Help: Lekkende motorblokverwarming

  • Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-03-2011 22:09 #101827 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Help: Lekkende motorblokverwarming
ik kan me vergissen, maar denk het ooit ergens andersom gelezen te hebben,
en wel als volgt:

plaats de plug in de opening met de bolle kant naar buiten (ipv naar
binnen);
sla met hamer in midden vd plug, zodat op die plaats de bolle kant naar binnen
komt;
daardoor vergroot de diameter vd plug en komt deze klem te zitten in het
motorblok;
dit is dan blijkbaar voldoende om geen koelwater door te laten
(dat slechts een "lichte" druk van 0.3kg blijkt te hebben, zo lees ik ergens).

Ik heb nog in de literatuur gezocht, maar vind helaas niets daarover terug.

Misschien kan N.M. de Boer dit bevestigen of ontkennen (in zijn uitleg spreekt
hij toch ook van "...zodat die vlakker wordt en dus uitzet?...", antwoord zou
dus ook kunnen zijn: "zie mijn antwoord").

Als ik ingeslagen plug in motor bekijk dan lijkt de vorm het gevolg te zijn van
hierboven beschreven acties.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-03-2011 22:28 #101830 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Help: Lekkende motorblokverwarming
Haha, goed lezen: de ene zegt bolle kant buiten en de andere holle kant binnen...

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-03-2011 10:02 #101837 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Help: Lekkende motorblokverwarming
Definitief een nieuwe plug met de bolle kant naar buiten plaatsen, hoe wil je anders de plug vlak geslagen krijgen. Geen bolling naar binnen slaan, kijk maar eerst eens hoe de andere pluggen eruit zien: vrijwel vlak. Bij een te sterke bolling naar binnen heb je weer bijna dezelfde buitendiameter als voorheen toen de bolling naar buiten was, daarmee bereik je dus geen afdichting. Voorzichtig slaan met een groot vlak tussenstuk (eventueel uit hout of een plastic hamer) tussen hamer en plug, dan zal het niet te diep slaan ook bij de eerste plug die iemand plaatst lukken. Een beetje vloeibare pakking op de rand van de plug voor het plaatsen is zeker niet slecht (zeker ook niet voor het vertrouwen erin dat hij dicht wordt). Succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 06155-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-03-2011 19:55 #101893 door 06155-dummy
Beantwoord door 06155-dummy in topic Help: Lekkende motorblokverwarming
Na veel gepiel heb ik het apparaat uit de motor gekregen en blijkt het met een moer en een klem-mechanisme aan de achterkant in het blok (zie foto) vast te zitten met een rubberring ertussen.
Goed schoonmaken, rubberring met waterpompvet ertussen, er weer in en klaar is kees. Helemaal dicht !



Amazon´68 Sedan, 2-deurs, B20-M46, nu ongeveer 125PK........zoek nog mooie wielen........
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD