bedrijfstemperatuur b18d

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-09-2002 08:53 #56494 door
bedrijfstemperatuur b18d is gemaakt door
Weet iemand wat de normale bedrijfstemperatuur van een B18D is ? En is de thermostaat bij die temperatuur volledig geopend ? Tijdens normale ritten bij normale buitentemp blijft de temperatuurmeter links van de middenstand staat, net aan de linkerkant van het linkerstreepje. Motor wordt dus wel warm maar niet volledig. Mijn eerste gedachte is de thermostaat die wellicht altijd volledig open blijft staan, maar is dit logisch ? Wat zou het anders kunnen zijn ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-09-2002 09:12 #61973 door
Beantwoord door in topic bedrijfstemperatuur b18d
volgens mij opereert ook de B18d met een gewone 82° thermostaat. Temp.meter zou dan iets rechts van het midden moeten staan. Misschien zit er bij jou wel een 75° in. Staat op de thermostaat. Als je die toch in je handen hebt: de werking testen is simpel in een pannetje heet/kokend water. je kan de thermostaat dan heel mooi open en weer dicht zien gaan als je hem aan een touwtje oid, uit het water haalt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-09-2002 19:48 #61972 door
Beantwoord door in topic bedrijfstemperatuur b18d
Ik zou me niet blind staren op de temperatuurmeter in het dashboard. Ik verwacht dat er grote verschillen zitten tussen verschillende meters. Wat bij mij net rechts van het eerste witte streepje is, is voor de ander misschien wel in het midden. Van belang is dat de motor er niet ellenlang over doet om op te warmen (thermostaat blijft altijd open) of heel snel naar het rood gaat (thermostaat blijft dicht). Verder mag de temperatuur niet snel schommelen (waterpomp).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-09-2002 01:30 #61971 door
Beantwoord door in topic bedrijfstemperatuur b18d
Lennard, wat bedoel je met 'Verder mag de temperatuur niet snel schommelen (waterpomp)'. Is de waterpomp aan vervanging toe als de temperatuur veel verandert. Als ik een tijd stil sta met stationaire moter loopt de temperatuur op tot net voor het rode gebied. Als ik dan gas geef loopt 'ie ook heel snel terug naar normaal. Betekent dit dat m'n waterpomp niet voldoende capaciteit meer heeft bij stationair toerental of komt dit ook bij nieuwe waterpompen voor?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-09-2002 08:27 #61970 door
Beantwoord door in topic bedrijfstemperatuur b18d
Ik heet wel geen Lennard, maar heb, al sinds ver in de vorige eeuw, wel twee draaiende waterpompen, beiden orgineel en in goede staat: het door jou hiervoor omschreven temperatuurverloop is absoluut normaal. Kan de amazon heel oud mee worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-09-2002 08:31 #61969 door
Beantwoord door in topic bedrijfstemperatuur b18d
Voor de volledigheid: bij een koude motor loopt de temp.meter eerst een heel eind naar rechts, bijna tot 'rood' om vervolgens snel terug te lopen naar de 'rijstand' als de thermo opengaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-09-2002 11:23 #61968 door
Beantwoord door in topic bedrijfstemperatuur b18d
Maar is het dan normaal zo dat bij normale belasting de thermostaat volledig geopend moet zijn ? Of gaat die pas bij zware belasting/hoge temp bij stilstaan volledig open ?Kan het veel kwaad indien de motor nog (net) niet volledig op temp is gekomen ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-09-2002 11:48 #61967 door
Beantwoord door in topic bedrijfstemperatuur b18d
Normaal is het zo dat bij normale belasting, als de motor op bedrijfstemperatuur is, de thermostaat zo ver mogelijk open staat.Ik begrijp niet wat je bedoelt met veel kwaad als de motor nog net niet op temperatuur is. Waar ben je dan bang voor? Uiteraard is het in zijn algemmenheid wel zo dat een motor die nog niet volledig op temperatuur is, een beetje moet worden ontzien, dus niet maximaal belasten met name ter voorkoming van onnodige extra slijtage waarvan bij een nog koude motor, nu eenmaal sprake is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-09-2002 12:01 #61966 door
Beantwoord door in topic bedrijfstemperatuur b18d
Henry,precies. Omdat volgens mijn metertje de motor nog niet op temp is (links van het eerste streepje) doe ik er dus ook maar een beetje voorzichtig aan mee... Zou dus in principe niet aan mijn themostaat kunnen liggen (want die staat in normale staat volledig open). Ligt dus waarschijnlijk aan de meter ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-09-2002 12:39 #61965 door
Beantwoord door in topic bedrijfstemperatuur b18d
Links van het eerste streepje, is wel erg links. Ik vraag mij af of er in jouw ZON wel een thermostaat zit. Je kan dit merken aan het verloop van de temperatuur op de temp.meter zoals door mij weergegeven na het starten bij koude motor. Controleer dit zonodig allereerst voor alle zekerheid: als je de slang boveop het thermostaathuis los maakt, kun je de thermostaat zo zien zitten. Zie je niks, dan zit er inderdaad geen een in. Tap wel allereerst een litertje koelvloeistof af. Zit er wel een thermostaat in, dan kan die ook open blijven staan (defect), ook dat merk je dan aan het temperatuurverloop bij koude motor. Het opeens snel teruglopen van de temperatuurmeter na enkele kilometers rijden, geeft namelijk het moment aan dat de thermostaat, die bij koude motor gesloten is, open gaat staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.