateurs vinden, dat lijkt me dan al een goede stap.
In plaats van een 123-ignition kun je evt. beginnen met een Velleman kitje (elektronische ontsteking, kost zo'n 15 euro). Lijkt me dat dat niet zoveel doet voor je vermogen, maar je hoeft 'nooit' meer contactpuntjes te vervangen.
En qua uitlaat: daar heb ik weinig verstand van, maar ik kan me voorstellen dat het grootste verschil tussen een standaard uitlaat en een Simons uitlaat de diameter is? Dus dat de uitlaatgassen makkelijker weg kunnen stromen?
In dat geval kan ik me voorstellen dat een tweedehands uitlaat van een willekeurige (grote) auto hetzelfde effect kan verzoorzaken, zolang de diameter maar groter is dan van een standaard uitlaat. Zoiets kun je voor weinig geld op een willekeurige sloop wel vinden. Of is dat wat te kort door de bocht?
Pakkingen: tja.. normaal gesproken: altijd vervangen. Aan de andere kant, als het een hobby-auto is en je het risico wilt nemen zou je een hoop kunnen hergebruiken (koppakking: ALTIJD nieuw). Ongetwijfeld zul je dan -vroeg of laat- last krijgen van een of andere lekkende pakking, maar als je daar geen moeite mee hebt kan dat je geld besparen.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- Martin van Limbeek
- Senior lid
-
Als je voor low-budget gaat vallen dingen als een 123 ignition en weber outlaw wel af.. maar daar zijn toch ook wel alternatieven voor?
Wat houdt een 'standaard' setup in, heb je een enkele carb erop? Misschien kun je voor een leuk bedrag ergens een set dubbele SU-carburateurs vinden, dat lijkt me dan al een goede stap.
In plaats van een 123-ignition kun je evt. beginnen met een Velleman kitje (elektronische ontsteking, kost zo'n 15 euro). Lijkt me dat dat niet zoveel doet voor je vermogen, maar je hoeft 'nooit' meer contactpuntjes te vervangen.
En qua uitlaat: daar heb ik weinig verstand van, maar ik kan me voorstellen dat het grootste verschil tussen een standaard uitlaat en een Simons uitlaat de diameter is? Dus dat de uitlaatgassen makkelijker weg kunnen stromen?
In dat geval kan ik me voorstellen dat een tweedehands uitlaat van een willekeurige (grote) auto hetzelfde effect kan verzoorzaken, zolang de diameter maar groter is dan van een standaard uitlaat. Zoiets kun je voor weinig geld op een willekeurige sloop wel vinden. Of is dat wat te kort door de bocht?
Pakkingen: tja.. normaal gesproken: altijd vervangen. Aan de andere kant, als het een hobby-auto is en je het risico wilt nemen zou je een hoop kunnen hergebruiken (koppakking: ALTIJD nieuw). Ongetwijfeld zul je dan -vroeg of laat- last krijgen van een of andere lekkende pakking, maar als je daar geen moeite mee hebt kan dat je geld besparen.
Bedankt voor het low-budget meedenken.
Ik heb nu een enkele stromberg carb. Maar ik kan, voor weinig

Klopt het uitlaat verhaal? Want als het puur om de diameter gaat, geeft dat wel mogelijkheden.
Een nieuwe koppakkingset komt er sowieso op. Het is wel mijn daily driver, dus het moet wel betrouwbaar blijven:)
Het dat zo: velleman kitje? Lijkt me ook wel wat. Waar te koop?
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
" van Limbeek (GAST)" schreef:
Als je voor low-budget gaat vallen dingen als een 123 ignition en weber outlaw wel af.. maar daar zijn toch ook wel alternatieven voor?
Bedankt voor het low-budget meedenken.
Ik heb nu een enkele stromberg carb. Maar ik kan, voor weinig, een tweetraps weber kopen. Dus dat zal er ook wel op komen.
Klopt het uitlaat verhaal? Want als het puur om de diameter gaat, geeft dat wel mogelijkheden.
Een nieuwe koppakkingset komt er sowieso op. Het is wel mijn daily driver, dus het moet wel betrouwbaar blijven:)
Het dat zo: velleman kitje? Lijkt me ook wel wat. Waar te koop?
Ik zou dan dus gelijk een hot-spark setje monteren. Kost je 25euro meer bij Tinustechniek .
Heb je ook gelijk geen punten meer!
Mbt de uitlaat:
Weber + Spaghettipijp (op marktplaats rond de 150euro) en dan zelf een uitlaat fabriceren!
Als je toch bezig bent...