poelie loshalen
- Frans Pars (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
13-12-2010 09:27 #98761
door Frans Pars (GAST)
poelie loshalen is gemaakt door Frans Pars (GAST)
even een vraag, ben een poging aan het doen om een kijkje te nemen bij de distributie tandwielen heb namelijk zo'n vermoeden dat deze niet helemaal top zijn, maar probeer nu de poelie (krukas) degene waar de v-snaar overheen loopt los te krijgen, maar geen beweging in de moer te krijgen, alles blijft maar ronddraaien, kan ik de poelie op de een of andere manier vast zetten, zodat ik meer grip heb?
heb de handleidingen/boeken/forum er op nageslagen maar kom niet veel verder dan, maak de poelie "los" enn verwijder de distributiedeksel maar ik kan nergens ontdekken wat nu precies de juiste werkwijze is
thanks!
groeten
Frans
heb de handleidingen/boeken/forum er op nageslagen maar kom niet veel verder dan, maak de poelie "los" enn verwijder de distributiedeksel maar ik kan nergens ontdekken wat nu precies de juiste werkwijze is
thanks!
groeten
Frans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-12-2010 09:46 #98763
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic poelie loshalen
Je hoort de krukas of de poelie te blokkeren. Dat eerste kan door de auto in de versnelling op de handrem te zetten etc, of de startmotor weg te halen en het vliegwiel te blokkeren, of een eind touw in de cilinder te stampen vlak voor BDP van de compressieslag.
Het tweede kan door een gereedschapje te maken en de poelie door de gaten die erin zitten te blokkeren (netste methode vind ik).
Het tweede kan door een gereedschapje te maken en de poelie door de gaten die erin zitten te blokkeren (netste methode vind ik).
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-12-2010 09:47 #98764
door Daan van Oosten Slingeland
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic poelie loshalen
Dit is wel goed te vinden op het forum, maar voor de volledigheid:
Zet de auto in z'n (4e) versnelling, zodat de krukas vastgehouden wordt. Handremmetje erbij kan wel helpen. Dit geeft nog wel een klein gevoel van vering, maar het moet lukken om de moer los te krijgen.
In mijn geval, een tijdje terug, bleek het overigens wel nodig om alle verlengstukken uit twee 1/2 inch rateldozen achter elkaar te zetten om een voldoende lange arm te krijgen (halve meter ongeveer dus) om het ding los te krijgen, maar als 'ie eenmaal gaat is 'ie zo los.
Succes!
Zet de auto in z'n (4e) versnelling, zodat de krukas vastgehouden wordt. Handremmetje erbij kan wel helpen. Dit geeft nog wel een klein gevoel van vering, maar het moet lukken om de moer los te krijgen.
In mijn geval, een tijdje terug, bleek het overigens wel nodig om alle verlengstukken uit twee 1/2 inch rateldozen achter elkaar te zetten om een voldoende lange arm te krijgen (halve meter ongeveer dus) om het ding los te krijgen, maar als 'ie eenmaal gaat is 'ie zo los.
Succes!
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-12-2010 09:53 #98765
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic poelie loshalen
Haha, 'screw out the bolt in the crankshaft' staat er gewoon in het Service Manual. Zit maar met 70-80 Nm aangedraaid. Is inderdaad niet zo belachelijk vast als dezelfde bout in de latere OHC motoren, maar toch goed vast.
- Frans Pars (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
13-12-2010 10:03 #98766
door Frans Pars (GAST)
Beantwoord door Frans Pars (GAST) in topic poelie loshalen
okay dan moet het toch lukken, had al wel bedacht om de auto in de versnelling te zetten, maar niet de handrem erbij :roll:
en hij heeft nu ook een nachtje in de wd40 gestaan dus ik ga vanavond gewoon weer een poging wagen, was alleen een beetje bang dat ik de boel onnodig zou slopen op de een of andere manier, maar begrijp nu dat hij ook goed vast kan zitten dus.
dank voor alle info!!!
had ook al op het forum gezocht, maar moet zeggen dat ik op het "nieuwe" forum nog niet zo handig ben met het zoeken
op bepaalde onderwerpen, even wennen denk ik.
en hij heeft nu ook een nachtje in de wd40 gestaan dus ik ga vanavond gewoon weer een poging wagen, was alleen een beetje bang dat ik de boel onnodig zou slopen op de een of andere manier, maar begrijp nu dat hij ook goed vast kan zitten dus.
dank voor alle info!!!
had ook al op het forum gezocht, maar moet zeggen dat ik op het "nieuwe" forum nog niet zo handig ben met het zoeken
op bepaalde onderwerpen, even wennen denk ik.
13-12-2010 11:27 #98773
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic poelie loshalen
Als het zó niet lukt, moet je de startmotor eraf halen en dan kan een helper met een grote schroevendraaier de starterkrans tegen houden.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
- Frans Pars (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
15-12-2010 15:25 #98844
door Frans Pars (GAST)
Beantwoord door Frans Pars (GAST) in topic poelie loshalen
helemaal gelukt met handrem, 4de versnelling en lange ratel, maar los is hij!
ik zal nog nog even foto posten, maar is het eventueel mogelijk dat het grote tandwiel van fiber is en de kleine tandwiel alwel van staal? lijkt mij zo'n rare combinatie, maar het grote tandwiel lijkt duidelijk niet van staal maar lijkt nog wel helemaal intact, maar foto volgt.
nu verder met de werkzaamheden want ben meteen van plan om de waterpomp te vervangen zie mijn eerder topic over boven de 100 KM erg warme motor, heb hem nu helemaal los, maar nu hangt hij nog op de uitlaat (of inlaat) die dunne rode buis die links vanuit het waterpomp huis naar de achterkant van het motorblok loopt, waar hij aansluit op een rubberen slang (die weer naar de LPG verdamper loopt)
heel lang verhaal maar moet ik deze buis loskoppelen bij de waterpomp? (zo ja hoe?) of moet ik gewoon de rubber slang lossen aan de achterkant van het motorblok? hoop dat ik het allemaal een beetje duidelijk heb beschreven? :oops:
ik zal nog nog even foto posten, maar is het eventueel mogelijk dat het grote tandwiel van fiber is en de kleine tandwiel alwel van staal? lijkt mij zo'n rare combinatie, maar het grote tandwiel lijkt duidelijk niet van staal maar lijkt nog wel helemaal intact, maar foto volgt.
nu verder met de werkzaamheden want ben meteen van plan om de waterpomp te vervangen zie mijn eerder topic over boven de 100 KM erg warme motor, heb hem nu helemaal los, maar nu hangt hij nog op de uitlaat (of inlaat) die dunne rode buis die links vanuit het waterpomp huis naar de achterkant van het motorblok loopt, waar hij aansluit op een rubberen slang (die weer naar de LPG verdamper loopt)
heel lang verhaal maar moet ik deze buis loskoppelen bij de waterpomp? (zo ja hoe?) of moet ik gewoon de rubber slang lossen aan de achterkant van het motorblok? hoop dat ik het allemaal een beetje duidelijk heb beschreven? :oops:
15-12-2010 15:44 #98845
door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic poelie loshalen
Het krukaspoelie-tandwiel is altijd van staal, het grote tandwiel is van de nokkenas en is origineel kunststof.
Het pijpje zit met één klein boutje vast en dan kun je hem uit de waterpomp trekken. Er zit een rubber ringetje omheen.
Pas je op de oliesproeier boven het krukastandwiel! Niet afbreken! En let op dat de merktekens van de twee tandwielen weer tegenover elkaar staan als je de boel hebt gemonteerd!
Het pijpje zit met één klein boutje vast en dan kun je hem uit de waterpomp trekken. Er zit een rubber ringetje omheen.
Pas je op de oliesproeier boven het krukastandwiel! Niet afbreken! En let op dat de merktekens van de twee tandwielen weer tegenover elkaar staan als je de boel hebt gemonteerd!
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-12-2010 16:19 #98847
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic poelie loshalen
ivm vervangen/opnieuw plaatsen van waterpomp:
die rode buis is in de buurt vd waterpomp aan de motor bevestigd dmv bout
(van 1/2duim denk ik). Eerst moet deze los gemaakt worden, en daarna kan
men met hamer en houten blokje deze buis uit pomp tikken (er zit een gummi
dichtingsring op uiteinde). Achteraan kan buis in darm blijven. Om te beletten
dat bij plaatsen van nieuwe pomp (of van goede oude pomp, met oude of
nieuwe gummi ringen)er toch nog een lek van koelvloeistof is (bvb door onvoldoende
aangedrukte gummi ringen), kan men ev. te werk gaan zoals beschreven in:
lekke waterpomp? (na strak zetten Vsnaar)
die rode buis is in de buurt vd waterpomp aan de motor bevestigd dmv bout
(van 1/2duim denk ik). Eerst moet deze los gemaakt worden, en daarna kan
men met hamer en houten blokje deze buis uit pomp tikken (er zit een gummi
dichtingsring op uiteinde). Achteraan kan buis in darm blijven. Om te beletten
dat bij plaatsen van nieuwe pomp (of van goede oude pomp, met oude of
nieuwe gummi ringen)er toch nog een lek van koelvloeistof is (bvb door onvoldoende
aangedrukte gummi ringen), kan men ev. te werk gaan zoals beschreven in:
lekke waterpomp? (na strak zetten Vsnaar)
- 06663-dummy
- Senior lid
-
Minder
Meer
15-12-2010 22:49 #98862
door 06663-dummy
Beantwoord door 06663-dummy in topic poelie loshalen
Laten schrikken met een klap op de sleutel lukt het ook vaak.
Met een slagsleutel fluitje van een cent,had deze bout geen tegengestelde draad?
Zo ja dan geen wonder dat je hem niet los krijgt.
Met een slagsleutel fluitje van een cent,had deze bout geen tegengestelde draad?
Zo ja dan geen wonder dat je hem niet los krijgt.