Motor geeft rare trilling

• Mark Murre (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-12-2010 13:00 #99165 door Mark Murre (GAST)
Motor geeft rare trilling is gemaakt door Mark Murre (GAST)
Ik heb een volvo amazon combi uit 1965 waar ik een b18d motor in heb zitten die een rare trilling door de hele auto geeft .
Het trilt niet aan een stuk door maar het zijn soort golven van trillingen(lastig te omschrijven)
De auto start goed ,heeft veel kracht,de compressie is vrijwel gelijk en staan allen tegen de 11.
Er zit een weber dcoe zijstroom carburateur op gemonteerd en de auto rijdt op gas.

Ik dacht eerst zelf aan distributie omdat hij eerst ook een dieselgeluid gaf dus die heb ik vervangen daarbij was dieselgeluid weg maar trilling bleef.
Ik heb nu de aandrijfas erafgehaald en bak en koppelingshuis om te kijken of mijn starterkrans zou wiebelen maar kan dat met het oog niet zien hij lijkt dus recht?
Waar zou ik naar kunnen kijken ik heb nog wel een goede andere motor maar zou het toch zonde vinden van deze motor vooral omdat er geen olie verbruik is en er veel kracht inzit.

Het ontstekingsasje zit wel verkeerd in het blok waardoor de de bougiekabels niet volgens haynes meer zitten maar dat moet volgens mij niets uitmaken toch?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-12-2010 23:11 #99176 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Motor geeft rare trilling
aan dat ontstekingsasje zal 't inderdaad niet liggen. heb je de trilling tijdens het rijden of ook stilstaand en dan stationair of als je gas geeft?
wat is de reden dat je er van uitgaat dat de trilling uit de motor komt? een vastzittende of versleten kruiskoppeling kan ook behoorlijke trillingen veroorzaken, heb je die al goed gecontroleerd nu je je aandrijfas er toch onderuit hebt?

Groet, Hans

• Mark Murre (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-12-2010 01:24 #99184 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic Motor geeft rare trilling
Beste Hans,
Ik heb wel 5 keer de aandrijfas eraf gehaald om ten eerste de drie kruiskoppelingen te vervangen daarna de as er op een andere manier in elkaar te steken en daarna weer een hele slag gedraaid en kwam er toen achter dat een kruiskoppeling die ik vernieuwd had wel heel erg zwaar ging heb ik die gangbaar gemaakt maar had geen effect!
daarna dacht ik aan een eventueel krom gedeelte van de as en heb er een ander gedeelte opgezet en toen trilde de auto helemaal erg.
Nu is de aandrijflijn eraf en merkte ik op dat de auto stationair trilt en als ik veel gas geef ook,als ik mijn hand op het stalen luchtfilter leg en gas geef dan trilt dat behoorlijk maar weet dus niet of dat normaal is met een enkele dcoe carburateur het spruitstuk is namelijk best groot en staat best ver van je motor af wat misschien veel resonantie geeft?
Mijn vraag is : kan het misschien aan een afgesleten of verkeerde nokkenas liggen daar ik de ontsteking ook al niet makkelijk goed kreeg?
alvast bedankt voor het meedenken!

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-12-2010 10:54 #99186 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Motor geeft rare trilling
wat ook aanleiding geeft tot lawaai is het metaal-metaal kontakt wanneer de
rubberen steun vd versnellingsbak versleten en totaal uitgezakt is (zie foto).
Dit lawaai is echter eerder vh type "gerammel" bij rijden door put of op oneffen
weg, ik weet niet of dit iets te maken heeft met jouw "rare trilling"?

Noteer terloops nog dat de verschillende stukken vd cardanas op slechts 1
welbepaalde manier mogen verbonden worden, zie daarvoor bij

Aandrijfas

hilit=aandrijfas#p88711

motor+bak(+OD) veroorzaken metaal-metaal kontakt tussen brugje en ronde ijzeren plaat

Bijlagen:

• Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-12-2010 11:29 #99187 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Motor geeft rare trilling
Schudt de motor ook als de auto in z'n vrij staat? In dat geval kan je alles na de koppeling al negeren.

Sinds wanneer heb je dit probleem? Is het (plotseling) komen opzetten, of heb je er altijd al last van gehad?

Een motor met dubbele carburateur gaat schudden als deze niet netjes gesynchoniseerd zijn en de voorste en achterste cilinders dus verschillend ontbranden. Wellicht iets met een bougie of kabel dus.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-12-2010 12:46 #99190 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Motor geeft rare trilling
Of anders versleten motorsteunen wellicht?

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-12-2010 14:26 #99194 door Willy De Baere
zou het trillen ook wat lijken op piepen of kreunen, dan is de oorzaak meestal
het droog staan, of versleten zijn, van 1 of 2 gummi's vd horizontale
bedieningsstang vd karburator (zie foto). Naar die oorzaak is het bij de 1ste keer
ook een tijdje zoeken ("wat is nu aan vervanging toe?"), want doet zich
alleen voor tijdens rijden, als motor ook wat schudt.
Een klein druppeltje olie of vervangen van gummi ring lost dit op.

Bijlagen:

• Mark Murre (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
31-12-2010 14:44 #99195 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic Motor geeft rare trilling
Ok heel wat eventuele oorzaken maar kan ze denk ik allemaal weerleggen?
Versnellingsbakrubber is nieuw trouwens alle rubbers achter zijn nieuw en het meeste is van pu rubber,ik heb de versnellingsbak en koppeling eraf dus dat hele gedeelte is zowiezo uittesluiten.
Motor schudt niet of nauwlijks en als je probeert de motor heen en weer te duwen zit daar geen beweging in.
Het is een golvende trilling die door de hele auto heen gaat,ik heb er nu een dakdrager opzitten die hoor je bij zo'n golf (stationair) helemaal trillen.
Ik dacht eerst zelf aan de simons sport uitlaat dat die zou resoneren omdat hij misschien te strak onder de auto zou zitten en dat ik dat misschien zou kunnen verhelpen met een flexibel gedeelte erin?
Zoals ik ook al zei is dat als je gas geeft en je hand op het luchtfilter houdt dan trilt dat heel erg en ik heb nog twee andere amazons en die hebben dat beide helemaal niet dus er is iets niet goed.

Bedankt voor jullie reakties en een voorspoedig nieuw jaar toegewenst!

• Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-12-2010 15:55 #99196 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic Motor geeft rare trilling
Dan herhaal ik toch nog eens wat ik eerder schreef:

Doet dit zich altijd al voor of is het komen opzetten na een bepaalde handeling?

Uit je verhaal maak ik op dat de motor schudt: Is je afstelling goed? Is je ontsteking in orde? Bougies e.d.? Trek 's 1 voor 1 de kabels eruit, kijk of er iets veranderd.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-12-2010 15:57 #99197 door Willy De Baere
misschien nog eens de (delen van de) cardanas juist zetten, om ook dit als
oorzaak uit te sluiten? Lijkt mij echter weinig waarschijnlijk. Of anders
(als dit nog niet gebeurd is): cardanas laten uitbalanceren.

Nog een laatste mogelijkheid?: "trilling door kanteling achteras?" (8.5.2006, jesse):

trilling door kanteling achteras?

hier ook aan allen een voorspoedig 2011 toegewenst

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD