- Berichten: 37
Tik in motor, b18A
- Jules van Haaren (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-10-2010 11:54 #96921
door Jules van Haaren (GAST)
Volvo 144 B18A uit 1968
Tik in motor, b18A is gemaakt door Jules van Haaren (GAST)
Mijn Volvo 144 heeft een flinke 'tik' in de motor. Onlangs zijn de kleppen gesteld dus het kan bijna geen klepspeling zijn. De compressie is ook erg laag maar de motor draait verder mooi rustig en kan 120 km/u halen. Wat zeggen jullie, gewoon doorrijden of wellicht de nokkenas te vervangen?
Kan het nog andere oorzaken hebben? Ik begin me er langzamerhand aan te ergeren, bij hoge snelheden is het trouwens niet te horen.
Ik ben bij de H.T.T.T. aanwezig dus misschien kan er iemand naar luisteren dan
Kan het nog andere oorzaken hebben? Ik begin me er langzamerhand aan te ergeren, bij hoge snelheden is het trouwens niet te horen.
Ik ben bij de H.T.T.T. aanwezig dus misschien kan er iemand naar luisteren dan

Volvo 144 B18A uit 1968
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ruud Reniers
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 291
14-10-2010 17:18 #96923
door Ruud Reniers
Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!
Beantwoord door Ruud Reniers in topic Tik in motor, b18A
Een mogelijkheid is een versleten klepgeleider bus. De tik volgt dan het ritme van 1 klep en is duidelijker hoorbaar aan de bovenzijde van het blok.
Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 271
14-10-2010 19:03 #96926
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Tik in motor, b18A
Wanneer treedt de "tik" op? Meestal bij gasgeven? Omdat je schrijft dat de compressie erg laag is, zou he ook het geluid van kantelende zuigers kunnen zijn. Dit kan soms een geluid als van een dieselmotor maken. Maar als je met een constant toerental, zoals op de snelweg, rijdt, hoor je het vaak (bijna) niet.
Sterkte:
Sven
Sterkte:
Sven
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jules van Haaren (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 37
17-10-2010 16:21 #96964
door Jules van Haaren (GAST)
Volvo 144 B18A uit 1968
Beantwoord door Jules van Haaren (GAST) in topic Tik in motor, b18A
De motor klinkt inderdaad wel een beetje als een diesel!
Volvo 144 B18A uit 1968
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17-10-2010 17:52 #96966
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Tik in motor, b18A
Als het vooral bij gasgeven en gas loslaten is, kun je ook eens kijken / luisteren naar de distibutie.
Het kunststofwiel wil nog wel eens loslaten van de stalen kern, en bij gasgeven (en - lossen) kantelt het dan en raakt het deksel.
Het kunststofwiel wil nog wel eens loslaten van de stalen kern, en bij gasgeven (en - lossen) kantelt het dan en raakt het deksel.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
18-10-2010 07:37 #96976
door Dries Bakkenes
Beantwoord door Dries Bakkenes in topic Tik in motor, b18A
Als het op toeren minder is dan is het bij zekerheid aangrenzende waarschijnlijkheid de kunstof distributie. Op toeren gaat hij zweven en veroorzaakt minder tokkel. Bij stationair lopen dan tokkelt ie erg! Je kunt even voelen aan de koelvin of die speling heeft als je hem voorzichtig wilt draaien. Hij moet dan direct "pakken" anders zit er speling op het hart van het tandwiel, of speling op de tanden tov het stalen wiel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jules van Haaren (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 37
18-10-2010 13:26 #96983
door Jules van Haaren (GAST)
Volvo 144 B18A uit 1968
Beantwoord door Jules van Haaren (GAST) in topic Tik in motor, b18A
Oke, ik zal het eens gaan proberen. Mocht er speling inzitten moet ik dan de totale distibutie vervangen of alleen dat kunstof tandwiel?
Volvo 144 B18A uit 1968
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
18-10-2010 16:29 #96986
door Dries Bakkenes
Beantwoord door Dries Bakkenes in topic Tik in motor, b18A
altijd complete set vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
18-10-2010 22:37 #97021
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Tik in motor, b18A
Heren, als het inderdaad het distributie tandwiel (heel goed mogelijk) is zou ik het vervangen door een metalen. Deze gaan heel lang mee.
Hoe 'laag 'is je compressie ? wat doet hij als je er wat olie in gooit ? hoeveel heeft het blok gelopen. Ik vraag het om dat het jammer zou zijn als je de distributie vervangt en dan blijkt dat het blok aan revisie toe is.
Dan is het vervangen van het blok eenvoudiger...
Hoe 'laag 'is je compressie ? wat doet hij als je er wat olie in gooit ? hoeveel heeft het blok gelopen. Ik vraag het om dat het jammer zou zijn als je de distributie vervangt en dan blijkt dat het blok aan revisie toe is.
Dan is het vervangen van het blok eenvoudiger...
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jules van Haaren (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 37
19-10-2010 15:37 #97054
door Jules van Haaren (GAST)
Volvo 144 B18A uit 1968
Beantwoord door Jules van Haaren (GAST) in topic Tik in motor, b18A
Compressie is erg laag:
cylinder 1 + 2 = 6.5
cylinder 3 + 4 = 4.5
Misschien is het niet helemaal accuraat gemeten? De motor loopt namelijk wel rustig stationair, geen trillingen oid. Verder haal ik de 120 met moeite, 110 is normaal, dus snelheid is ook geen probleem. Starten gaat eigenlijk ook goed, koud duurt een beetje langer. Hij verbruikt een beetje olie.
Blok heeft 270.000 KM gelopen. Ik denk dat ik er gewoon mee doorrijd, als het echt noodzakelijk is zal het blok worden vervangen, dit is wellicht zelfs goedkoper dan een totale revisie en uitboren ivm ingesleten cylinders.
cylinder 1 + 2 = 6.5
cylinder 3 + 4 = 4.5
Misschien is het niet helemaal accuraat gemeten? De motor loopt namelijk wel rustig stationair, geen trillingen oid. Verder haal ik de 120 met moeite, 110 is normaal, dus snelheid is ook geen probleem. Starten gaat eigenlijk ook goed, koud duurt een beetje langer. Hij verbruikt een beetje olie.
Blok heeft 270.000 KM gelopen. Ik denk dat ik er gewoon mee doorrijd, als het echt noodzakelijk is zal het blok worden vervangen, dit is wellicht zelfs goedkoper dan een totale revisie en uitboren ivm ingesleten cylinders.
Volvo 144 B18A uit 1968
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.