Help: Lekkende motorblokverwarming
- 06155-dummy
- Premium lid
-
Minder
Meer
27-03-2011 11:46 #101763
door 06155-dummy
Amazon´68 Sedan, 2-deurs, B20-M46, nu ongeveer 125PK........zoek nog mooie wielen........
Help: Lekkende motorblokverwarming is gemaakt door 06155-dummy
Hallo allemaal,
Ik heb een vrij jonge B20 uit een 242 uit 1978 volledig gereviseerd. Het is er een die volgens mij uit Zweden is gehaald.
Nu is het probleem dat er in de opening van de achterste vriesplug, onder het spruitstuk, een motorblokverwarming is gemonteerd. Daar lekt die koelvloeistof en het loopt er echt in een straaltje uit.
Wie weet hoe zo'n verwarmingselement gemonteerd zit ? Is dat erin geperst, is het erin geschroefd, of zit het met een rubber, zoals in een wasmachine ?
Ik kan er ook geen tekeningen van vinden of spec's hoe het gemonteerd zit en ben dan wat huiverig om er aan te zitten.
Gaarne advies. Nu is mijn blok klaar en loopt, maar kan ik er nog niks mee.........
Ik heb een vrij jonge B20 uit een 242 uit 1978 volledig gereviseerd. Het is er een die volgens mij uit Zweden is gehaald.
Nu is het probleem dat er in de opening van de achterste vriesplug, onder het spruitstuk, een motorblokverwarming is gemonteerd. Daar lekt die koelvloeistof en het loopt er echt in een straaltje uit.
Wie weet hoe zo'n verwarmingselement gemonteerd zit ? Is dat erin geperst, is het erin geschroefd, of zit het met een rubber, zoals in een wasmachine ?
Ik kan er ook geen tekeningen van vinden of spec's hoe het gemonteerd zit en ben dan wat huiverig om er aan te zitten.
Gaarne advies. Nu is mijn blok klaar en loopt, maar kan ik er nog niks mee.........

Amazon´68 Sedan, 2-deurs, B20-M46, nu ongeveer 125PK........zoek nog mooie wielen........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27-03-2011 12:50 #101764
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Help: Lekkende motorblokverwarming
Volgens mij worden de meeste erin geperst met een rubber ring.....
Bij Calix geeft men gewoon aan dat hij er in wordt getikt met een hamer.
Bij Calix geeft men gewoon aan dat hij er in wordt getikt met een hamer.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
27-03-2011 15:01 #101771
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Help: Lekkende motorblokverwarming
Mijn inschatting is hetzelfde als die van Tom, volgens mij zit hij inderdaad gewoon geperst.
Kun je hem er niet gewoon uithalen en een gewone vriesplug monteren?
Kun je hem er niet gewoon uithalen en een gewone vriesplug monteren?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-03-2011 15:19 #101773
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Help: Lekkende motorblokverwarming
Meestal zitten die dingen geklemd in rubber en worden op hun plaats gehouden door een aangedraaide moer of bout.Als je die los draait,kun je na enig heen en weer bewegen de dompelaar verwijderen.Alles goed schoonmaken (vooral de pasrand )en dan een nieuwe vorstplug erin slaan,na eerst wat siliconen aan de pasrand te hebben gesmeerd.Ik heb ze al vaak verwijderd,omdat ze meestal oud zijn en gaan lekken.Succes
- Dick Kallemein (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-03-2011 19:15 #101779
door Dick Kallemein (GAST)
Beantwoord door Dick Kallemein (GAST) in topic Help: Lekkende motorblokverwarming
Wil ook de blokverwarming van mijn B18 verwijderen voor een vorstplug,moet je daarvoor nog een beetje kolevloestof voor aftappen.En wat voor merk ciliconen moet ik voor het monteren van de vorstplug gebruiken.
Groet
Dick Volvo 544
Groet
Dick Volvo 544
- Dick Kallemein (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-03-2011 19:20 #101780
door Dick Kallemein (GAST)
Beantwoord door Dick Kallemein (GAST) in topic Help: Lekkende motorblokverwarming
Wil ook mijn blokverwarming verwijderenvan mijn b18 blok,moet ik daar nog wat koelvloestof voor aftappen.En welk merk soort ciliconen moet ik gebruiken voor het monteren van de vorstplug.
Groet
Dick Volvo 544
Groet
Dick Volvo 544
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-03-2011 20:37 #101785
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Help: Lekkende motorblokverwarming
Er moet behoorlijk wat water uit het blok.Er zit een kraantje een stukje onder de 4 vorstpluggen onder het spruitstuk.Ik geloof dat er vaak helemaal geen kit wordt gebruikt,maar ik doe het in ieder geval wel.Goed het randje schoonmaken en uitschrapen.Ik gebruik meestal blue seal voor dit soort zaken.Er is ook kit die speciaal voor waterafdichtingen is bestemd.Kijk, als je de plug er zonder kit inzet en hij lekt achteraf weer, kun je weer van voren af aan beginnen,dus daarom is het verstandig wel wat te gebruiken.De plug (nieuw uiteraard)erin zetten en dan IN HET MIDDEN slaan ,zodat die vlakker wordt en dus uitzet.Hij komt dan vanzelf klem te zitten.Niet te lang doorslaan.Wanneer zit hij dan vast zul je je afvragen.Ja, dat weet je pas als hij niet lekt en als hij er niet onderweg uitvalt als het systeem onder druk komt.Bij mij is het altijd goed gegaan.Wel werd ik een keer door iemand gebeld, die me vertelde, dat zijn motortemperatuur op de snelweg plotseling zeer hoog opliep,terwijl er stoom uit alle kieren van de motorkap ontsnapte.Terloops meldde hij me nog ,dat hij meende -zeer kort voor deze treurige ontwikkelingen- een rinkelend geluid te hebben waargenomen,alsof er iets op de uitlaat was gevallen.Toen wist ik genoeg!!!Nog even een tip voor mensen die vorstpluggen willen vernieuwen.Je moet de oude verwijderen door er een gaatje in te slaan met een beiteltje en ze er dan via dit gaatje met behulp van een stevige schroevendraaier uit te wrikken.PAS ECHTER WEL OP,want achter de 4 vorstpluggen onder het spruitstuk zitten de buitenkanten van de cilinders.Sla daar niet door heen,want dan heb je een behoorlijk probleem!!!!Dus het beiteltje en de schroevendraaier maar een klein stukje naar binnen laten steken.Je zult niet de eerste zijn,die met een beitel gaat staan rammen of een te diep gat boort en daarmee ernstige schade aan de cilinderwanden toebrengt.Ik ben nu eenmaal een doemdenker.Ik vind dat trouwens niet zon
nare eigenschap voor iemand die zich veel met oude autos bezig houdt.Het kan veel leed voorkomen.
nare eigenschap voor iemand die zich veel met oude autos bezig houdt.Het kan veel leed voorkomen.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-03-2011 21:34 #101789
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Help: Lekkende motorblokverwarming
alternatief voor plaatsen van nieuwe vriesplug, is gewoon de gummi ring vervangen:
bij 2 vd 3 verschillende originele Volvo motorverwarmers die ik heb
(dus voor 3 verschillende types motoren) zijn de dichtingen gewone O-ringen
die toch wel makkelijk te vinden zijn. Vervangen van zo'n O-ring lijkt me
toch eenvoudiger dan een vriesplug er terug in te zetten, met alle
risico's en problemen vermeld door N.M de Boer.
Ook zal dit niet bij iedereen bij de 1ste keer lukken, en kan men inderdaad
van voorafaan herbeginnen. Een nieuwe gummi ring kan altijd nog dmv bout of moer
ietsje harder aangespannen worden, en blijft de soms handige motorverwarming
ter beschikking.
De 3de ring is vh "vlakke" type met 2 evenwijdige vlakken die een
verschillende diameter hebben - vergelijk bvb met treden van een trap.
Ook die moet nog wel verkrijgbaar zijn.
bij 2 vd 3 verschillende originele Volvo motorverwarmers die ik heb
(dus voor 3 verschillende types motoren) zijn de dichtingen gewone O-ringen
die toch wel makkelijk te vinden zijn. Vervangen van zo'n O-ring lijkt me
toch eenvoudiger dan een vriesplug er terug in te zetten, met alle
risico's en problemen vermeld door N.M de Boer.
Ook zal dit niet bij iedereen bij de 1ste keer lukken, en kan men inderdaad
van voorafaan herbeginnen. Een nieuwe gummi ring kan altijd nog dmv bout of moer
ietsje harder aangespannen worden, en blijft de soms handige motorverwarming
ter beschikking.
De 3de ring is vh "vlakke" type met 2 evenwijdige vlakken die een
verschillende diameter hebben - vergelijk bvb met treden van een trap.
Ook die moet nog wel verkrijgbaar zijn.
28-03-2011 16:25 #101807
door 06155-dummy
Beantwoord door 06155-dummy in topic Help: Lekkende motorblokverwarming
Heren,
Bedankt voor de info.
Dus,
Een aantal alternatieve mogelijkheden, waarbij ik het idee heb dat het inderdaad wel eens zo kon zijn dat het in een rubber ring zit die met een bout zit aangedraaid.
Dus de eerste mogelijkheid is om het er netjes uit proberen te halen, ring inspecteren, schoonmaken en evt. vervangen door een nieuwe, inkitten en terug plaatsen (kan dat ook met vloeibare pakking....??) en weer vastdraaien.
Tweede optie is het er helemaal uit halen en een std. vriesplug erin slaan.
Hoeveel kracht is daar eigenlijk voor nodig, klein tikje met een kleine hamer of flinke mep met een grote zware hamer...??
Bedankt voor de info.
Dus,
Een aantal alternatieve mogelijkheden, waarbij ik het idee heb dat het inderdaad wel eens zo kon zijn dat het in een rubber ring zit die met een bout zit aangedraaid.
Dus de eerste mogelijkheid is om het er netjes uit proberen te halen, ring inspecteren, schoonmaken en evt. vervangen door een nieuwe, inkitten en terug plaatsen (kan dat ook met vloeibare pakking....??) en weer vastdraaien.
Tweede optie is het er helemaal uit halen en een std. vriesplug erin slaan.
Hoeveel kracht is daar eigenlijk voor nodig, klein tikje met een kleine hamer of flinke mep met een grote zware hamer...??
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-03-2011 19:02 #101814
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Help: Lekkende motorblokverwarming
nieuwe vriesplug met de holle kant naar binnen, in het midden zet je een stompe drevel en je geeft een redelijke tip met een 400grams hamer (bijvoorbeeld.) het idee is dat de plug, door het willen terugveren, zichzelf vastklemt in het blok. als alles schoon is, werkt het altijd.ook zonder siliconen oid.
succes ermee
succes ermee