motor vast na distributie probleem

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2003 21:10 #55864 door
Hoi,Onderweg naar groningen vandaag een hard tikken in de motor en hij houdt er accuut mee op... Distributieprobleem!! (zie tuimelaars niet meer bewegen bij ronddraaien motor) Nu heb ik bij aanschaf bij +/- 70.000 mls, twee jaar en een paar maand geleden, de tandwielen latren vervangen. Nu, 22.000 mls verder loopt mn motor (b20a) aan gort.... komt dat vaker voor???? O ja laatste dagen hoorde ik 'm iets meer klapperen (een korte tijd) beetje zoals met die oude tandwielen! Da's toch wel een beetje erg snel, niet??!!Is nu gegarandeerd mn kleppen en evt zuigers aan gort??? Ik ga morgen kijken, maarre, voor alle zekerheid, heeft iemand een goede(!!!!!) b20 a motor liggen??? En wat zou een goede motor moeten kosten??Bedankt,Ron

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2003 23:20 #64196 door
Beantwoord door in topic motor vast na distributie probleem
chips, da`s slecht nieuws, Als je stotermechaniek echt niet meer beweegt zijn in ieder geval je distributietandwielen verrot gedraaid. dan moet je een hoop mazzel hebben willen je kleppen en zuigers nog heel zijn.Na 22000 mijl naar de knoppen mag echt niet, maar ja, waar haal je de garantie vandaan? Lijkt toch op een montagefout.Heb eventueel gratis af te halen nog een redelijk onderblok voor je liggen.Bereid je echter voor op een onzalige hoeveelheid werk.succes ermee,groet,Jasper

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2003 10:01 #64195 door
Zelfde meegemaakt met B20a. Geen schade aan kleppen en zuigers! Ondertussen om andere redenen toch ruilblok B20a ingelegd, ik geloof EURO 1600,00 betaald (incl. BTW). Klopt het overigens dat de tandwielen zowel in metaal als in kunststof verkrijgbaar zijn en wat zijn voor- en nadelen?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2003 10:17 #64194 door
da`s mazzel dan. Kan ik me haast niet voorstellen, er staat altijd wel een klep naar beneden Metaal slijt een stuk minder dan het originele fibertandwiel.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2003 10:24 #64193 door
Maar metaal maakt meer geluid heb ik eens gehoord? Kan het niet zo zijn dat de 'zuigerslag' net de kleppen niet raakt. Komt schijnbaar tegenwoordig niet meer voor maar bij sommige oude motoren wel

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2003 10:50 #64192 door
De kleppen worden ca 15-25mm naar beneden gedrukt (Afhankelijk van het type nokkenas), zie ook je tuimelmechaniek. Da`s meer dan de ruimte in je cylinderkop (ca 10mm). Er speelt zich een continue samendans af tussen op en neer gaande zuigers en kleppen. Als je mazzel hebt heeft de kleppendans nog zoveel mogelijk met de zuigerdans synchroon gelopen. Als het klepmechaniek compleet stil staat staat er altijd wel een klep open, te hopen is dat ze binnen die tien millimeter zijn gebleven. Metalen tandwielen geven inderdaad iets meer geluid, maar dit weegt niet op tegen het voordeel te kunnen voorkomen wat jou nu overkomt.Koop niet zomaar een tweede- derde- vierde hands blok, zitten vaak enorm versleten modellen tussen. Geef dan liever iets meer uit bij een gerenommeerd adres.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2003 11:49 #64191 door
Het kan inderdaad zo zijn dat de kleppen de zuigers niet kunnen raken, Bij B20a zit er al meer ruimte tussen kleppen en zuigers dan een b20b van wege de lagere compressie!Mijn vader heeft het ook eens gehad met een 343 2 liter (ik weet zo niet het motortype), hier was ook geen enkele schade aan de motor, nieuwe distriebutie riem er op en klaar.Hopelijk is dit bij jou ook het geval!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2003 12:33 #64190 door
draai er maar eens een bougie uit en torn je motor, dan zie je de kleppen de cylinderruimte in duiken. Dat laatste stuk openen wordt gelukkig wel veroorzaakt een heel sterk opgaande en weer afgaande nok op je nokkenas. Hij staat dus maar een klein deel van het gehele proces van openen en sluiten maximaal open. Dus met enige mats viel ie stil op het moment dat al de kleppen nog niet op hun top gelicht waren. Compressiekamerhoogte tussen 20A en 20B scheelt zo`n 2 millimeter.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2003 22:13 #64189 door
ik wil je niet teveel hoop geven, echter het kan ook goed gaan. Mijn broer is jaren geleden na een nokkenastandwielbreuk bij zijn 142S bouwjaar 1971, kort voor de duitse grens in duitsland, op de startmotor naar nederland gereden (ca. 200m) alles is goed gegaan. veel geluk,frans

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2003 10:47 #64188 door
Hallo Ron,Indien je motor nog in goede conditie was zou ik gewoon een nieuwe set ditributie tandwielen aanschaffen.Je kan dan evt kiezen voor een metalen set.Distibutie deksel verwijderen, rotzooi eruit halen,( ook uit het carter) oude tandwielen verwijderen ( staat beschreven een een van de VCM ) en de hele handel weer monteren.Al met al goedkoper dan een ander blok waar je de geschiedenis niet van weet.Als je de verdelerkap verwijderd en je draait de krukas zou de rotor rond moeten draaien, zo niet dan heb je 99% kans dat het je distributie tandwielen zijn.Als je besluit om nieuwe te monteren maak dan ook de olie smering goed schoon, meestal de oorzaak van dit soort problemen.succes.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD