hoger verbruik door lichten aan?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-04-2004 18:09 #54838 door
Ik lees in een eerder bericht over brandstofverbruik dat het rijden met verlichting aan en gebruik van de kachel leidt tot een hoger benzine (gas) verbruik. Dat snap ik niet helemaal, de dynamo wordt toch constant aangedreven. Ook als je verder geen elektra verbruikt. De moter ondervindt dan toch dezelfde weerstand.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-04-2004 18:45 #68064 door
Beantwoord door in topic hoger verbruik door lichten aan?
Als je elektriciteit verbruikt dan is daar energie voor nodig. De dynamo zal bij lichten aan zwaarder draaien. Dat kan 5% brandstof uitmaken. Het gebruik van de normale kachel zal geen extra energie vragen, mits je de blower niet aanzet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-04-2004 19:40 #68063 door
Beantwoord door in topic hoger verbruik door lichten aan?
5% extra gas of je amazon in de kreukels omdat ze je niet zagen tegen de zon in bijvoorbeeld. Ik weet het wel!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-04-2004 20:45 #68062 door
Beantwoord door in topic hoger verbruik door lichten aan?
De wet van behoud van energie.... De dynamo vreet alleen weerstand (=energie) als ie aan het laden is. Geeft de stroomregulator aan dat de accu niks nodig heeft dan draait ie zo goed als vrij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-04-2004 21:06 #68061 door
Beantwoord door in topic hoger verbruik door lichten aan?
Da's niet waar. De nominale accuspanning is 12 V. De laadspanning is hoger. Als de dynamo zo'n 13,5-14 V levert dan komt <b>alle</b> energie die je verbruikt uit de dynamo. De accuspanning is immers lager, en dus kan ie niets leveren (sterker nog, er wordt zelfs <b>aan</b> de accu geleverd tijdens het rijden!). De accu levert alleen energie als de motor niet draait of te langzaam draait voor de dynamo om aan de totale energiebehoefte te voldoen.<p>In gewoon Nederlands:<br>Als je rijdt zonder verbruikers aan dan zal de dynamo de energiebehoefte van de accu (lading) en de ontsteking voorzien. Zet je verbruikers aan, zoals lichten, ventilatie, ruitenwissers, e.d. Dan zal nog steeds de dynamo deze energiebehoefte voorzien <i>tenzij</i> je de maximale capaciteit van de dynamo overschrijdt en/of het toerental is zodanig laag (stationair) dat de dynamo maar een deel van zijn capaciteit ook daadwerkelijk levert.<p>En als de dynamo veel moet leveren draait hij ook zwaar. Een elektromotor kan ook dienen als dynamo. Bij een motor voer je stroom toe en krijg je beweging. Doe je het tegenovergestelde (je voert beweging toe), dan krijg je stroom. Een elektromotor die je zwaar laat lopen trekt meer stroom. En vice versa dus ook: een hogere stroom uit de dynamo laat de dynamo zwaarder lopen. De verlichting kan inderdaad zeker 5% van je brandstofrekening zijn als je altijd met licht rijdt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-04-2004 21:21 #68060 door
Beantwoord door in topic hoger verbruik door lichten aan?
Oh ja, het is niet de laadregelaar die aangeeft wanneer de accu vol is, maar de accu zelf. De naam laadregelaar is dan ook verkeerd. De juiste benaming is spanningsregelaar. De enige functie van die regelaar heeft is het binnen bepaalde grenzen stabiel houden van de spanning die de dynamo afgeeft. Heb je zo'n regelaar niet dan fluctueert de spanning van de dynamo teveel als de belasting fluctueert (en daar kunnen de accu, de lampjes en andere elektrische onderdelen niet tegen).De spanningsregelaar doet dat door het veld in de dynamo aan te passen op de belasting (de F (Field) terminal op de dynamo).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-04-2004 21:43 #68059 door
Beantwoord door in topic hoger verbruik door lichten aan?
Wij moeten ons prijzen met iemand met zo'n feitenkennis. Ik leer elke dag weer!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-04-2004 22:28 #68058 door
Beantwoord door in topic hoger verbruik door lichten aan?
Nou, da's inderdaad duidelijk. Weer wat geleerd, bedankt!groet, ericps. ik rij ook overdag altijd met licht aan. safety first. Ik heb ook een derde remlicht gemonteerd. wel zo veilig. kan ik iedereen aanraden. laatst zat ik op de snelweg bijna bovenop een mede amazonrijder. pas op het laatste moment waren zijn kaarsenpitjes zichtbaar tegen de felle zon. gelukkig reed ik toen net in de splinternieuwe auto van mijn vriendin met zeer goede remmen...!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-04-2004 00:02 #68057 door
Beantwoord door in topic hoger verbruik door lichten aan?
Dat elektraverbruikers wat meer brandstof kosten is nu uitvoerig behandeld; in dat rijtje hoort overigens ook thuis het rijden met een slecht afgestelde motor en rijden met de raampjes open. Als bandenfreak moet ik uiteraard ook even op de invloed van banden op het brandstofverbruik wijzen: hoe minder rolweerstand banden leveren, des te minder brandstof verbruik je. Een paar feiten: hoe breder de band, hoe hoger de rolweerstand, dus meer brandstof. Een nieuwe band heeft een hogere rolweerstand dan een versleten band (!). Per merk kan de rolweerstand voor de zelfde bandenmaat verschillen. Te lage bandenspanning heeft een forse invloed op de rolweerstand. En weet je nu wat in de praktijk blijkt: lucht is het enige gratis artikel voor de automobilist, maar wordt het meest vergeten!!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-04-2004 00:05 #68056 door
Beantwoord door in topic hoger verbruik door lichten aan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.