bedrijfstemperatuur b18d

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-09-2002 19:13 #61964 door
Beantwoord door in topic bedrijfstemperatuur b18d

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-09-2002 19:36 #61963 door
Beantwoord door in topic bedrijfstemperatuur b18d
Ik heb een B20A waarvan ik de thermostaat nog niet vervangen heb, maar het verloop van de temperatuur is als volgt: na koude start begint de naald op te lopen naar zijn normale plek: één à twee naalddiktes rechts van het eerste witte streepje. Bij rijden in de bebouwde kom en op 80 km/u-wegen blijft dat zo. Ik kan geen aanmerkelijke dip zien als de thermostaat opent. Dat verwacht ik ook niet omdat de thermostaat begint te openen bij een lagere temperatuur dan wanneer hij volledig open staat. Het openen gaat ook niet in één klap, maar geleidelijk. Er zijn volgens Haynes twee typen thermostaat in de Amazon: Fulton Sylphon (1) en Wahler (2). Op de B18 komt 1 voor, op de B20 kan 1 of 2 voorkomen. Type 1 begint te opeen bij 75-78 graden en is bij 89 graden helemaal open. (Voor de volledigheid: bij type 2 is dat 81-83 graden resp. 90 graden). De Fulton Sylphon is te herkennen aan de markering "170" en de Wahler aan "82°". (Voor het geval dat het teken achter 82 onherkenbaar wordt: het moet het graden-teken zijn). Bij langdurig stilstaan met draaiende motor loopt bij mij de temperatuur ook op tot tegen het rood aan. Als je dan weer gaat rijden is het normaal dat de temperatuur redelijk snel zakt want er is meer rijwind en de pomp draait harder. Tegen het rood aan staan gebeurde op de heenreis in mijn vakantie ook (het was die dag 32 graden). Zolang de meter tegen het rood aan blijft staan werd me verzekerd dat dat geen enkel probleem vormt. En ik moet zeggen: er heeft zich ook geen enkel probleem voorgedaan. Ook bij lagere temperaturen en hogere snelheden loopt de temperatuur op tot voorbij de helft, maar niet tegen het rood. Er werd (bij Scandcar) verteld dat bij een constante snelheid de temperatuur niet snel mag variëren, want dat duidde volgens hen op problemen met de waterpomp. Het gedrag dat je beschrijft dat de temperatuur helemaal oploopt tot rood om plotseling te dalen lijkt me niet juist. Let er wel even op dat de kachel uit staat, want als die een lading koud water in het koelsysteem dumpt zie je dat vrijwel meteen als een dip in de temperatuur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.