Tik in motor, b18A

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-10-2010 18:08 #97060 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Tik in motor, b18A
Nouuuuu....hij moet makkelijk een stuk harder kunnen lopen hoor en de compressiewaarden zijn érg laag.
Eerst maar opnieuw meten en dan een lektest (= met olie op de zuigers)

Als de druk niet hoger blijkt te zijn dan is het reviseren geblazen.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jules van Haaren (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-10-2010 19:44 #97062 door Jules van Haaren (GAST)
Beantwoord door Jules van Haaren (GAST) in topic Tik in motor, b18A
IK zal binnenkort eens opnieuw meten, ik heb zelf geen apparatuur daarvoor. Reviseren is vast een dure zaak, ik ben student dus dat zal niet op korte termijn gebeuren.
Er zijn verder toch geen 'risico's' om zo door te rijden? Dat ik wat minder hard ga vindt ik persoonlijk geen probleem, de maximum snelheid kan ik halen ;)
Windje mee :lol:

Volvo 144 B18A uit 1968

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-10-2010 22:08 #97069 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Tik in motor, b18A
Het kan niet echt kwaad voor de motor om er zo mee door te rijden. Mooi stationair lopen is bij onze motoren niet zo'n goede indicatie. De compressie kan bijna niet kloppen, want als 'ie echt zo laag is, zou hij koud maar heel slecht starten! Wat noem jij een "beetje"olie verbruiken? 1 op 500 is wel veel; 1 op 3000 is ongeveer een beetje.
Bij jouw kilometerstand is een beetje niet vreemd. Dat je de topsnelheid niet haalt, kan aan een boel dingen liggen. Toen ik mijn eerste oude Volvo kocht, wilde hij ook niet echt hard, en zeker niet snel optrekken. Toen ik naar het luchtfilter en de carburateur ging kijken, bleek een pakking dusdanig scheef "gemonteerd", dat hij meer dan 1/4 van de doorlaat afsloot. Dit hersteld, kleppen en ontsteking gesteld en het leek wel een nieuwe motor!

• Jules van Haaren (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-10-2010 20:25 #97109 door Jules van Haaren (GAST)
Beantwoord door Jules van Haaren (GAST) in topic Tik in motor, b18A
Dan rijd ik er gewoon mee door. Hij verbruikt denk ik ongeveer 1/2000. Het luchtfilter is erg smerig en vet??, zaterdag even een nieuwe erin zetten. Onstekingstijd is goed afgesteld inmiddels en kleppen zijn ook goed gesteld.
Even een algemeen vraagje, als ik begin met zoeken voor een 'betere' motor, waar moet ik dan op letten. Kan ik bijvoorbeeld een b20A direct koppelen op mijn huidige versnellingsbak (4bak, handgeschakeld)?

Volvo 144 B18A uit 1968

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-10-2010 21:31 #97116 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Tik in motor, b18A
De transplantatie van een B20 zal wel gaan lukken. Ik adviseer je even op het forum te zoeken naar dit onderwerp, want er is best wat wetenswaardigs over geschreven. Ook over de kleine maar soms even lastige verschillen tussen B18 en B20.
Succes

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD