b-20b pakt niet goed op (ten eind raad....)

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-10-2003 18:53 #66056 door

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-10-2003 19:09 #66055 door
Quote: "Bij gasgeven krijg je een hoog vacuum in het spruitstuk, gevolg extra vooronsteking door je vacuuumdoos."<p>Helaas, in werkelijkheid is het precies andersom. Als je je realiseert dat door gas te geven je de gasklep opent waardoor lucht makkelijker het inlaatspruitstuk in kan (en dus het vacuüm gedeeltelijk <i>opheft</i>), dan is dat eenvoudig te begrijpen.<p>Hier is wat Piet Olyslagers in Auto ABC erover zegt: "Wanneer de motor in werking is, heerst in de leiding naar het membraanhuis een onderdruk, het zgn. inlaatvacuüm. De zuigkracht hiervan is onder lichte belasting zo hoog, dat de veerdruk wordt overwonnen en het membraan wordt aangetrokken, waardoor de onderbrekerplaat iets wordt verdraaid en het ontstekingsmoment daarmee vervroegd. Bij zwaardere belasting van de motor is de zuigkracht geringer, het membraan wordt minder sterk aangetrokken en er vindt minder vervroeging van de ontsteking plaats."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-10-2003 19:24 #66054 door
goede opmerkingen over het vacuum, bij mijn originele ontsteking was de vacuumdoos stuk, ik heb een nieuwe gekocht, en die gaf +/- 3 graden verandering(lees verlating?!)als ik de slang er bij stationair op doe, maar nu heb ik een splinternieuwe ontsteking van 123 ignition, en daarbij heeft het vacuum bij stationair helemaal geen effect???welke van de twee werkt goed?de ontsteking van 123 is programeerbaar ( alleen bij 123), en kan evt. aangepast worden.maar welke ontsteking ik erop zet, het resultaat is hetzelfde (hikken en boeren)is het mogelijk dat hij valse lucht trekt?( ik twijfel, omdat ik verder niets kan vinden en hij erg mooi stationair loopt.Gijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-10-2003 19:44 #66053 door
Ik heb maar weer Olyslagers erbij gepakt: "In ruststand worden het membraan en de onderbrekerplaat door een veer in de stand "late ontsteking" gehouden."<br>Zodra je de vacuümvervroeging aansluit moet je dus vervroeging krijgen, die verandering die je beschrijft zal dan waarschijnlijk -3 graden zijn. Daarom moet je bij het afstellen van de ontsteking ook de vacuümvevroeging afkoppelen.<p>Ik denk dat je met enige zekerheid inmiddels kunt aannemen dat je probleem niet in de ontsteking zit.<br>Als je het gas een beetje intrapt, en de motor gaat hikken, heb je dan toevallig ook een blauwe walm uit de uitlaat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-10-2003 20:53 #66052 door
Hoi Lennard,handig boek heb je daar!!!ik heb overigens geen blauwe walm gezien, maar waar denk je aan, te rijk mengsel?? of olie in de carb??Het kan niet van de cartervent. zijn, want die ligt eraf.groet, gijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-10-2003 23:25 #66051 door
Mijn B20A kan ik op benzine niet choken omdat de carb versleten is. Doe ik dat wel dan gaat de motor dezelfde verschijnselen vertonen als jij beschrijft, dus hikken e.d. Dat gaat gepaard met blauwe walm omdat de motor dan verzuipt. Tijdens de inbouw van een nieuwe LPG-verdamper heb ik bij de installateur ook even gebruik mogen maken van zijn CO-meter om de waarden bij benzine te meten. Op stationair toerental is het CO percentage prima, maar geef je gas dan stijgt het CO-percentage rap. <p>Het lijkt mij dus aan te raden dat je ook eens de CO laat meten bij verschillende toerentallen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-10-2003 13:33 #66050 door
Hallo Gijs,Ik heb ook eens onverklaarbare problemen gehad met een revisieblok; klachten waren overigens iets anders als dat jij beschrijft. Ook ik was ten einde raad en wilde ........Uiteindelijk heb ik de kleppen wat ruimer gesteld en sindsdien loopt het blok als een tierelier. Moet m.i. iets te maken hebben met het profiel van de nokkenas. Tegewoordig rijdt ik met een klepspeling van 0.55mm op de inlaat en 0.60mm op de uitlaat.Experimenteer maar eens een keer; wie weet heb je succes. Sterkte.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-10-2003 22:05 #66049 door
In aansluiting op het Co meten kan je ook proberen om de verstelbare sproeier helemaal dicht te draaien vervolgens 1 1/2 open draaien. Vervolgens dit uit proberen hoe het gaat. Als het niet goed gaat weer een 1/8 slag verder open draaien. Dit herhalen tot het goed gaat. Ik ga er wel van uit dat klepspeling en ontsteking en bougies goed zijn. Heb hier zelf goede ervaringen mee. Co kan goed zijn maar de motor hoeft dan nog niet goed te lopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-10-2003 20:41 #66048 door
Bedankt allemaal voor het meedenken, uiteindelijk heb ik ontdekt dat er twee verschillende?! vlotterkamers op zaten ( wel 5mm verschillend in hoogte) nu heb ik er twee van gelijke hoogte opzitten en loopt hij ( op benzine) in ieder geval goed.Nu op gas nog goed proberen af te stellen..Nogmaals allemaal bedankt.Gijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.