- Berichten: 37
Volvo b18 carterontluchting
- Jules van Haaren (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
17-01-2011 12:08 #99674
door Jules van Haaren (GAST)
Volvo 144 B18A uit 1968
Volvo b18 carterontluchting is gemaakt door Jules van Haaren (GAST)
Afgelopen weekend heb ik een andere b18 motor in mijn 144 gebouwd. De 'oude' was compleet af en liep erg slecht, ik heb een demonstratie model (VKB, stond op een skid) b18 op de kop getikt, 10 bar compressie op alle cylinders. Het loopt heerlijk, echt een openbaring na mijn andere b18.
Nu het volgende: Op de nieuwe olievuldop zit een aansluit mogelijkheid voor carteronluchting, deze heb ik naar het luchtfilter gestuurd. Mijn oude b18 had dit niet, dichte olievuldop. Aan de zijkant van de motor zit dat 'eitje', deze heb ik eraf gehaald en een lange tjoep naar onder de motor op gemonteerd, van mijn oude b18.
Is dit zo goed of heb ik het verkeerd om aangesloten?
Dus:
Olievuldop naar luchtfilter
Eitje/zijkant motor gewoon naar buiten
Nu het volgende: Op de nieuwe olievuldop zit een aansluit mogelijkheid voor carteronluchting, deze heb ik naar het luchtfilter gestuurd. Mijn oude b18 had dit niet, dichte olievuldop. Aan de zijkant van de motor zit dat 'eitje', deze heb ik eraf gehaald en een lange tjoep naar onder de motor op gemonteerd, van mijn oude b18.
Is dit zo goed of heb ik het verkeerd om aangesloten?
Dus:
Olievuldop naar luchtfilter
Eitje/zijkant motor gewoon naar buiten
Volvo 144 B18A uit 1968
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2151
17-01-2011 12:25 #99675
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Volvo b18 carterontluchting
Ik zou het bij originele configuraties houden: óf bei olieval (eitje) naar buitenlucht met dichte vuldop óf compleet luchtverversingstrajekt volgens werkplaatshandboek (dus slangen op vuldop en olieval en kleine luchtdoorlaatnippel). De nu gekozen variant zorgt ervoor dat er teveel lucht door het motorblok gezogen wordt.
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jules van Haaren (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 37
17-01-2011 12:38 #99676
door Jules van Haaren (GAST)
Volvo 144 B18A uit 1968
Beantwoord door Jules van Haaren (GAST) in topic Volvo b18 carterontluchting
Oke bedankt voor de tip. Dan schroef ik het originele eitje er weer op, waar gaat deze slang heen? Wel eens gelezen bij het inlaat spruitstuk?
Volvo 144 B18A uit 1968
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2151
17-01-2011 12:42 #99677
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Volvo b18 carterontluchting
Het beste in het werkplatshandboek kijken hoe het moet (als niet in bezit ook op deze website, uitleggen is onduidelijker als de plaatjes), B18 trouwens anders dan B20. Het gesloten ventilatiesysteem is trouwens vanwege de emissievoorwaarden (onverbrande oliedampen uit motor), niet omdat het beter voor de motor is (bij versleten motor vervuilt de carburateur zelfs door de meegezogen olie).
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jules van Haaren (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 37
17-01-2011 12:59 #99680
door Jules van Haaren (GAST)
Volvo 144 B18A uit 1968
Beantwoord door Jules van Haaren (GAST) in topic Volvo b18 carterontluchting
Zoals ik het nu heb kan misschien ook wel... misschien kans dat ik lucht het luchtfilter inblaas. Ik zal wel even kijken in het werkplaats handboek voor de beste oplossing. Volgens mij heb ik geen aansluiting op mijn in/uitlaat spruitstuk namelijk voor de 'ei ontluchting'.
b18:
b18:
Volvo 144 B18A uit 1968
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niels Brugman
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 83
17-01-2011 13:41 #99681
door Niels Brugman
Beantwoord door Niels Brugman in topic Volvo b18 carterontluchting
Zoals al aangegeven is het bij een B18 anders dan bij een B20. Niet alleen waar de slangen heen lopen, ook enkele onderdelen zijn anders. Waar in uw plaatje bij nr. 4 bij de B18 een terugslagklep zit, welke dus maar in één richting werkt, zit bij de B20 juist een vlamdover. Ik zou 't dus even goed nalopen...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2147
17-01-2011 16:58 #99684
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Volvo b18 carterontluchting
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Remon Kosse
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 278
17-01-2011 18:29 #99688
door Remon Kosse
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Beantwoord door Remon Kosse in topic Volvo b18 carterontluchting
Mijn B18A heeft carter ontluchting zonder slangen naar luchtfilter e.d. Is het eenvoudig om het eitje aan de zijkant van het blok schoon te maken en los te halen? Aan het eitje zit een pijpje die naar de grond afblaast.
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2147
17-01-2011 19:48 #99691
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Volvo b18 carterontluchting
Ja, zit een klein boutje net onder het eitje, volgens mij iets van 3/8 ofzo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2151
17-01-2011 20:31 #99692
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Volvo b18 carterontluchting
Gewoon een slang van de vuldop naar het luchtfilter en een open leiding van de olievanger naar beneden zou ik echt niet doen. Omdat er in dit geval geen hindernis in de vorm van een kleine doorlaatopening in de slang zit zal een groot deel van de door de motor aangezogen lucht niet door het luchtfilter maar door het motorblok gaan (hoe verstopter het luchtfilter hoe meer door de motor). Je zuigt dan dus ongefilterde buitenlucht van onder de auto (niet de schoonste plek vanwege opwarrelend straatvuil) door de buis naar het motorblok in waar deze oliedampen verzameld waarna het geheel dan door de carburateur in de cylinders gezogen en meeverbrand wordt. Het heeft echt wel zijn reden waarom het "slangensysteem" steeds gesloten is en er kleppen en/of kleine openingen ingebouwd zijn.
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.