hoger verbruik door lichten aan?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-04-2004 00:09 #68055 door
Beantwoord door in topic hoger verbruik door lichten aan?
iets te snel gedrukt... Maar goed. Over het brandstofverbruik tov de elektrische gebruikers. Er wordt gesteld dat bij een hoger elektrisch verbruik de dynamo harder draait. Dat lijkt mij onwaarschijnlijk, althans, in directe zin. De mate waarin de dynamo draait - en dus een spanning levert voor de aangezette elektrische aparaten en voor het opladen van de accu - wordt toch slechts aangestuurd door het toerental van de motor? Want volgens mij gaat je dynamo niet harder/zwaarder draaien op basis van de stroombehoefte van het hele systeem (motor, accu en elektronische verbruikers). Of ben ik nu heel erg blond?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-04-2004 06:52 #68054 door
Beantwoord door in topic hoger verbruik door lichten aan?
Wat ik bedoelde is zwaarder, meer weerstand.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-04-2004 17:47 #68053 door
Beantwoord door in topic hoger verbruik door lichten aan?
De dynamo draait met het toerental van de motor, dat klopt. Maar hoeveel weerstand de motor van de dynamo ondervindt hangt af van de mechanische wrijving (lagers) in de dynamo en de elektromagnetische weerstand van de uit de dynamo getrokken stroom.<p>Een stroom door een draad veroorzaakt een magnetisch veld rondom die draad. Hoe hoger die stroom, hoe sterker dat veld.<p>Andersom kan ook: je kunt met een bewegend magnetisch veld een stroom in een draad opwekken, het hele principe van de dynamo berust daarop. Maar die stroom die je net hebt opgewekt vormt uiteraard ook zijn eigen magnetische veld rondom zijn draad. En dat magnetisch veld werkt het veld tegen waarmee je de stroom opwekt. Hoe groter de stroom die je van de dynamo vraagt hoe sterker die tegenwerkende kracht. <br>En dat verklaart waarom een zwaar belaste dynamo zwaarder (dus niet harder) draait dan een licht belaste dynamo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.