motor vast na distributie probleem
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2003 12:04 #64187
door
Beantwoord door in topic motor vast na distributie probleem
Hoi Rongeen paniek, niets aan de hand. De zuigers en kleppen kunnen elkaar niet raken, tenzij je kop heel erg afgevlakt is en je een hele felle scherpe nokkenas hebt. Maar bij een standaard B20A kan er niet gebeuren. Gewoon je tandwielen vervangen, vervang ook gelijk je olie en filter even, zodat je er zoveel mogelijk voor zorgt dat alle stukjes van de kapot gelopen tandwielen uit je blok zijn.Zet er gelijk stalen tandwielen in; die gaan tenminste niet kapot en geven een mooi gelijk geluid ook (vind ik dan).Succes ermee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2003 20:02 #64186
door
In overeenstemming met de antwoorden die al gegeven zijn: bij B18/B20 kunnen de kleppen de zuiger niet raken. De motor valt stil, and that's it. Maar je vraagt je terecht af waarom de tandwielen na slechts 22.000 mijl afgebroken zijn. De levensduur van een fiber wiel is toch zeker 100.000-150.000 km. Maar naast de nokkenas drijft dat wiel ook de oliepomp en de distributeur aan. De drie dingen dienen soepel te lopen, anders krijgt het fiber wiel het zwaar te verduren. Ik heb hetzelfde probleem aan de hand gehad (al was ik er wel ruim op tijd bij voordat de motor ermee ophield) en heb stalen tandwielen geplaatst. Ze geven een beetje een jankend geluid, maar dat is niet storend. De stalen tandwielen zijn volgens mij standaard voor een B30.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2003 20:19 #64185
door
Bedankt, jongens. Ik kan de krukas maar ook de nokkenas nog draaien en de klepkes gaan nog best heen en weer. Ben ook erg blij met jullie discussie over die fiber/stalen tandwielen. De ene handelaar zegt dit en de ander dat. Ik monteer stalen. Wat kosten die dingen eigenlijk? Moet ik ze vehitten alvorens te plaatsen? En hoe zit het met de timing? De nokkenas draait toch 1x en de krukas 2x, dus kan ik m toch verkeerd plaatsen (50% kans) als je toch de markers tegenover elkaar zet? (euuh, snap je mn vraag?)Thanks
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2003 21:06 #64184
door
Verhitten hoeft niet. Je hebt alleen een passende poelietrekker nodig om het oude wiel eraf te trekken, maar dat is standaard gereedschap. Verder heb je een grote ringsleutel (36 mm) nodig voor moer. De tandwielen vervang je altijd per twee (maar je koopt ze ook per twee). Volg de aanwijzingen in Haynes en het moet lukken. Tip: het tandwiel op de nokkenas mag niet erop gehamerd worden, anders druk je een soort vriesplug aan de achterzijde van het blok er met de nokkenas uit. Ik gebruikte gewoon de moer om het tandwiel erop te persen en dat ging prima. Dat van de timing vroeg ik me eerst ook af, maar bij mij was dat geen probleem want ik had niets verdraaid (meen ik, of ik moet gewoon geluk gehad hebben!). De nokkenas is bij timing niet het probleem, het is de distributeur die door de nokkenas aangedreven wordt. De distributeur draait één omwentelingen per vier krukasomwentelingen. De nokkenas draait één omwenteling per twee krukasomwentelingen. Er zijn dus twee nokkenasonwentelingen nodig om de distributeur één keer te laten ronddraaien. De kans bestaat dus dat de onsteking 180 graden gedraaid wordt als je niet oplet. Markeringen tegenover elkaar zetten. Met cilinder #1 in compressieslag op TDC moet de rotor de bougiekabel van cilinder #1 aanwijzen. Dan klopt de ontsteking, anders wijst de rotor net de andere kant op en moet je de nokkenas dus één slag draaien (terwijl je de krukas niet verdraait). Oh ja, het nr. van de stalen distributieset voor B18/20 is: 271944. Prijs € 175 excl. BTW bij het V.O.D. Na montage ontsteking opnieuw afstellen met stroboscoop is vrijwel zeker noodzakelijk (of minstens statisch 'op tijd' zetten).
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-10-2010 14:10 #64183
door
effe zoeken op marktplaats ,staan meestal we een paar "2"/3 of4" hands motoren te koop voor rond de €200,-