Volvo b18 carterontluchting

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-01-2011 21:05 #99693 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Volvo b18 carterontluchting

"R.W. Dortangs" schreef:
Gewoon een slang van de vuldop naar het luchtfilter en een open leiding van de olievanger naar beneden zou ik echt niet doen. Omdat er in dit geval geen hindernis in de vorm van een kleine doorlaatopening in de slang zit zal een groot deel van de door de motor aangezogen lucht niet door het luchtfilter maar door het motorblok gaan (hoe verstopter het luchtfilter hoe meer door de motor). Je zuigt dan dus ongefilterde buitenlucht van onder de auto (niet de schoonste plek vanwege opwarrelend straatvuil) door de buis naar het motorblok in waar deze oliedampen verzameld waarna het geheel dan door de carburateur in de cylinders gezogen en meeverbrand wordt. Het heeft echt wel zijn reden waarom het "slangensysteem" steeds gesloten is en er kleppen en/of kleine openingen ingebouwd zijn.

Maar Rudi:

Bij een B18 BLAAST hij toch uit het ''eitje'' en bij een B20 ZUIGT hij ''frisse lucht'' aan. Dat is tenminste wat ik opmaak uit bovenstaande plaatjes..

Uit de bovenste carterslang die naar het luchtfilter gaat, kan hij dan enkele oliedampen naar binnen trekken en zo verbranden..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
17-01-2011 21:11 #99694 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic Volvo b18 carterontluchting

"Boele Braaksma" schreef:
Ja, zit een klein boutje net onder het eitje, volgens mij iets van 3/8 ofzo

Voor de zekerheid vervang ik de rubberen pakking die hier tussen zit ook meteen maar. Snelle reactie trouwens :)

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-01-2011 21:45 #99696 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Volvo b18 carterontluchting
Boele, als alles origineel is, is ook alles in orde. Bij niet originele combinaties kunnen er ongewenste effecten optreden. De vraag was (als ik het goed begrepen heb) of het in orde was een open leiding van het eitje tot onder het motorblok te combineren met een open slang van de olievuldop naar het luchtfilter (geen originele combinatie). Dit is geen goed idee omdat de motor lucht aanzuigt, als hier behalve door het luchtfilter ook lucht via de slang naar de olievuldop aangezogen kan worden, zal er (zeker bij een iets vervuild luchtfilter en daardoor hier meer luchtweerstand) lucht via deze slang uit de motor aangezogen worden, deze kan alleen aangevuld worden via het open buisje van het eitje tot onderaan het blok waardoor hier lucht aangezogen wordt (behalve theoretisch als het blok zo extreem versleten is dat er zoveel langs de zuigers doorgaat dat hierdoor meer in het blok komt dan eruitgezogen wordt). Bij een motorblok met normale lek langs de zuigers zal bij het originele open systeem de lichte overdruk door het open pijpje gaan (de vuldop is dicht), bij de gesloten systemen zal de lichte overdruk via de slangen afgevoerd worden waarbij ook een bewuste ventilatie geplant is (bij B18 andersom als bij B20 omdat de slangen anders aangesloten worden, echter steeds met hindernissen in de doorvoer om teveel en verkeerde luchtzuiging te vermijden).

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
17-01-2011 21:48 #99697 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Volvo b18 carterontluchting
Ah zo bedoel je het, ik denk dat we het eens zijn!

• Jules van Haaren (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-01-2011 14:26 #99715 door Jules van Haaren (GAST)
Beantwoord door Jules van Haaren (GAST) in topic Volvo b18 carterontluchting
bedankt voor de vele reacties. Op dit moment heb ik weer een gesloten olievuldop van mijn vorige motor erop geschroefd. Carterontluchting 'eitje' langs het blok gaat direct naar buiten.
Lijkt het jullie slimmer de carterontluchting te maken zoals het op het plaatje te zien is?
ik heb alleen geen aansluiting op met inlaatspruitstuk :(

Volvo 144 B18A uit 1968

• Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-01-2011 17:07 #99718 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Volvo b18 carterontluchting
Behalve het verminderen van schadelijke uitstoot, zie ik geen reden om het te veranderen.

Mijn B20 rijdt sinds dat hij geplaatst is (15 jaar geleden als ik de rekeningen mag geloven) al uitstotend in de buitenlucht rond zonder enig probleem. De milieuvervuiling vang ik op door op gas te rijden...

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• Jules van Haaren (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-01-2011 10:44 #99738 door Jules van Haaren (GAST)
Beantwoord door Jules van Haaren (GAST) in topic Volvo b18 carterontluchting
Ik lever dus niets in op vermogen door het op de oude manier te doen?

Volvo 144 B18A uit 1968

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-01-2011 12:39 #99740 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic Volvo b18 carterontluchting
Heel theoretisch zelfs iets meer vermogen omdat er geen vervuilde lucht mee aangezogen wordt en dus meer zuurstof, of de olie erin moet een bijdrage leveren bij verbranding ;)

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD